Sobota, 31 december 2011
Súťaž kamiónov na Rallye Dakar skrýva v sebe podobnú dramatickosť a napätie ako kategórie automobilov alebo motocyklov. Ovládať ťažkú techniku v náročných terénoch Argentíny alebo Chile je mimoriadne ťažké a náročné. Ovládnu túto kategóriu tradične nedostižné ruské Kamazy? Alebo sa po rokoch začne aj na juhoamerickom kontinente presadzovať česká Tatra?
Zo 76 kamiónov jedenástich značiek na štarte Dakaru 2012 budú mať najväčšie zastúpenie nemecké značky MAN a Mercedes, zhodne po 16. Nasledujú holandské DAF (10) a Ginaf (9), talianske Iveco (6), ruský Kamaz (5) a česká Tatra (4). Francúzsky Renault bude mať troch zástupcov, japonské Hino, bieloruský MAZ a český LIAZ dvoch.
Vladimír Čagin s továrenským Kamazom, potom dlho nič, potom ostatné Kamazy a napokon zostatok značiek – Tatra, Ginaf, Iveco alebo MAN. Tak už roky vyzeralo nemenné rozloženie síl v tejto kategórii pred štartom slávnej púštnej súťaže. To sa potom väčšinou aj potvrdilo. Zvlášť v posledných troch rokoch, kedy sa jazdilo v extrémne ťažkých a zradných terénoch Argentíny a Chile.
Značné finančné prostriedky a z toho plynúce skvelé technické zázemie ruských "špeciálov" im mohla konkurencia iba závidieť. Oficiálne sa nevie aký veľký rozpočet má ruský tím mohutne podporovaný mnohými sponzormi, vrátane premiéra Vladimíra Putina. Napríklad jedna z bánk prispieva každoročne na chod stajne jedným miliónom dolárov."Rozpočet Kamazu je niekde úplne inde. A Rallye Dakar je iba o veľkých peniazoch. Proti tomu, kto má za sebou bohaté zázemie, nemáte šancu," uviedol člen brazílsko-českej zostavy Tarta-Petrobras Jaromír Martinec.
Kamaz bez Čagina
Kamaz je opäť veľkým favoritom Dakaru. Zvlášť po absolútnej prevahe v poslednom ročníku, kedy zo šiestich Kamazov na štarte ich päť skončilo v TOP 10 a okrem troch stupňov víťazov im patrilo aj 4. miesto. Kto vlani stavil na Rusov, nemýlil sa. V tíme Kamazu dominovala neotrasiteľná jednotka tímu a kráľ posledných rokov Vladimír Čagin. Cár všetkých púští, 41ročná ruská športová legenda, ktorý popri siedmich triumfoch na Dakare (2000, 2002-04, 2006 a 2010 a 2011) slávil aj osem prvenstiev na Dubajskej rallye či päť na Master rallye, už ukončil svoju úspešnú kariéru.
S päticou "špeciálov" Kamaz 4326 KV sa teraz predstavia mladí ambiciózni piloti Eduard Nikolajev, Ajrat Mardejev a Andrej Karginov; úloha rýchlej asistencie pribudla Ilgizarovi Mardejevovi. Piaty Kamaz bude riadiť Kazach Artur Ardavičus.
V najnáročnejšej rallye sveta sa objavia aj Bielorusi. Dva dvojnápravové kamióny MAZ budú sedlať posádky Palishčuk/Haranin /Zaporoščenko a Vasiljevski/Kozlovski/Zaporoščenko.
Holandská armáda
Za hlavného vyzývateľa ruskej stajne je považovaný ďalší tím so statusom továrenského: Petronas/Team De Rooy/Iveco. Holanďania sa na štart postavia veľkolepo: s počtom 39 osôb, ktorým bude veliť legendárny Jan De Rooy, víťaz tohto podujatia z roku 1987. Stajňa sa predstaví nielen s päticou špičkových kamiónov, ale aj nesmierne skúsených vodičov i navigátorov.
Popri Gérardovi sa objaví aj jeho bratranec a víťaz Dakaru z roku 2007, Hans Stacey. Ten tak vstupuje do elitnej formácie svojho doterajšieho konkurenta a strýka zároveň. Na De Rooyovom kamióne totiž Stacey, inak skúsený pilot v klasických rallye, na Dakare v roku 2004 debutoval."Rozhodli sme sa bojovať s Kamazom i Tatrou" uviedol Stacey, ktorý okrem Dakaru vyhral aj Central Europe Rally i Transoriental Rally.
"Hans už Dakar v roku 2008 vyhral a je jasné, že naše ciele ani teraz nebudú nízke. Naši piloti by mali bojovať o priečky najvyššie," povedal Jan De Rooy. S druhou evolúciou doterajšieho Iveca Trakker sa objaví aj exmajster sveta v klasických rallye (1988 a 1989) a víťaz triedy sériových kamiónov na Dakare 1999, Talian Massimo Biasion.
MAN, Ginaf a tie ďalšie
Vítaným spestrením a zdramatizovaním súboja titanov istotne bude aj stajňa Eurol Veka MAN, ktorá sa hodlá presadiť so štvoricou kamiónov – za ich volantmi sa objavia Nemec Franz Echter a holandské trio Marcel Van Vliet, Peter Versluis, Pascal de Baar. Najväčšie nádeje z nich sa pripisujú Echterovi – vlani nestačil iba na Kamazy, obsadil pekné piate miesto.
V hlbinách juhoamerického piesku sa bude mordovať i Ginaf. Ginkel automobile factory chce sťažiť pozície ruskej ekipe päticou silných "špeciálov" s nezávislým zavesením kolies, tentoraz však odpruženými vzduchovými vakmi. Wulfert Van Ginkel pomýšľa na TOP 5 a k tomuto cieľu mu majú dopomôcť Jan Lammers, Martin van den Brink, Jos Smink a Claudio Bellina. Ďalšie tri trucky, avšak s tuhými nápravami, povedú Martien Hol, Richard Huzink a Gerard van Veenendaal.
Rodinný japonský klan Sugawarovcov nasadí na Dakar 2012 úplne nový kamión Hino 500 Series s väčším rozchodom kolies a so zníženým ťažiskom. Yoshimasa Sugawara vo veku 70 rokov drží výnimočný rekord, keď na dakarskom podujatí štartoval s motocyklom, autom aj kamiónom bez prerušenia dvadsaťosemkrát!
Žena aj v kamióne
Zaujímavé bude sledovať výkon Španiela Juvantenyho s trojnápravovým MANom – k nemu si do kabíny na post navigátora prisadne Španielka Fina Romanová a spoločnými silami sa opätovne pokúsia dostať svoj kamión na hranicu prvej desiatky a vo svojej triede (6×6), tak ako v rokoch 2009 a 2010, zvíťaziť.
LIAZ v novom
LIAZ, dnes už neexistujúca značka, sa do histórie Dakaru zapísala v roku 1985. Novodobú históriu LIAZu začal písať pred deviatimi rokmi sedlčanský tlačiar a motoristický nadšenec Martin Macík, ktorý na základe pôvodných liaziek stavia nové kamióny. KM Racing Team vyšle za oceán dvojicu úplne nových kamiónov LIAZ. Vodičom prvého kamióna bude Jaroslav Valtr, ktorému budú sekundovať Jan Bervic a David Pabiška. Druhá posádka je medzinárodná: skúseného Josefa Kalinu a novica Jakuba Firsta doplní Poliak Józef Cabala.
Tatra: kapotovaný truck premiérovo
InstaForex Loprais Team potrebuje dobré umiestnenie ako soľ. Južná Amerika je pre Tatru i Aleša Lopraisa akoby zakliata, keďže tu ani raz nedojazdil. V roku 2009 ho zradila spojka, o rok neskôr sa mu pri havárii odtrhlo koleso. Pre držiteľa troch bronzových trofejí z maratónskych súťaží (Dakar 2007, Central Europe Rally 2008 a Silk Way Rally 2009) postavili teraz dlho očakávaný špeciál Tatra Jamal, po prvýkrát v histórii kapotovaný. "Princezná Jamalka", ako mu Aleša hovorí, svoju pretekársku púť začala povzbudivým víťazstvom na Silk Way Rally 2011 v Rusku. K Alešovi si do kamióna prisadne mechanik Michal Ernst a navigátor Petr Almáši.
V Loprais Teame pribudne druhá posádka. V zlatočiernej Tatre 815 sa volantu ujme Tomáš Vrátný, mechanikom bude Radim Pustějovský a navigátorom Oto Měřínský."Naša posádka sa bude predovšetkým učiť. Budeme sa držať čo najbližšie Aleša, aby sme mohli plniť v prípade potreby aj úlohu asistencie," uviedol Tomáš Vrátný. S dvojicou ďalších tatroviek sa predstavia André De Azevedo/Jaromír Martinec/Maykel Justo (Petrobras Lubrax) a Martin Kolomý s Reném a Davidom Kiliánovcami.
Tatra bruntálskeho jazdca triumfovala na novembrovej Rallye El Chott v Tunisku, v ktorej dokonca porazila všetky osobné automobily!"Dakar by sme chceli predovšetkým dokončiť, ale bolo by príjemné byť v prvej desiatke," naznačil Martin Kolomý. Farby olomouckého Czech Dakar Teamu pôvodne malo hájiť aj druhé "zelené monštrum", šéfovi stajne Marekovi Spáčilovi sa však nepodarilo doliečiť si naštiepené koleno, ktoré si spôsobil v lete na Silk Way.
V triede kamiónov sa objaví aj Mirek Zapletal, niekoľkonásobný majster Česka v cross country rallye. Posadí sa za volant ťažkého kamióna MAN TGA 4×4 ako rýchly doprovod stajne RMF Caroline, vysielajúcej do pekla piesku dvojicu vozidiel Mitsubishi poľských posádok Adam Malysz/Rafal Marton a Albert Gryszczuk/Michal Krawczyk.
Autor: Andrej Haverda