Štvrtok, 11 jún 2015
Automobilka Nissan sa vracia na 24hodinové preteky na slávny okruh Le Mans. Do pretekov vyštartuje v sobotu 13. júna o 15 hodine s tromi modelmi GT-R LM NISMO. Ide o nové vozidlo triedy LM P1 s novým riešením s motorom vpredu a pohonom kolies prednej nápravy.
Za ich volantmi sa budú striedať medzinárodné tímy jazdcov pochádzajúcich zo sveta formuly jeden, pretekov športových vozidiel a výberu jazdcov z vlastných pretekov Nissanu GT Academy.
S Nissanom GT-R LM NISMO so štartovým číslom 23 pôjde bývalý jazdec sveta F1 Brit Max Chilton, druhým jazdcom bude víťaz GT Academy a jazdec triedy GP3 Jann Mardenborough, tiež z Veľkej Británie. Posádku skompletizuje Francúz Olivier Pla.
"Je skvelé byť súčasťou továrenského tímu, ktorý prišiel do Le Mans snovou koncepciou pohonu," povedal Max Chilton."Krútiaci moment je mimoriadny. Väčší než v akomkoľvek inom pretekárskom vozidle, s ktorým som jazdil. Nepovedal by som, že s ním musíte jazdiť úplne inak než s vozidlami s pohonom kolies zadnej nápravy, ale musíte o svojom štýle jazdy viac premýšľať."
Nissan s číslom 22 obsadia: jazdec s najdlhšou históriou pretekania za divíziu NISMO Michael Krumm z Nemecka, ďalším je víťaz pretekov Le Mans v triede LM P2 Harry Tincknell z Veľkej Británie a tretím je eso Nissanu v triede GT Brit Alex Buncombe.
Michael Krumm jazdí za Nissan NISMO už 16 rokov a bol súčasťou tímu v najvyššej triede v Le Mans v rokoch 1998 a 1999. Na tieto roky s Nissanom veľmi rád spomína. Teraz má príležitosť vrátiť sa a dokončiť začaté dielo, keďže účasť na pretekoch v Le Mans Nissan prerušil v roku 1999.
Nissan s číslom 21 bude pretekať iba v Le Mans a dostane veľmi špeciálny kabát ako pripomienku na vozidlo Nissan R90CK, ktoré si pred 25 rokmi v Le Mans vydobylo prvú štartovú pozíciu. Zažiari vo svojom červeno-bielo-modrom vyhotovení. Za volant si sadnú víťaz šampionátu Super GT Tsugio Matsuda z Japonska, prvý víťaz GT Academy a súčasný jazdec triedy Super GT500 Lucas Ordóñez zo Španielska a prvý víťaz ruskej odnože GT Academy, Rus Mark Šulžickij.
Nissan GT-R LM NISMO je stále v ranej fáze svojho vývoja. Na trať vyšiel prvýkrát v novembri 2014. S každým ďalším testovaním sa posúval dopredu a platilo to aj pre oficiálny testovací deň v Le Mans minulý víkend. Pre Nissan triedy LM P1 to bola verejná premiéra. Tri vozidlá GT-R LM NISMO najazdili viac ako 1500 km a zbierali cenné dáta na ďalší vývoj tohto vozidla.
Modely poháňané motormi Nissan sa v posledných štyroch rokoch dostali v Le Mans v triede LM P2 trikrát na stupne víťazov. Preto nie je prekvapením, že motor Nissan VK45DE V8, vyladený divíziou NISMO, stále zostáva preferovanou pohonnou jednotkou tímov triedy LM P2. Celkovo 14 z 19 automobilov triedy LM P2 v Le Mans poháňajú motory Nissan.
Ak k tomu prirátame tri Nissany GT-R LM NISMO so špeciálnymi turbomotormi V6 s dvoma turbodúchadlami, tak až 30 % celého pretekárskeho poľa v Le Mans poháňajú motory Nissan.
Autor: J. GoldbergerFoto: Nissan