Streda, 03 september 2008
Čo ťa nezabije, to ťa posilní – komentoval už takmer istý víťaz svoje najväčšie sklamanie po skončení rallye na Novom Zélande. Mikko Hirvonen mal víťazstvo na dosah, ale povestný krôčik k nemu mu nevyšiel.
Už pred predposledným rýchlostným testom dlhým 29,7 km bolo takmer nad slnko jasné, že Hirvonen bude, ak sa nič mimoriadne nestane, jasným víťazom jedenásteho podujatia (krátka superšpeciálka mala byť už len formalitou) majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach a napodobní tak vlaňajšie a predvlaňajšie víťazstvá svojho krajana Markusa Grönholma na rovnakej značke Ford Focus. Rozdiel bol iba v tom, že Grönholm tu v minulom roku vyhral s minimálnym náskokom troch desatín sekundy pred Sebastienom Loebom, kým teraz vedúci jazdec súťaže Hirvonen mal pred Latvalom (Ford Focus) náskok 9,8 sekundy, pred tretím Sordom (Citroën C4) 12,8 sekundy a Loebom (Citroën C4), ktorý bol až štvrtý, 15,3 sekundy. Piaty Duval (Ford Focus) strácal na prvého Hirvonena minútu a 54 sekúnd.
Proti víťazstvu Hirvonena nebol možno ani tak osud, veď fínsky jazdec je príjemný a usmievavý mladý muž, tak prečo by sa mu osud obracal chrbtom. Proti bolo skôr čosi ostré na trati, čo spôsobilo pomalý defekt pneumatiky a následné "hodiny", po ktorých Mikko stratil svoj vyše 15sekundový náskok, ktorý mal v tom čase na štvrtého Francúza Loeba. Ale keďže pár kilometrov pred tým, ako Miko stratil svoj náskok, vypadol po havárii aj Latvala, ktorý bol hneď za ním, Loebovi sa otvorila cesta k víťazstvu. A tak Loebovi, ktorý už dve rýchlostné skúšky pred koncom rallye prakticky vzdal boj o víťazstvo na novozélandskej súťaži, spadlo víťazstvo do lona. Je to už jeho tretie víťazstvo v rade, keď predtým zvíťazil vo Fínsku i Nemecku. Druhú priečku získal druhý jazdec továrenského tímu Citroën Španiel Dani Sordo. Po nešťastnom závere rallye sa aj z tretieho miesta tešil smoliar Mikko Hirvonen.
Iba o niečo menším smoliarom bol vždy razantne idúci Duval. Dostal šancu a v tíme Stobart nahradil zraneného Gigiho Galliho. Príležitosť ukázať čo v ňom je mal už v Nemecku. Tu doviedol do cieľa svoj Ford Focus na treťom mieste a z pódiového umiestnenia mal veľkú radosť. Na Novom Zélande však jazdil naposledy v roku 2005 a skončil štvrtý. Teraz chcel aspoň bodovať, byť v cieli do ôsmeho miesta. Dve RS pred koncom bol piaty a jeho cieľ naberal celkom zreteľné kontúry. Zradila ho však technika, zostal na trati stáť a súťaž nedokončil.
Šťastie sa neusmialo ani na Henninga Solberga. Vyhral dosť rýchlostných skúšok na to, aby skončil lepšie ako na nebodovanom deviatom mieste. Ak však neslúži technika ako má, ani jazdec ako Henning Solberg na trati proti tomu veľa nezmôže. Viac sa darilo bývalému majstrovi sveta Petterovi Solbergovi, ktorý aj keď skončil na Novom Zélande štvrtý (dostal sa tam po odstúpení Latvalu a Duvala), sťažoval si prvé dva dni na nedostatok priľnavosti svojho Subaru, ale v nedeľu vraj už to bolo lepšie. A čo tímová dvojka Subaru, Austrálčan Chris Atkinson? Ambície boli, ale súťaž pre haváriu nedokončil. Český jazdec Martin Prokop so spolujazdcom Tománkom štartovali na Novom Zélande po prvý raz a skončili v absolútnom hodnotení na krásnom desiatom meste a vyhrali svoju kategóriu produkčných automobilov.
Do konca šampionátu zostáva odjazdiť ešte štyri súťaže. Najbližšia sa pôjde 2. až 5. októbra v Španielsku.
Výsledky
1. S. Loeb | 3:59:18,9 hod |
2. D. Sordo | +17,5 s |
3. M. Hirvonen | +41,5 |
4. P. Solberg | +2:48,9 min |
5. U. Aava | +3:30,7 |
6. P. Andersson | +7:37,4 |
7. T. Gardemeister | +7:54,9 |
8. F. Villagra | +8:35,0 |
9. H. Solberg | +9:15,2 |
10. M. Prokop | +13:49,0 |
Priebežné poradie jazdcov
1. S. Loeb | 86 bodov |
2. M. Hirvonen | 78 |
3. D. Sordó | 51 |
4. C. Atkinson | 40 |
5. J. Latvala | 34 |
6. P. Solberg | 32 |
7. H. Solberg | 22 |
8. G. Galli | 17 |
9. M. Wilson | 12 |
10. F. Duval | 11 |
11. U. Aava | 11 |
12. F. Villagra | 9 |
Priebežné poradie tímov
1. Citroën | 141 bodov |
2. Ford | 121 |
3. Subaru | 74 |
4. Stobart | 51 |
5. Munchi's | 22 |
6. Suzuki | 20 |