Rallye: Loeb a Elena majstrami

Štvrtok, 06 november 2008

Druhý november 2008 si Sébastien Loeb a Daniel Elena zapíšu do svojho kalendára zlatým písmom. Stali sa piatykrát v rade majstrami sveta v automobilových súťažiach, čo sa doteraz žiadnej posádke ani žiadnej značke okrem Citroënu nepodarilo.

Sébastien Loeb Sébastien Loeb

Loeb so spolujazdcom Alenom už od roku 2004 kraľujú na tratiach svetových rallye. Najprv za volantom Citroëna Xsary, potom i v súčasnosti Citroëna C4. V roku 2005, ako aj teraz získali toto uznanie v krajine vychádzajúceho slnka – Japonsku. Teraz tri týždne pred poslednou časťou seriálu, ktorá bude vo Walese. Po získaní titulu v kategórii posádok sa Loeb/Elena a Sordo/Marti pokúsia s C4 WRC získať titul aj v Pohári konštruktérov.

Pred predposlednou Rallye Japonsko mal vedúci jazdec seriálu Loeb pred druhým z priebežného poradia Fínom Hirvonenom náskok 14 bodov. Aby si Hirvonen udržal nádej na zisk titulu majstra sveta, musel získať v Japonsku minimálne o päť bodov viac ako Francúz. Znamenalo by to napríklad, že ak by Fín vyhral, Loeb by nesmel skončiť lepšie ako na štvrtom mieste. Lenže – v Japonsku aj keď Hirvonen bol prvý, Loeb skončil tretí a tak ho už Fín vo Walese nemôže predstihnúť, a to ani v prípade, ak by tu Loeb nezískal ani bod a Hirvonen vyhral. Loeb má totiž na svojom konte toľko víťazstiev, že Fín by ho už nemohol predstihnúť. A tak Loeb s Alenom sa už v Japonsku mohli tešiť z titulu majstrov sveta.

Sébastien Loeb M. Hirvonen

Taktike, že stačí byť v cieli tretí, prispôsobil Loeb svoju taktiku na japonských šotolinových rozbitých lesných cestách. Zbytočne nezrýchľoval a neriskoval. A vyšlo mu tu. Hirvonen, aj keď statočne bojoval a vyhral, nič mu to nebolo platné, pretože majstrom sveta už byť nemôže. Dobre mu sekundoval ďalší Fín na Forde, Latvala, ktorý skončil druhý a odsunul Loeba o jedno miesto dozadu, ale to nestačilo. Aj preto je škoda, že Duval na ďalšom Forde Focus havaroval (spolujazdec ťažko zranený) v siedmej rýchlostnej skúške a v súťaži už nepokračoval. Možno práve on mohol byť tým ďalším, kto by skončil pred Loebom a urobil by šampionát zaujímavým do posledného dielu seriálu.

Loeb je teda už päťnásobným majstrom a v historických tabuľkách má o jeden titul viac ako Fíni Juha Kankkunen a Tomi Mäkinen, ktorí získali po štyri tituly. Mäkinen štyri roky po sebe v rokoch 1996 až 1999. A tak je Francúz Loeb šampiónom šampiónov. Prvé víťazstvo si zaknihoval na nemeckej rallye v roku 2002. Na štarte svetových rallye stál celkom 112 krát a v nich prešiel cieľom víťazne až štyridsaťšesťkrát. Takže: nech žije kráľ.

Suverénnemu kráľovi však dôstojne kráčal v pätách Fín Hirvonen. Aj on veľmi túžil stať sa majstrom sveta. Aj keď mal veľmi dobrú sezónu a jazdil spoľahlivo a vyrovnane, na Francúza Loeba to nestačilo. Svetové automobilové súťaže však majú v ňom po Loebovi ďalšieho skvelého jazdca. A to je veľkým prísľubom do budúcej sezóny, ktoré môže byť rovnako napínavá ako tá tohtoročná.

Výsledky Rallye Japonska

1. M. Hirvonen/J. LehtinenFord Focus3:25:03 hod
2. JM. Latvala/M. AnttilaFord Focus+31,1 s
3. S. Loeb/D. ElenaCitroën C4+2:30,6 min
4. C. Atkinson/S. PrevotSubaru Imprezza+3:42,4
5. PG. Andersson/J. AnderssonSuzuki SX4+5:12,9
6. T. Gardemeister/T. TuominenSuzuki SX4+6:09,4
7. M. Wilson/S. MartinFord Focus+7:05,3
8. P. Solberg/P. MillsSubaru Impezza+13:19,9
9. F. Villagra/L. Pérez-CompancFord Focus+15:40,8
10. J. Hänninen/M. MarkkulaMitsubishi Lancer+18:27,4

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb112 bodov
2. M. Hirvonen102
3. D. Sordo59
4. C. Atkinson50
5. JM. Latvala50
6. P. Solberg41
7. H. Solberg22
8. F. Duval22
9. G. Galli17
10. M. Wilson15
11. U. Aava13
12. F. Villagra9

Pohár konštruktérov

1. Citroën175 bodov
2. Ford164
3. Subaru93
4. Stobart64
5. Suzuki28
6. Munchi's22

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
mini-slovakia
Aj tento rok sa už tradične bude konať zraz majiteľov a fanúšikov automobilov značky MINI. Rande si dali v prvý júnový týždeň, a bude to už v poradí 32. ročník. Zídu sa v Mara Campingu pri Liptovskej Mare v dňoch od 6. do 8. júna. Účastníci sa už teraz môžu tešiť na navigačnú rallye po cestičkách regiónu. Okrem jazdy si budú vychutnávať aj nádhernú prírodou, blízke termálne pramene a bohatú regionálnu kultúru. Stretnutie s centrom v Liptovskom Trnovci zavŕši spoločný obed a výletná jazda v kolóne automobilov MINI do obce Kvačany a potom peší výlet na Vodné mlyny Oblazy.
1-jaguar-xk
Nemecká tuningová spoločnosť zamerala posledne svoju aktivitu na vylepšenie modelu Jaguar XK (XK8/XKR z rokov 1996 - 2005). Pridáva mu exkluzívnymi externými komponentmi na športovosti a tiež na výkon orientovaný vzhľad. Aerodynamický balík spoločnosti Arden zahŕňa predný a zadný nárazník, prahové lišty a subtílny zadný spojler. Navrhnuté sú tak, aby nielen zlepšili vzhľad vozidla, ale aj zvýšili prítlak pre lepší jazdný výkon. Okrem toho ručne vyrábaná mriežka chladiča z leštenej nehrdzavejúcej ocele zlepšuje chladenie motora a bŕzd a tak sa optimalizuje celkový výkon vozidla. Takýto tuningový balík na vylepšenie Jaguara vyjde mierne nad tisíc eur.
orlen
Čerpacie stanice na Slovensku majú povinnosť ponúkať v zimnej motoristickej sezóne od 1. decembra do 28. februára zimnú motorovú naftu. Sieť čerpacích staníc Orlen ponúka v tomto období na výber aditivovanú motorovú naftu Efecta Diesel s čistiacimi účinkami alebo prémiovou Verva Diesel, ktorá má okrem starostlivosti o motorovú sústavu ešte posilniť aj filtrovateľnosť. Navyše na väčšine čerpacích staníc s obsluhou ponúka Orlen motoristom počas celého februára každý utorok tankovať drahšiu prémiovú zimnú naftu Verva Diesel za lacnejšiu cenu Efecta Diesel. Spomínaná Verva Diesel zaručuje nielen lepšie studené štarty motorov, ale aj hladší chod motora a nižšiu spotrebu paliva. Čerpanie prémiovej nafty Vervu Diesel za cenu Efecta Diesel sa vzťahuje nielen pre Slovensko, ale aj na čerpacie stanice Orlen v Česku a Maďarsku.