Štvrtok, 06 november 2008
Druhý november 2008 si Sébastien Loeb a Daniel Elena zapíšu do svojho kalendára zlatým písmom. Stali sa piatykrát v rade majstrami sveta v automobilových súťažiach, čo sa doteraz žiadnej posádke ani žiadnej značke okrem Citroënu nepodarilo.
Loeb so spolujazdcom Alenom už od roku 2004 kraľujú na tratiach svetových rallye. Najprv za volantom Citroëna Xsary, potom i v súčasnosti Citroëna C4. V roku 2005, ako aj teraz získali toto uznanie v krajine vychádzajúceho slnka – Japonsku. Teraz tri týždne pred poslednou časťou seriálu, ktorá bude vo Walese. Po získaní titulu v kategórii posádok sa Loeb/Elena a Sordo/Marti pokúsia s C4 WRC získať titul aj v Pohári konštruktérov.
Pred predposlednou Rallye Japonsko mal vedúci jazdec seriálu Loeb pred druhým z priebežného poradia Fínom Hirvonenom náskok 14 bodov. Aby si Hirvonen udržal nádej na zisk titulu majstra sveta, musel získať v Japonsku minimálne o päť bodov viac ako Francúz. Znamenalo by to napríklad, že ak by Fín vyhral, Loeb by nesmel skončiť lepšie ako na štvrtom mieste. Lenže – v Japonsku aj keď Hirvonen bol prvý, Loeb skončil tretí a tak ho už Fín vo Walese nemôže predstihnúť, a to ani v prípade, ak by tu Loeb nezískal ani bod a Hirvonen vyhral. Loeb má totiž na svojom konte toľko víťazstiev, že Fín by ho už nemohol predstihnúť. A tak Loeb s Alenom sa už v Japonsku mohli tešiť z titulu majstrov sveta.
Taktike, že stačí byť v cieli tretí, prispôsobil Loeb svoju taktiku na japonských šotolinových rozbitých lesných cestách. Zbytočne nezrýchľoval a neriskoval. A vyšlo mu tu. Hirvonen, aj keď statočne bojoval a vyhral, nič mu to nebolo platné, pretože majstrom sveta už byť nemôže. Dobre mu sekundoval ďalší Fín na Forde, Latvala, ktorý skončil druhý a odsunul Loeba o jedno miesto dozadu, ale to nestačilo. Aj preto je škoda, že Duval na ďalšom Forde Focus havaroval (spolujazdec ťažko zranený) v siedmej rýchlostnej skúške a v súťaži už nepokračoval. Možno práve on mohol byť tým ďalším, kto by skončil pred Loebom a urobil by šampionát zaujímavým do posledného dielu seriálu.
Loeb je teda už päťnásobným majstrom a v historických tabuľkách má o jeden titul viac ako Fíni Juha Kankkunen a Tomi Mäkinen, ktorí získali po štyri tituly. Mäkinen štyri roky po sebe v rokoch 1996 až 1999. A tak je Francúz Loeb šampiónom šampiónov. Prvé víťazstvo si zaknihoval na nemeckej rallye v roku 2002. Na štarte svetových rallye stál celkom 112 krát a v nich prešiel cieľom víťazne až štyridsaťšesťkrát. Takže: nech žije kráľ.
Suverénnemu kráľovi však dôstojne kráčal v pätách Fín Hirvonen. Aj on veľmi túžil stať sa majstrom sveta. Aj keď mal veľmi dobrú sezónu a jazdil spoľahlivo a vyrovnane, na Francúza Loeba to nestačilo. Svetové automobilové súťaže však majú v ňom po Loebovi ďalšieho skvelého jazdca. A to je veľkým prísľubom do budúcej sezóny, ktoré môže byť rovnako napínavá ako tá tohtoročná.
Výsledky Rallye Japonska
1. M. Hirvonen/J. Lehtinen | Ford Focus | 3:25:03 hod |
2. JM. Latvala/M. Anttila | Ford Focus | +31,1 s |
3. S. Loeb/D. Elena | Citroën C4 | +2:30,6 min |
4. C. Atkinson/S. Prevot | Subaru Imprezza | +3:42,4 |
5. PG. Andersson/J. Andersson | Suzuki SX4 | +5:12,9 |
6. T. Gardemeister/T. Tuominen | Suzuki SX4 | +6:09,4 |
7. M. Wilson/S. Martin | Ford Focus | +7:05,3 |
8. P. Solberg/P. Mills | Subaru Impezza | +13:19,9 |
9. F. Villagra/L. Pérez-Companc | Ford Focus | +15:40,8 |
10. J. Hänninen/M. Markkula | Mitsubishi Lancer | +18:27,4 |
Priebežné poradie jazdcov
1. S. Loeb | 112 bodov |
2. M. Hirvonen | 102 |
3. D. Sordo | 59 |
4. C. Atkinson | 50 |
5. JM. Latvala | 50 |
6. P. Solberg | 41 |
7. H. Solberg | 22 |
8. F. Duval | 22 |
9. G. Galli | 17 |
10. M. Wilson | 15 |
11. U. Aava | 13 |
12. F. Villagra | 9 |
Pohár konštruktérov
1. Citroën | 175 bodov |
2. Ford | 164 |
3. Subaru | 93 |
4. Stobart | 64 |
5. Suzuki | 28 |
6. Munchi's | 22 |
Foto: Citroën