Komentár č.2: Fínsku rallye tradične vyhral Fín

Piatok, 06 august 2010

Fínska rallye bola ôsmym kolom seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Na tejto náročnej trati, kde cudzinci vyhrávajú len celkom výnimočne, aj teraz zvíťazil domáci jazdec. Jari Matti Latvala na Forde dosiahol tak po Novom Zélande svoje druhé víťazstvo v tohtoročnej sezóne. Pozrime sa na tohtoročnú fínsku rallye teraz z pohľadu iného autora.

Fínska rallye
Dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov

Fínska rallye je charakteristická svojím šotolinovým povrchom na ktorom sa dosahujú vysoké rýchlostné priemery a dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov. Prosto rally aká má byť. Potvrdzuje sa tu dobre známy názor odborníkov, že rally je určite najnáročnejším automobilovým športom. Jazda za často sa meniacich podmienok, na rôznych povrchoch a bez spásonosných únikových zón kladie na jazdcov i vozidlá tie najvyššie nároky. Stačí porovnať si pocity jazdca rútiaceho sa po 4 metre širokej šotolinovej ceste lemovanej stromami rýchlosťou 220 km/h a pretekárov F1 jazdiacich po vyzametaných tratiach so širokými únikovými zónami a hneď vidíme, prečo si to len málo z jazdcov F1 bolo ochotných vyskúšať.

V tejto sezóne to skúša bývalý jazdec F1 Kimi Räikonnen a treba povedať, že sa mu nedarí zle – na domácej pôde vo Fínsku skončil tentokrát 25., ale po prvom dni figuroval dokonca na ôsmom mieste. Medzi rallye-profesionálmi s dlhoročnými skúsenosťami je to rozhodne obdivuhodný úspech.

Tohtoročná fínska rallye obsahovala 19 rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 310,05 km. Z nich jednu vyhral Dani Sordo, po dvoch Petter Solberg a Miko Hirvonen, Sebastien Ogier vyhral štyri a po piatich vyhrali Sebastien Loeb a celkový víťaz Jari Matti Latvala. O vyrovnanosti jazdcov svedčí skutočnosť, že prvých štyroch jazdcov v cieli delilo len 30 sekúnd. Na úvod sa išla špeciálna rýchlostná skúška, kde sa rozdiely pohybovali v desatinách sekundy a tú vyhral Solberg.

Od začiatku sa neveľmi darilo vedúcemu jazdcovi šampionátu Loebovi, ktorý po prvom dni figuroval až na štvrtom mieste, chvíľu bol dokonca šiesty, so stratou 32,0 sekundy. To ale už zo súťaže vypadol jeden z vážnych záujemcov o titul – Hirvonen, ktorý vo štvrtej rýchlostnej skúške havaroval v rýchlej pravej zákrute a po asi šiestich nebezpečne vyzerajúcich kotrmelcoch "zrušil" nielen svoje auto, ale aj nádej na víťazstvo.

Druhý deň prebiehal v znamení útoku Loeba, ktorému sa však napriek maximálnej snahe nepodarilo dosiahnuť lepšie než tretie miesto. Latvala si rozumnou jazdou prvenstvo uhájil pred Ogierom, v ktorom, ako sa zdá, vyrástol Loebovi vážny a nebezpečný konkurent. Karty chvíľami ešte miešali aj Solberg a Sordo, ale na víťaznú trojicu nestačili. Za úspech možno považovať aj 13. miesto českého jazdca Martina Prokopa (Ford Fiesta) a 23. miesto Romana Krestu (Mitsubishi Lancer Evo IX).

V boji o titul zatiaľ s prehľadom vedie Loeb, ktorý prekonáva všetky možné rekordy v počte víťazstiev v jednotlivých rýchlostných skúškach, v rallye aj v počte titulov majstra sveta.

Autor: Andrej Kuruc
Foto: Pasi Mäenpää
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.