Streda, 04 august 2010
Fínska rallye patrí k najrýchlejším v celom seriáli šampionátu automobilových súťaží. Priam ukážkovo to predvádzal domáci jazdec a minuloročný vicemajster sveta Mikko Hirvonen do chvíle, kým sa jeho Ford Focus po jednom z dlhých skokov na horizonte šotolinovej horskej cesty nedostal do nezvládnuteľnej situácie a Hirvonenov súťažný špeciál do bočnej "vývrtky". Tá sa po viacerých premetoch skončila veľmi šťastne a posádka vykráčala z auta síce nie cez dvere, ale cez chýbajúcu strechu – nezranená (!!!).
Špecialitou fínskej rallye, v minulosti známej pod hlavičkou Rally tisíc jazier, bol od roku 1951 až do roku 1990 fakt, že tu víťazili výlučne severské hviezdy súťažného neba. Z tých čias je nedostižný rekord Hannu Mikkolu, ktorý tu vyhral sedemkrát. Hviezdami približne rovnakého lesku boli aj Marcus Grönholm, ktorý fínsku rallye vyhral šesťkrát v rokoch 2000 až 2006 (s výnimkou roku 2003, kedy zvíťazil Markko Märtin), ale aj Marku Allen (vyhral 6x) či Tommi Mäkinen (5x). Hegemóniu Severanov ako prví prerušili Španiel Carlos Sainz (1990) a Francúzi Didier Auriol (1992), v ostatných rokoch aj Sébastien Loeb.
Jazdci tímu Ford, Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala, nemajú tento rok príliš úspešný a tak si to chceli vynahradiť teraz doma. Usilovne sa na domácu rallye pripravovali. Obaja si uvedomovali, že uspieť doma znamená dokonale poznať trať. A tak jazdili a testovali. Veď Mikko tu mal obhajovať minuloročné prvenstvo a v tomto roku vyhral iba úvodnú rallye seriálu vo Švédsku. Ako to s Mikkom dopadlo, sme si už povedali.
Bol tu však ešte Latvala, ktorý ho mohol zastúpiť. A príležitosť využil dokonale. So svojím Fordom Focus porazil všetky citroëny, vrátane obhajcu titulu majstra sveta Loeba, ambiciózneho mladého Ogiera, ale aj ctižiadostivého a stále sa lepšiaceho Pettera Solberga, či Loebovho spolujazdca z tímu Citroën Daniela Sordu. Jeho náskok v cieli 10,1 sekundy hovorí o tom, že na rozdiel od ešte nedávnej minulosti pridal Latvala k svojej jazde presnosť a precíznosť, ale najmä sa nenechal vyviesť z miery svorkou vlkov v karosériách s dvojitým šípom. Takže dôvera, ktoré do neho vkladal tím aj po sérií havárií v minulom roku, sa vyplatila.
Milou "maličkosťou" na fínskej rallye bol návrat jednej z legend automobilového športu do horúceho sedla súťažného auta. Sadol si doň 51 ročný Juha Kankkunen, bývalý štvornásobný majster sveta (1986, 87, 91 a 93), víťaz Safari rallye (1985) a Rallye Fínska z roku 1999. Počínal si viac ako skvele, keď podal spoľahlivý výkon a skončil ôsmy. So cťou odchádzali z Fínska aj jazdci dvoch súťažných škodoviek, domáci Juho Hänninen a Švéd Per-Gunnar Andersson, ktorí obsadili 9. a 10 miesta.
Výsledky Rallye Fínska (19 RS, celkovo 1307 km)
1. Jari-Matti Latvala | Fín./Ford Focus | 2:31:29,6 hod |
2. Sébastien Ogier | Franc./Citroën C4 | +0:10,1 s |
3. Sébastien Loeb | Franc./Citroën C4 | +0:26,0 |
4. Petter Solberg | Nór./Citroën C4 | +0:30,7 |
5. Daniel Sordo | Špan./Citroën C4 | +1:45,0 min |
6. Matthew Wilson | V. Brit./Ford Focus | +5:43,7 |
7. Mads Östberg | Nór./Subaru Impreza | +5:50,8 |
8. Juha Kankkunen | Fín./Ford Focus | +7:49,0 |
9. Juho Hänninen | Fín./Škoda Fabia | +9:05,0 |
10. Per-Gunnar Andersson | Švéd./Škoda Fabia | +10:15,7 |
Priebežné poradie (po 8 z 13 podujatí)
1. Sébastien Loeb | 166 bodov |
2. Sébastien Ogier | 118 |
3. Jari-Matti Latvala | 105 |
4. Petter Solberg | 90 |
5. Mikko Hirvonen | 86 |
6. Daniel Sordo | 77 |
7. Matthew Wilson | 48 |
8. Federico Villagra | 26 |
9. Henning Solberg | 25 |
10. Mads Östberg | 16 |
11. Kimi Räikkonen | 15 |
12. P.-G. Anderson | 8 |
Poradie konštruktérov:
1. Citroën | 265 bodov |
2. Ford | 210 |
3. Citroën Junior Team | 145 |
4. Stobart | 108 |
5. Munchi's | 40 |