Sobota, 21 november 2015
Rallye Wales, trinásty diel seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach, ukončil boj automobilových posádok na rozbitých šotolinových, ale aj vybraných asfaltových cestách troch kontinentov tohto sveta. Len Ázia a Afrika nemali svoje zastúpenie v kalendári jednej z najťažších automobilových disciplín, nič to však nemení na dramatickosti boja o majstra sveta, najmä v súťažení jednotlivcov.
Víťazi v súťažení jednotlivcov, resp. posádok, rovnako aj v tímoch o Pohár konštruktérov, boli známi už dávnejšie. Francúzska posádka Sebastien Ogier – Julien Ingrassia na Volkswagene Polo R obhájila titul a už po tretí raz sa stali majstrami sveta. Titul obhájil aj tím Volkswagen, keď jeho druhú posádku tvorili Fíni Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom. To znížilo dramatickosť záveru seriálu, nie však nasadenie s akým bojovali nie iba tieto dve posádky továrenského tímu VW, ale aj tretí člen tímu VW Nór Mikklesen, tiež Španiel Sordo, Belgičan Neuville a Novozélanďan Poddon, ktorí sedlali Hyundai i20.
Skvelí nielen na ostrovnej rallye, ale v celej sezóne 2015 boli aj Kriss Meeke s Nórom Östbergom na Citroëne DS3, či Brit Evans na Forde Fiesta. O dobré výsledky sa pre Česko staral aj osamelý jihlavský jazdec Martin Prokop na Forde Fiesta. Na rovnakom aute jazdil aj Poliak Robert Kubica, ktorý mal na viac ako dosiahol, ale jeho divoká jazda sa väčšinou končila kotrmelcami. Poliak mal rýchlosť na prvú päticu či šesticu jazdcov, ale jeho spoľahlivosť nestačila často na ani prvú dvadsiatku. Najmä preto získal v 13 podujatiach len 11 bodov a celkove skončil na 12. mieste.
Welšská rallye, posledná z tohtoročného seriálu, v podstate už o ničom dôležitom nerozhodovala, napriek tomu bola vrcholne dramatická. Sebastien Ogier víťazstvom na britskej pôde iba potvrdil svoje celkové prvenstvo v seriáli. Svoje VW Polo R doviedol do cieľa víťazne po veľkom boji s Britom Krisom Meeke a Nórom Mikkelsenom, ktorí skončili na druhom a treťom mieste s odstupom 26, resp 36 sekúnd.
Štvrtý Španiel Dani Sordo z tímu Hyundai bol pomalší ako víťazný Ogier o 3:51,3 min. a piaty Novozélanďan Hayden Paddon z rovnakého družstva mal na víťaza stratu vyše troch minút. Poliak Robert Kubica (Ford Fiesta) bol deviaty a toto umiestnenie zopakoval v tomto roku po tretí raz. Čech Martin Prokop bol až 21. a je to spomedzi súťaží, ktoré dokončil, jeho najhoršie umiestnenie, keďže väčšinou končil do siedmeho miesta.
Sebastien Ogier viedol na trojdňovej rallye, ktorá sa išla za najhorších podmienok roka, od začiatku až do jej cieľa. Sťažovalo ju počasie, ako prívalové dažde a víchrice, ale aj zrádne štrkovité cesty v lesoch severného a stredného Walesu. Aj za týchto podmienok si dokázal udržať svoje Polo R na ceste. Jazdil bez chýb, vyrovnane a bez zaváhania, najmä vďaka tomu zaslúžene zvíťazil.
Opatrnejší bol Brit Kris Meeke na Citroëne DS3, podal však perfektný výkon, neriskoval, neodhodlal sa ponaháňať lídra Ogiera, čo mu vynieslo na britských ostrovoch druhé miesto. Za ním na treťom mieste skončil Nór Mikkelsen, ale to mu nestačilo na to, aby v šampionáte skončil druhý a odsunul z neho Fína Latvalu, ktorý bol po problémoch na trati v cieli až na 51. mieste so stratou viac ako hodinu a 24 minút. Štvrté a piate miesta obsadili jazdci tímu Hyundai Sordo a Paddon na i20 WRC. Radosť pre ostrovných fanúšikov vykresal šiestym miestom 26-ročný Brit Evans na Forde Fiesta.
Z eletných jazdcov súťaž nedokončil po havárii Belgičan Neuville na vozidle Hyundai i20, ani Estónčan Tänak v čase, keď bol priebežne na štvrtom mieste a bojoval o pódiové umiestnenie.
Tímy súťažili o Pohár konštruktérov, ktorý vyhral suverénne Volkswagen I s jazdcami Orierom a Latvalom. Druhý skončil veľmi tesne Citroën pred Hyundaiom, o čom sa rozhodlo práve vo Walese. Na štvrtej priečke je M-Sport WRT s autami Ford Fiesta a piaty druhý tím Volkswagenu. Český Jipocar CNT obsadil s jedinou posádkou Prokop-Tománek ôsme miesto.
Budúci ročník rallye WRC bude mať o jedno podujatie viac ako ten tohtoročný, teda štrnásť. Odštartuje ho Rallye Monte Carlo 22.-24. januára 2016 a ukončí austrálska rallye 18. až 20. novembra. Novinkou je čínska rallye, ktorá sa bude jazdiť 9. až 11. septermbra 2016.
Výsledky Rallye Írska
1. Sebastien Ogier | Franc./VW Polo R | 3:03:02,0 s |
2. Kris Meeke | V. Brit./Citroën DS3 | + 26,0s |
3. Andreas Mikkelsen | Nór./VW Polo R | + 36,2s |
4. Dani Sordo | Špan./Hyundai i20 | + 2:51,3 min |
5. Hayden Paddon | N. Zél./Hyundai i20 | + 3:00,5 |
6. Elfyn Evans | V. Brit./Ford Fiesta | + 3:09,1 |
7. Mads Östberg | Nór./Citroën DS3 | + 4:28,4 |
8. Stephane Lefebvre | Franc./Citroën DS3 | + 5:38,4 |
9. Robert Kubica | Pol./Ford Fiesta | + 6:22,7 |
10. Lorenzo Bertelli | Tal./Ford Fiesta | + 8:05,0 |
... | ||
21. Martin Prokop | ČR/Ford Fiesta | +27:50,7 |
Konečné poradie jazdcov (po 13 podujatiach)
1. Sebastien Ogier | 263 bodov |
2. Jari-Matti Latvala | 183 |
3. Andreas Mikkelsen | 171 |
4. Mads Östberg | 116 |
5. Kris Meeke | 112 |
6. Thierry Neuville | 90 |
7. Elfyn Evans | 89 |
8. Dani Sordo | 89 |
9. Hayden Paddon | 84 |
10. Ott Tänak | 63 |
11. Martin Prokop | 39 |
Konečné poradie tímov (Pohár konštruktérov)
1. Volkswagen Motorsport | 414 bodov |
2. Citroen Total Abu Dhabi WRT | 230 |
3. Hyundai Motorsport | 224 |
4. M-Sport World Rally Team | 181 |
5. Volkswagen Motorsport II | 131 |
6. Hyundai Mobis World Rally Team | 67 |
7. Jipocar Czech National Team | 51 |
8. F.W.R.T. | 13 |
Foto: wrc.com