Dakar 2019: Púšť a piesok si vyberajú daň

Utorok, 15 január 2019

Druhá etapa po dni voľna, v poradí siedma, ktorej štart i cieľ bol v San Juan de Marcona a súťažné pole jazdcov a posádok absolvovalo v nej rýchlostný meraný test dlhý 323 kilometrov, bola vari najťažšou zo všetkých doterajších. Pre motocyklistov, autá, štvorkolky, vozítka kategórie SxS až po kamióny.

1 Dakar 7e
Rus D. Sotnikov, priebežne druhý, pri prekonávaní valu na púšti Argentina

Najväčším problémom všetkých bol úsek cez časť púšte zvanej Argentína a jej jemný piesok a obrovské a strmé valy. Tu sa diali veci! Napríklad česká posádka Martina Prokopa, ktorý bol po šiestich etapách siedmy.

Posádka českého jazdca Prokopa spadla so svojim Fordom Raptor RS z obrovského valu a auto sa svojim predkom sa zapichlo do piesku. Jazdec sa snažil do poslednej chvíle kontrolovať auto a pevne držal volant, z čoho má zranenú ruku v zápästí a na druhej pravdepodobne zlomený prst. So sebazaprením došiel síce do cieľa, udržal sa na celkovej siedmej priečke, ale je otázne, či pre zranenia bude môcť pokračovať ďalej.

2 Martin Prokop
Česká posádka Martin Prokop/Jan Tománek bojujú v piesku púšte Argentina

Ľahšie to nemali jazdci na motocykloch. Náš Štefan Svitko (KTM) nepoľavil vo výkonoch z predchádzajúcich dní, zvládol všetky nástrahy trate a v cieli bol deviaty. Na víťaza etapy Brita Sunderlanda (KTM) stratil 16:21 min. Náš druhý jazdec Ivan Jakeš (KTM) bol v cieli 45. so stratou niečo viac ako jeden a pol hodiny.

Druhý v cieli etapy bol Čiľan J. Cornejo (Honda) a tretí Američan R. Brabec (Honda), ktorý stále verí že tohtoročný Dakar by mohol vyhrať. Štvrtý bol Holanďan Van Beveren (Yamaha), piaty Argentínčan L. Benavides (KTM) a šiesty Američan A. Short (Husqvarna).

3 Sebastien Loeb
Viac som nemohol urobiť, vraví Francúz Sebastien Loeb po 7. etape, kde bol v cieli jedenásty a klesol v kategórii automobilov z druhého na štvrté miesto

Po siedmich etapách je na čele kategórie motocyklov R. Brabec, ktorý pred druhým Van Beverenom má k dobru 7:47 min. Tretí S. Sunderland je pozadu o takmer desať minút. Štvrtý je Austrálčan T. Price (KTM), piaty Čiľan P. Quintanilla (Honda), siedmy Rakúšan M. Walkner (KTM) a ôsmy Štefan Svitko, ktorý na lídra stráca niečo málo cez 37 minút. Ivan Jakeš si polepšil o jedno miesto a je na 38. mieste.

Kategóriu automobilov vyhral Francúz S. Peterhansel pred Španielmi Dani Romom a Carlosom Sainzom (všetci traja Mini). Líder priebežného poradia Katarčan Al-Attiyah (Toyota) bol štvrtý, celkovo však ďalej vedie. Sebastien Loeb (Peugeot) bol v etape po problémoch s elektronikou až jedenásty a klesol na priebežné štvrté miesto, keď pred siedmou etapou bol druhý. Na vedúceho jazdca Al-Attiyaha stráca teraz Loeb viac ako 58 minút. Priebežne druhý je Peterhansel a tretí Roma.

Dnes sa jazdí ôsma etapa zo Juan de Marcona do Pisco. Meria 576 kilometrov, z toho meraný rýchlostný test je dlhý 361 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5