Streda, 15 december 2010
Je určite najväčšou a aj najsledovanejšou rallye. Štartuje na Nový rok a končí v polovici januára. Dlhá je tisícky kilometrov. Je dramatická, sleduje ju celý svet. Jazdci ju milujú aj preklínajú. Vie byť krutá i veľmi nebezpečná. Jej trať vedie necestami, ktorým dominujú kamene, prach a piesok. Jazdci zdolávajú najväčšie svetové pohoria, ale aj nekonečné púštne polia. Reč je, samozrejme, o Rallye Dakar. Štart ďalšieho ročníka sa blíži. Avšak už po tretí raz sa Dakar nepôjde v Afrike, ale na juhu amerického kontinentu – v Argentíne a Chile. Aký bude blížiaci sa Dakar? Sledujte seriál, ktorý pre náš internetový portál pripravil znalec dakarskej rallye Andrej Haverda.
Kde sú časy, keď Francúz Jean-Francois Dunac vyhral na rakúskom automobile Steyr Puch Pinzgauer kategóriu kamiónov prvého "vydania" dakarskej rallye? Pravda, vtedy vďaka koeficientu ešte nerozhodoval počet kilowattov a objem motora – preto mohol malý Puch, s netradičnými troma nápravami, poraziť Porsche či Mercedes a stačil mu k tomu smiešny výkon sedemdesiatich piatich konských síl. Silní a veľkí si takú potupu neodpustili.
Dnes vyhrávajú Dakar monštrá o výkone 228 kW (310 k). Recept na víťazstvo sa zdá byť veľmi jednoduchý: najvýkonnejší motor namontujete na dobrý podvozok, všetko prikryjete laminátovou karosériou a posadíte do toho špičkového jazdca, ktorý dokáže takú "potvoru" uriadiť. Že to až tak jednoduché ale nie je, sa za viac ako tridsaťročie trvajúcu púštnu avantúru presvedčila nejedna renomovaná firma...
"Loves tratí" na cestách
Prieskumný tím organizácie Amaury Sport Organisation (ASO), usporadúvajúcej Rallye Dakar, vedený niekdajším motocyklovým pretekárom Davidom Casterom, už odjazdil niekoľko tisíc kilometrov. Na cestách v Argentíne a Chile sa pri prieskume záverečnej trasy rallye stretol s rôznymi problémami. Tu je príbeh tejto prieskumnej cesty.
Všetko to začína pohrúžením sa do mapovacích softvérových systémov na celé týždne. Tieto poskytujú realistické, presné zobrazenie terénu, kde budú vodiči, jazdci a tímy Dakaru bojovať o víťazstvo. Mestá pre etapy sa vyberajú podľa softvérového vyhodnotenia. Potom nastáva čas ísť "na miesto činu" a overiť si prejazdnosť navrhnutej trasy. Toto bolo cieľom prvých sérií prieskumov v Argentíne a Chile, ktoré sa skončili iba prednedávnom.
David Castera, manažér pretekov, absolvoval spolu s juhoamerickými tímami rallye tri pobyty v teréne, aby skontroloval všetky miesta a trate, ktoré sú na programe. Po spracovaní detailov prvého kola prieskumu sa trasa neskôr predložila na schválenie zástupcom orgánov zodpovedných za ochranu životného prostredia a združení na ochranu archeologických lokalít. Ľudia z oboch štruktúr tiež jazdili spolu s tímom druhého kola prieskumu, ktorý trasu ešte raz prešiel v lete 2010.
V súlade s plánom je severná Argentína prvým miestom, kde D. Castera začal s prieskumom trasy, ktorej budú jazdci a posádky čeliť. "Lovec tratí" sa hneď stretol s prvými sklamaniami: "Pohybovali sme sa veľmi pomaly, pretože množstvo ciest neexistovalo, alebo nás viedli do kopcov a hôr, ktoré sú príliš vysoké. Nakoniec sme našli vcelku široký koridor, ktorý nás zaviedol do Tucumanu a potom do Jujuy. Pokiaľ ide o ráz krajiny, rozprávkové komíny, ktoré možno vidieť na pozadí územia, tie sa mi skutočne páčili. Ďalším uspokojivým aspektom začiatku rallye bude možnosť znovu využiť princíp samostatných etáp pre motocykle a potom pre autá a nákladiaky, napríklad s viacerými technickými úsekmi pre dvojkolesové vozidlá."
Pri tomto treťom latinsko-americkom ročníku pretekov bude Dakar pokračovať v objavovaní Chile až po Ariku, čo je len na dohodenie kameňom od peruánskej hranice. Pobyt v púšti Atacama bude znovu hlavnou súčasťou chilskej časti rallye: "Možnosti v okolí dvoch obrovských piesočnatých plôch a dún Copiapa a Iquique sú takmer nekonečné. Vždy, keď tam idem, nachádzam nové a nové lokality. Pretekárov čakajú nové prekvapenia," vysvetlil Castera v súvislosti s navrhnutými etapami v kráľovstve terénnych pretekov.
Keď chýba inšpirácia, zdá sa, že prieskumný tím hľadajúci trasy, ktoré budú výzvou pre pretekárov na spiatočnej ceste do Buenos Aires, zachráni náhoda: "Po etape, kedy budú musieť pretekári bojovať s bielymi piesočnatými dunami vo Fiambale, som chcel latku udržať vysoko a na záver dodať súťaži napätie. Ale na ceste do San Juana som nenašiel nič, len nepoužiteľné a nezaujímavé cesty. Začal som už byť deprimovaný, keď sme stretli turistického sprievodcu, špecializovaného na horskú turistiku, ktorý toto územie pozná ako vlastnú dlaň.
Dali sme sa do reči. Zavolal si na pomoc zopár svojich kamošov a na druhý deň nás už bolo päť, ktorí sme hľadali správnu trasu pre túto špeciálnu etapu!" S pomocou nového improvizovaného prieskumného tímu našli klenoty, ktoré Davida potešili: "V skratke - je to naozaj najkrajšia etapa rallye tak z hľadiska jazdenia, ako aj krajiny. Prechádza kaňonmi a riečkami; vnára sa do údolí červených skál – jednoducho je úžasná!"
Autor: Andrej Haverda