Dakar 2013: Dobojované. Ivan Jakeš štvrtý!

Nedeľa, 20 január 2013

Rallye Dakar je na konci. Devätnásteho januára 2013 uvideli tí, ktorí dokázali prekonať neuveriteľných 8,5 tisíc kilometrov, cieľ v čílskom hlavnom meste Santiago. Ešte predtým však museli absolvovať poslednú etapu tohtoročného dakarského "vydania". Merala 625 kilometrov, na čas sa išlo iba 111. Pred cieľom sa potom všetci mohli predviesť na pätnásťkilometrovom meranom okruhu.

Ivan Jakeš
Triumfálna cesta Ivana Jakeša za historickou štvrtou priečkou nebola ľahká, ale zvládol ju

14. etapa

Lima – Santiago (Čile), meraný úsek 111 km, celková dĺžka etapy 625 km

Poslednú 346-kilometrovú rýchlostnú skúšku medzi mestami La Serena a Santiago rozdeľovala dlhá neutralizačná zóna, v ktorej sa nešlo na čas. Ani tu však jazdci nesmeli poľaviť na koncentrácii – spomeňme si, čo sa prihodilo českému pretekárovi Alešovi Lopraisovi v minulom ročníku Rallye Dakar.

Štart záverečnej špeciálky musel byť odložený kvôli nepriaznivému počasiu. Mraky boli nízko a usporiadateľské helikoptéry nemohli vzlietnuť – bez ich dohľadu je veľmi obmedzená bezpečnosť súťažiacich a traťoví komisári väčšinou nepovolia štart.

Motocykle

Prvé stroje vyrážali z bivaku skoro ráno, o 5:45 miestneho času, a na nich sedeli netrpezliví jazdci. Niektorí z nich možno obradom zapálili všetko, čo so sebou na Dakare mali, a nechali to v poslednom dakarskom bivaku. Avšak namiesto pôvodného plánu odštartovať o 7:30 nakoniec vyrazili na trať až v 9:15, takže za ten čas asi "trochu vychladli".

Víťaz predchádzajúcej "erzety", domáci jazdec Francisco "Chaleco" Lopez, vyrazil v ústrety prvému 111-kilometrovému úseku s jasným cieľom: udržať si tretie miesto. V La Serene vo večerných hodinách totiž vymenil na svojej KTM motor, čo sa v súťaži pochopiteľne trestá. S pätnásťminútovou penalizáciou na konte tak musel prenechať druhú priečku Portugalcovi Rubenovi Fariovi.

Cyril Despres
Francúz Cyril Despres je staronovým víťazom kategórie motocyklov - päťnásobným

Aj napriek tomu, že sa podľa oficiálnych stránok rallye "Chaleco" na chvíľu stratil v druhom krátkom meranom úseku, napokon dokázal zajazdiť čas, ktorý premenil v celkové tretie miesto. To obhájil pred slovenským jazdcom Ivanom Jakešom, ktorý konečným 4. miestom dosiahol najväčší úspech kariéry. Tridsaťdeväťročný jazdec NAD-RESS Adventure Teamu obsadil v sobotňajšej záverečnej etape 9. miesto. Ivan Jakeš vytvoril nové historické maximum v slovenskom podaní na Rallye Dakar, vlani skončil Štefan Svitko piaty, v roku 2007 bol Jaroslav Katriňák deviaty.

Jakeš štartoval na svojej šiestej najťažšej vytrvalostnej rallye a dokončil ju druhýkrát. Cieľom záverečnej etapy na Dakare prešiel jazdec z Brezovej pod Bradlom aj v roku 2009, keď obsadil 43. priečku. Na tohtoročnom Dakare svojimi výkonmi prekvapil, prognostici mu pred začiatkom púštneho dobrodružstva nedávali veľké šance na umiestnenie v prvej desiatke štartového poľa. Z hľadiska denných výsledkov sa mu najviac darilo v 8. etape, keď skončil tretí a definitívne sa tak zaradil medzi najlepšiu desiatku jazdcov jubilejného 35. ročníka Rallye Dakar.

Olivier Pain
Číslo 9 mal na Francúz Olivier Pain. Číslom 6 naznačuje svoju pozíciu v celkovom poradí v cieli, z ktorého mal veľkú radosť. Mimochodom – číslo 6 patrilo Štefanovi Svitkovi.

Ruben Faria dosiahol svoj doposiaľ najlepší úspech na dakarskej rallye a získal striebro. Nemohol však vôbec zúfať, pretože svoju úlohu v tíme KTM splnil dokonale. Tohtoročný Dakar totiž absolvoval ako tzv. "nosič vody" pre jednotku tímu. Tou nie je nikto iný než Cyril Despres, a ten získal zlato. Tento skúsený francúzsky motocyklista tak dokázal obhájiť minuloročné prvenstvo a pripísal si už piate víťazstvo v kategórii motocyklov na tejto legendárnej rallye od roku 2005.

Tridsaťosemročný Despres sa svojím piatym triumfom na Rallye Dakar vyrovnal svojmu krajanovi Cyrilovi Neveuovi, ktorý päťkrát triumfoval v 80. rokoch 20. storočia (1979, 1980, 1982, 1986 a 1987). Najúspešnejším motocyklistom histórie v kategórii motocyklov naďalej zostáva ďalší Francúz Stéphane Peterhansel, ktorý triumfoval šesťkrát (1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) ešte z čias na africkom kontinente. Peterhansel v roku 1999 "presedlal" do súťaže automobilov, v ktorej získal do roku 2012 ďalšie štyri tituly.

Zaujímavé je, že je to po prvýkrát, kedy sa Despresovi od roku 2005 podarilo titul obhájiť. Do tohtoročného dakarského vydania totiž pravidelne striedal prvé a druhé priečky. Jeho hlavným rivalom bol väčšinou Španiel Marc Coma, ten však kvôli nedoliečenému zraneniu na Dakar 2013 nenastúpil.

Laia Sanz
Španielka Laia Sanzová nie je na Dakare žiadny nováčik, takto sa tešila v cieli

Piatu pozíciu obsadil Španiel Juan Pedrero Garcia opäť so strojom KTM. Znamená to, že TOP 5 motocyklovej kategórie ovládla práve rakúska značka. Yamaha má svojho jazdca na celkovo šiestom mieste a je ním Francúz Olivier Pain. Najlepší motocykel značky Honda obsadil siedmu priečku. Tú riadil Portugalec Helder Rodrigues. Prvú desiatku uzatvára Husqvarna a ďalší portugalský jazdec Paulo Gonçalves.

Čech David Pabiška (Yamaha) dokončil túto etapu na 37. pozícii (-13:39 min) a patrí mu celkové 39. miesto s celkovým mankom ôsmich hodín na víťaza. Pripomeňme, že v roku 2011 skončil na 31. mieste, v predchádzajúcom ročníku bol 26.

Automobily

Stephane Peterhansel nemá pre nič za nič prezývku Monsieur off-road. Tento skúsený jazdec začal svoju kariéru na najslávnejšej púštnej rallye písať v sedle motocykla v roku 1988 a v priebehu desiatich rokov ju dokázal šesťkrát vyhrať (1991-1993, 1995, 1997 a 1998). Potom presedlal do kabíny súťažného auta a v ňom kraľoval na Dakare štyrikrát – trikrát za volantom špeciálu Mitsubishi Pajero (2004, 2005, 2007) a vlani za volantom Mini All 4 Racing.

S. Peterhanse, J.-P- Cottret
Stephane Peterhansel obhájil minuloročné prvenstvo a má ich už spolu jedenásť

Tohto roku viedol kategóriu automobilov s rovnakým vozidlom už od druhej etapy a po celú dobu zaznamenával výkony poväčšine v najlepšej päťke. Ako sa o ňom vyjadrili ostatní jazdci, jeho značnou výhodou je schopnosť čítať terén a vyvarovať sa jazdeckých chýb. Spoľahlivá technika – základy sú v BMW X3 – a skúsený navigátor Jean-Paul Cottret mu však výrazne napomohli k tomu, aby svoje prvenstvo udržal až do konca. Získal tak svoj rekordný jedenásty titul.

Druhé miesto obsadil Juhoafričan Giniel de Villiers s Toyotou Hilux. Vo farbách stajne Overdrive štartuje už druhý rok po tom, čo z kolotoča vystúpil Volkswagen Motošport – v roku 2009 dokázal v jeho farbách Rallye Dakar vyhrať. Pokiaľ bude de Villiers pokračovať v nastolenom trende, v budúcom roku by mohol na Dakare zvíťaziť (vlani skončil totiž tretí). Ďalšia Toyota v TOP 10 skončila až desiata a za jej volantom sedel Argentínčan Lucio Alvarez.

Pre bronzovú medailu si do Santiaga došiel Rus Leonid Novitskij a doviedol tak už druhé Mini na stupne víťazov. Štvrtá priečka patrí opäť vozidlu Mini stajne X-Raid. Jeho pilotom bol Španiel Joan "Nani" Roma. A TOP 5 uzatvoril Argentínčan Orlando Terranova s BMW X3 CC. Pred štartom tohto ročníka si trúfal na najlepšiu päticu tejto kategórie a to sa mu aj podarilo.

Robby Gordon
Americký búrlivák Robby Gordom jazdí vždy naplno, takže aj malá chyba mu vie spôsobiť veľké problémy. Aj preto napriek etapovým víťazstvám skončil až štrnásty.

Robby Gordon a jeho krikľavo oranžový pretekársky špeciál Hummer obsadili až 13. priečku. To musí byť pre amerického búrliváka veľkým sklamaním. Bohužiaľ doplatil na svoj agresívny jazdecký štýl, kvôli ktorému v úvodných etapách niekoľkokrát zapadol a raz i prevrátil automobil na strechu.

Štvorkolky

Ako sa dalo očakávať, na konečnom poradí tejto triedy sa v záverečnej "erzete" nič nezmenilo. Argentínčan Marcos Patronelli tohto roku predviedol takmer bezchybnú jazdu. Malou vráskou na jeho výkone je prvá etapa, po ktorej figuroval na treťom mieste. Od druhej sa však usadil na priečke najvyššej a tú udržal až do príjazdu do Santiaga. Je to jeho druhé prvenstvo na Dakare, po prvýkrát sa na dakarský trón posadil v rámci druhého juhoamerického ročníka v roku 2010.

Marcos Patronelli
Argentínčan Marcos Patronelli ovládol súťaž štvorkoliek a stal sa suverénnym víťazom

Striebornú medailu získal domáci jazdec Ignacio Casale, ktorý túto priečku hájil už od piatej etapy. Jeho história na Rallye Dakar je pomerne pestrá. V roku 2010 štartoval v kabíne kamióna a skončil na 26. priečke. O rok neskôr vyskúšal riadidlá motocykla a bolo z toho 40. miesto. Na Dakare 2012 sa posadil na štvorkolku a skončil štvrtý. Je vidieť, čo mu sadlo najlepšie.

Bronz putuje do Poľska. Štyridsaťšesťročný Rafal Sonik tak zopakoval svoje najlepšie umiestnenie z roku 2009 a možno si trochu spravil chuť po minuloročnom podivnom vyradení zo súťaže hneď v úvode kvôli technickým nezrovnalostiam na jeho stroji. Štvrtý je celkovo Argentínčan Bonetto a piaty Čiľan Palma. Podľa TOP 5 je zrejmé, že juhoamerickí jazdci dokážu zhodnotiť svoje znalosti miestnych tratí.

Kamióny

Záverečná etapa 35. ročníka Rallye Dakar bohužiaľ žiadnu výraznú zmenu na popredných priečkach kategórie kamiónov nepriniesla, hoci si to určite najmä českí fanúšikovia priali. Prvé tri miesta a teda úctyhodný hattrick putuje do ruského továrenského tímu Kamaz.

Jednotka stajne Eduard Nikolajev potvrdil svoje kvality a zvíťazil pred svojimi dvoma krajanmi Ajratom Mardejevom a Andrejom Karginovom. Tu prebehla iba kozmetická zmena, pretože Mardejev sa vďaka dobrému výkonu v poslednej "erzete" dokázal vrátiť na druhú priečku pred Karginova. Rozdiel však činí zanedbateľných 47 sekúnd, čo je po viac než štyridsiatich hodinách za volantom – alebo ak chcete 8121 kilometroch – pozoruhodný výsledok.

Eduard Nikolajev
Kamazy sa vrátili, prvé tri priečky konečného poradia patria im, víťazstvo Nikolajevovi

Štvrtú pozíciu si držal Holanďan Gerard de Rooy so svojim Ivecom Powerstar. De Rooy nedokázal obhájiť vlaňajší titul, keď rovnako ako Aleš Loprais prišiel o celkové vedenie kvôli technickým problémom.

Najlepšiu päticu v triede nákladných automobilov uzatvára Tatra Martina Kolomého. Úspech je to bezpochyby veľký – zvlášť keď sa vrátime o tri etapy späť, keď Kolomý s bratmi Kiliánovcami držali druhé miesto. To by bol ešte len úspech! Každopádne Bonver Dakar Projectu, pod ktorým boli spojené stajne Czech Dakar a KM Racing, sa podarilo dostať do cieľa jeden z ich kamiónov na výbornom mieste. Vlani skončil Kolomý siedmy.

Aleš Loprais so svojou Tatrou zakončil tohtoročný Dakar na šiestom mieste. Od roku 2006 je to po druhýkrát, kedy to dotiahol až do konca. Po prvýkrát to bolo v roku 2007 ešte v Afrike a pri jeho premiére v pozícii vodiča to bola fantastická tretia pozícia. Tentoraz sa mu nevyhli technické problémy v podobe chybnej batérie, kvôli ktorým stratil dve hodiny. Stalo sa tak v piatej "erzete", do ktorej štartoval ako aktuálny líder. Do cieľa v Santiagu dokázal stiahnuť stratu na 1 hodinu a 16 minút.

Marek Spáčil s najrýchlejšou Liazkou v štartovom poli v poslednej etape o jednu priečku klesol a skončil na peknom 11. mieste. Napokon sa v celkovom poradí iba tesne nevošiel do najlepšej pätnástky . Za ním v "erzete" skončil Vlastimil Vildman s ďalším truckom LIAZ, ten však zostal na celkovej 18. priečke. Posledná Tatra v štartovom poli s česko-slovenskou posádkou Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci a Milan Holáň si polepšila o jednu pozíciu a Rallye Dakar 2013 zakončila na 19. mieste. Všetky české kamióny sa umiestnili v prvej dvadsiatke.

Konečné výsledky

Motocykle

1. CYRIL DESPRESFRA/KTM43:24:22 h
2. RUBEN FARIAPRT/KTM+10:43 min
3. FRANCISCO LOPEZCHL/KTM+18:48 min
4. IVAN JAKEŠSVK/KTM+23:54 min
5. JUAN PEDREROESP/KTM+55:29 min
6. OLIVIER PAINFRA/YAMAHA+1:06:30 h
7. HELDER RODRIGUESPRT/HONDA+1:11:22 h
8. JAVIER PIZZOLITOARG/HONDA+1:26:07 h
9. FRANS VERHOEVENNLD/YAMAHA+1:26:35 h
10. PAULO GONCALVESPRT/HUSQVARNA+1:28:20 h
...
39. DAVID PABIŠKACZE/YAMAHA+8:00:02 h

Automobily

1. PETERHANSEL/COTTRETFRA/MINI38:32:39 h
2. DE VILLIERS/VON ZITZEWITZZAF/TOYOTA+42:22 min
3. NOVITSKIY/ZHILTSOVUS/MINI+1:28:22 h
4. ROMA/PERINESP/MINI+1:36:43 h
5. TERRANOVA/FIUZAARG/BMW+1:49:10 h
6. SOUSA/RAMALHOPRT/G. WALL+2:38:16 h
7. CHABOT/PILLOTFRA/SMG+3:18:05 h
8. CHICHERIT/GARCINFRA/SMG+3:27:44 h
9. THOMASSE/LARROQUEFRA/BUGGY+4:35:32 h
10. ALVAREZ/GRAUEARG/TOYOTA+4:45:48 h
...
14. GORDON/WALCHUSA/HUMMER+5:38:15 h

Štvorkolky

1. MARCOS PATRONELLIARG/YAMAHA49:42:42 h
2. IGNACIO CASALECHL/YAMAHA+1:50:35 h
3. RAFAL SONIKPOL/YAMAHA+3:16:49 h
4. LUCAS BONETTOARG/HONDA+3:40:10 h
5. SEBASTIAN PALMACHL/CAN-AM+4:35:57 h
6. SEBASTIAN HUSSEINIARE/HONDA+5:40:03 h
7. PAUL SMITHAUS/HONDA+5:46:09 h
8. I. F. SEMINARIOPER/YAMAHA+6:09:27 h
9. C. CLAVIGLIASSOARG/CAN-AM+6:19:41 h
10. LUCIANO GAGLIARDIARG/YAMAHA+6:29:36 h

Kamióny

1. NIKOLAJEV/SAVOSTIN/RYBAKOVRUS/KAMAZ39:41:43 h
2. MARDEJEV/BELJAEV/MIRNIJRUS/KAMAZ+37:10 min
3. KARGINOV/DEVJATKIN/MOKEEVRUS/KAMAZ+37:57 min
4. DE ROOY/COLSOUL/RODEWALDNLD/IVECO+41:16 min
5. KOLOMÝ/KILIÁN/KILIÁNCZE/TATRA+1:01:47 h
6. LOPRAIS/BRUYNKENS/PUSTĚJOVSKÝCZE/TATRA+1:16:10 h
7. VERSLUIS/SCHUURMANS/DAMENNLD/MAN+2:32:09 h
8. VAN VLIET/KLEIN/PRONKNLD/MAN+3:22:13 h
9. KUIPERS/VAN EERD/TORRALLARDONANLD/IVECO+3:53:50 h
10. VAN DEN BOSCH/BOUW/ROSEGAARNLD/DAF+4:23:52 h
...
16. SPÁČIL/VODRHÁNEK/CHYTKACZE/LIAZ+7:41:56 h
18. VILDMAN/MACÍK/BERVICCZE/LIAZ+8:14:31 h
20. VRÁTNÝ/MIŠKOLCI/HOLÁŇČR/SR/TATRA+10:07:55 h

Autor: Andrej Haverda, J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.