Pondelok, 11 február 2008
Na cestách-necestách v okolí švédskeho mesta Karlstad nezvíťazili favorizovaní Loeb či Hirvonen, ale prémiové víťazstvo si domov do Fínska odnáša mladý 22ročný Jari-Matti Latvala. Je zároveň najmladším víťazom v histórii majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach.
Mladý Fín mal raketový rozbeh, keď už v piatok, v úvodnej etape švédskej rallye, vyhral so svojim Fordom Focus šesť rýchlostných skúšok. Ako chutí severanovi sneh, predvádzal počas celého prvého dňa rallye a svoj náskok neustále zvyšoval. Už v krátkom 1,9 km dlhom úvodnom rýchlostnom teste naznačil, že sa s ním musí rátať. Skončil druhý s odstupom 0,3 sekundy za P. Solbergom, ale pred Hirvonenom a Loebom. Rožky však vystrkovali i ďalší kandidáti na body z druhej rallye tohtoročného 15dielneho seriálu majstrovstiev sveta, ako H. Solberg, Gigi Galli, Andersson či Gardemeister, ale aj nádejní mladí jazdci Ostberg, Mikkelsen alebo Wilson.
S hendikepom piatich minút za výmenu motora na svojom Citroëne C4 WRC po Monte Carlo začínal vo Švédsku Daniel Sordo, takže v priebežnom poradí nebolo jeho meno po úvodných rýchlostných skúškach do dvadsiateho miesta. Loeb dosahoval štvrté časy, na Latvalu i jeho tímového kolegu a jednotku Fordu Hirvonena strata Loeba narastala. Vo štvrtej RS urobil Loeb kotrmelec. Dostal sa na strechu, stratil približne štyri minúty a v dôsledku tejto havárie začali sa pre neho problémy s motorom. V piatej RS musel štvornásobný majster sveta odstúpiť a tak 22-ročnému Fínovi Latvalovi ubudol jeden vážny konkurent. Hirvonen jazdil druhý a svoju pozíciu komentoval slovami, že jeho tímoví kolega "Latvala jazdil lepšie ako som si to predstavoval", a tak sa nedal do naháňačky a iba si strážil svoje druhé miesto.
V druhej sobotňajšej a tretej nedeľnej etape si Latvala už len strážil svoje vedenie, naďalej však jazdil rýchlo, ale tak, aby neurobil na topiacom sa snehu a odkrytom štrku chybu. Trať bola stále ťažšia a aj nebezpečnejšia a aj preto museli neskôr organizátori niektoré rýchlostné skúšky zrušiť. Ťažká bola aj voľba pneumatík, štrk ich veľmi ničil a pre jazdcov nebolo ľahké udržať auto na trati. Veľký boj sa odohrával o ďalšie pozície medzi Solbergovcami, Talianom Gallim, ktorý na snehu vie jazdiť, keďže býva v horskej oblasti a na sneh je zvyknutý, Ostbergom a ďalšími. Nakoniec si Galli vybojoval miesto na stupňoch víťazov, keď skončil tretí za Latvalom a Hirvonenom. Odsunul P. Solberga na štvrtú priečku. V cieli sa za piate a šieste miesto sa tešili Nór Mikkelsen a Španiel Sordo. Pre Nóra je to najlepšie umiestnenie v kariére, kým Sordo napriek piatim "trestným" minútam, s ktorými vo Švédsku nastupoval na štart, dokázal zabodovať (bez trestu by bol tretí).
Veľmi dobre si vo svojej úvodnej sezóne vo WRC viedol český jazdec M. Prokop so svojim Mitsubishi. V cieli bol 12. v absolútnom hodnotení WRC, medzi produkčnými autami štvrtý, keď len málo mu chýbalo na pódiové umiestnenie. Slovák Jozef Béreš ml. vo Švédsku neštartoval.
Seriál majstrovstiev sveta pokračuje 29. februára v poradí treťou súťažou v Mexiku.
Výsledky
1. Latvala-Anttila, Fín./Ford Focus | 2:46:41,2 |
2. Hirvonen-Lehtinen, Fín./Ford Focus | +58,3 s |
3. Galli-Bernacchini, Tal./Ford Focus | +2:23,2 min |
4. P. Solberg-Mills, Nór.-V. Brit./Subaru Impreza | +2:59,4 |
5. Mikkelsen-Floene, Nór./Ford Focus | +5:46,0 |
6. Sordo-Marti, Špan./ Citroën C4 | +7:13,1 |
12. Prokop-Tománek - ČR/Mitsubishi - +14:30,5
Priebežné poradie (po 2 z 15 súťaží)
1. Hirvonen | 16 b |
2.-3. Loeb a Latovala | 10 |
4.-5. P. Solberg a Galli | 9 |
6. Atkinson, Austr./Subaru Impreza | 6 |
Priebežné poradie tímov
1. Ford | 26 |
2.-3. Stobart-Ford a Subaru | 16 |
4. Citroën | 15 |
5. Suzuki | 5 |