Dakar: po tretej etape noví lídri

Streda, 04 január 2012

Tretia etapa potvrdila predpovede, že tohtoročný Dakar bude najťažší zo všetkých doterajších, ktoré sa išli na v južnej časti Ameriky. Náročný terén, úzke kamenisté cesty a množstvo ostrých skál boli príčinou defektov pneumatík, najviac to postihlo kategóriu automobilov. Nevyhli sa napríklad Gordonovi, Peterhanselovi a ďalším. Peterhansel navyše po navigačnej chybe stratil približne 14 minút i priebežné vedenie. Bolo aj veľa pádov, z nich najnebezpečnejší vo vysokej rýchlosti mal Američan Codi a na Dakare skončil. Po prvých troch dňoch rallye už nepokračuje 22 motocyklistov a 21 áut, menšia "úmrtnosť" strojov je zatiaľ v kategóriách štvorkoliek a kamiónov.

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer
Zradné a aj nebezpečné pieskové duny dokážu narobiť jazdcom nemalé problémy. Tú na fotografii zdoláva Erik van Loon na špeciále Mitsubishi Lancer Racing.

3. etapa: San Rafael – San Juan (208 km, 270 km)

Tretia etapa Rallye Dakar medzi mestami San Rafael a San Juan bola ďalšou náročnou skúškou pre techniku. Štartovalo sa z takmer dvoch kilometrov nadmorskej výšky a dvakrát sa stúpalo až do troch kilometrov nad morom. Navyše na začiatku argentínskeho leta sa teploty pohybujú aj nad 45°C a motory tým značne trpia.
Na štart rýchlostnej skúšky sa jazdci dostali až po zdolaní tristokilometrového spojovacieho úseku, v ktorom si však mohli užívať krásne scenérie. Pre tretiu etapu usporiadatelia pripravili trasu 208 kilometrov pre automobily a kamióny, zato na motocyklistov a štvorkolkárov ich čakalo 270.

Motocykle

V tejto etape využil doposiaľ tretí Francúz Cyril Despres navigačnej chyby jeho stajňového kolegu Marca Comu z KTM, ktorý triede motocyklov doposiaľ viedol, a do cieľa dorazil s náskokom trinástich minút pred Španielom. Vďaka tomu sa dostal na čelo celkového poradia. Marc Coma je s vyše desaťminútovým odstupom druhý a v etape mu patrilo šieste miesto (-13:04 min). Obaja jazdia na stroji KTM 450 CC Rally.

Meraný úsek zvládol prejsť v druhom najrýchlejšom čase Holanďan Franz Verhoeven so strojom Sherco SR 450, na prvého Despresa však stratil viac ako osem a pol minúty. V "erzete" tretí Paulo Gonçalves z Portugalska, jazdiaci na motocykli Husqvarna 450RR, bol iba o dve sekundy pomalší (-8:39 sek). Štvrtú priečku dnes obsadil Portugalec Helder Rodrigues na stroji Yamaha 450 WRF (-10:03 min) a piatu Francúz David Casteu s motocyklom rovnakej značky (-11:42 min). Siedmy bol Chiľan Francisco Lopes so strojom Aprilia 450 RXV (-17:59 min).

V sedmičke najrýchlejších sa teda objavilo päť rozdielnych typov motocyklov, čo naznačuje, že nebude až tak záležať na technike, ako na jazdeckých skúsenostiach jazdcov. V celkovom poradí vedie zatiaľ Despres pred Comom (-10:12 min) a Casteuom (-17:16 min).

Slovenskí motocyklisti úspešne pokračujú v zdolávaní dakarských nástrah. Ivan Jakeš (BMW) bol v etape štrnásty (-23:56 min) a Štefan Svitko (KTM) hneď za ním pätnásty (-25:15 min). V celkovej klasifikácii je Štefan Svitko už na 14. priečke (-41:51 min), Ivan Jakeš poskočil o sedemnásť miest dopredu a je už dvadsiaty prvý (-57:48 min). Dvojica ďalších Slovákov zo stajne Slovakia Turboteam Zaťko s motocyklami BMW G 450 X sa umiestnila na 83. (Dušan Čipka, manko -1:30:11 hod) a 97. (Ján Zaťko, manko -1:43:58 hod) pozícii. V celkovom poradí Čipkovi patrí 83. miesto (-3:01:33 hod) a Zaťkovi 119. priečka (-5:05:47 hod). Český motocyklista Jan Veselý (Yamaha) bol v "erzete" 53. a priebežne je hodnotený na 84. pozícii (-3:02:29 hod).

Rallye sa nešťastne skončila pre Bruna Da Costu. Francúzsky motocyklista ešte v druhej etape narazil do kravy. Pri páde utrpel zranenie a helikoptérou ho previezli do nemocnice. Je však mimo ohrozenia života. Horšie už pochodila jeho Yamaha, ktorá po kolízii zhorela. Tretia etapa sa stala konečnou pre päticu motocyklistov a rady tejto kategórie od začiatku súťaže už opustilo 16 jazdcov.

Quady

Kategória štvorkoliek sa po odstúpení skúseného českého jazdca Josefa Macháčka stála záležitosťou domácich jazdcov – zrejme tak, ako usporiadatelia chceli. 270 kilometrov rýchlostnej skúšky zvládol najlepšie Argentínčan Copetti, ktorý zvíťazil pred krajanmi M. Patronellim (-5:36 min), T. Maffeim (-7:28 min) a A. Patronellim (-7:55 min), všetci na Yamahách Raptor 700. Copetti bol následne penalizovaný pätnásťminútovou penalizáciou, takže sa dodatočným etapovým víťazom stal Marcos Patronelli.

Na prvých dvoch miestach priebežného hodnotenia tejto kategórie sú bratia Patronelliovci – prvý je Alejandro a druhý Marcos – od seba ich delí necelá minúta. Tretí je ich krajan Maffei (-2:41 min). Copetti po vysokej penalizácii (spolu štyri a štvrťhodinovej) figuruje na poslednej klasifikovanej priečke, je 22. (-7:54:38 hod). Doteraz odstúpili dvaja štvorkolkári: Argentínčan L. Gagliardi a Uruguajec M. Almeida.

Automobily

Továrenské vozidlá Mini stajne X-Raid sú na tohtoročný Dakar dokonale pripravené. Potvrdzujú to ich opakované umiestnenia v pätici najlepších tejto najprestížnejšej kategórie. Podarilo sa im to aj tentoraz, a to hneď dvakrát. Prvý prešiel cieľom španielsky pilot Joan "Nani" Roma a o minútu pomalší bol Poliak Kryzstof Holowczyc.

Skvelá technika sa skrýva aj v útrobách rýchlych "špeciálov" Hummer H3 z tímu Američana Robbyho Gordona, ktorého obidva automobily sú zakaždým v prvej päťke. Gordonov stajňový kolega a minuloročný víťaz Nasser Al-Attiyah z Kataru skončil tentoraz tretí s bezmála jeden a pol minútovým mankom. Robby Gordon bol s viac ako dvojminútovou stratou piaty, nakoľko musel na trati opätovne zastaviť kvôli defektu pneumatiky. Medzi nich sa prebojovala Toyota Hilux juhoafrického pilota Giniela DeVilliersa (-1:33 min).

Francúz Stéphane Peterhansel, ďalší pilot vozidla Mini All4 Racing, došiel až siedmy so stratou takmer 6,5 minúty. Aj jeho zdržal na trati defekt pneumatiky, a to nielen raz.
Popredné priečky celkovej klasifikácie sa kompletne zmenili. Vo vedení je teraz Mini Poliaka Holowczyca, druhý je s 54sekundovým odstupom Hummer Američana Gordona a na tretiu pozíciu sa posunula Toyota Juhoafričana De Villiersa (-1:40 min).

Pozoruhodný je výkon automobilu čínskej výroby Great Wall Haval pilotovaný skúseným portugalským jazdcom Carlosom Souzom. Ten sa v poslednej dekáde, s výnimkou neúspešného roka 2010, zakaždým umiestnil v prvej desiatke kategórie automobilov. Dvojica Souza/Garcin zatiaľ drží 9. miesto (-21:46 min).
S rallye sa nedobrovoľne rozlúčilo 12 posádok, medzi nimi aj niekdajší motocykloví jazdci Alfie Cox (Volvo) či Patrick Sireyjol (Buggy SMG), ale aj jeden z favoritov automobilovej kategórie s pohonom jednej poháňanej nápravy – Matthias Kahle z Nemecka.

Kamióny

Tradične ako posledné vyrazili na trať etapy kamióny. V cieli 208 kilometrov dlhej rýchlostnej skúšky bol najrýchlejší Talian Miki Biasion s Ivecom zo stajne slávnej rodiny z Holandska De Rooy. Druhú a tretiu priečku obsadila dvojica ruských kamiónov Kamaz, ktorú pilotovali Kazach Artur Ardavičus (-1:09 min) a Rus Andrej Karginov (-2:19 min). Zatiaľ čo Karginov štartuje s továrenským kamazom, Ardavičus z kazašskej stajne Astana má k dispozícii stavaný "špeciál".

Český pretekár Aleš Loprais sa v etapových výsledkoch stále posúva smerom hore, v tejto etape skončil na 4. mieste s tri a pol minútovým mankom. Za ním sa zoradili tri trucky Iveco v poradí Hans Stacey, Joseph Adua, Gerard De Rooy. Darilo sa aj českým kamiónom: tatrovky skončili na ôsmom (Martin Kolomý), dvadsiatom prvom (André De Azevedo) a dvadsiatom siedmom (Tomáš Vrátný) mieste; liazky boli klasifikované na 24. (Valtr/Pabiška/Bervic) a 28. (Cabala/First/Kalina) priečke.

Na čelo priebežnej klasifikácie sa z piateho miesta posunul kazašský pilot Ardavičus (Kamaz). Na druhom, treťom a štvrtom mieste sú zoradené kamióny Iveco pilotované De Rooyom (-28 sek), Biasionom (-1:51 min) a Staceym (-1:57 min). Aleš Loprais si polepšil o jednu priečku a je piaty (-2:43).

Martin Kolomý (Tatra) je na 14. mieste (-39:22 min), čo je oproti predošlej etape zlepšenie o tri pozície. Tatra brazílsko-českej zostavy s vodičom De Azevedom je šestnásta (-55:10 min), trojica Vrátný/Pustějovský/Měřínský s ďalším kopřivnickým kamiónom je (s viac než štyri a štvrťhodinovou stratou) na 35. pozícii. Stajňa KM Racing a jej dva trucky LIAZ figurujú na 21. (Valtr) a 24. (Cabala) mieste. Miroslav Zapletal s kamiónom MAN, ako rýchla asistencia poľskej stajne RMF Caroline, figuruje s dvojhodinovou penalizáciou (a s celkovým mankom viac ako sedem hodín) na 48. pozícii.

Dodajme, že útrapy pekla v tejto kategórii zatiaľ nevydržala iba talianska posádka vedená Claudiom Bellinom, ktorá so svojim Ginafom odstúpila v druhej etape.

Výsledky 3. etapy

Motocykle

1. Cyril Despres (Fr.) KTM 3:48:38 hod
2. Frans Verhoeven (Hol.) Sherco +8:37 min
3. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna +8:39 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +10:03 min
5. David Casteu (Fr.) +11:42 min
6. Marc Coma (Šp.) KTM +13:04 min
...
14. Ivan Jakeš BMW +23:56 min
15. Štefan Svitko KTM +25:15 min
...
83. Dušan Čipka BMW +1:30:11 hod
97. Ján Zaťko (všetci SR) BMW +1:43:58 hod

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Despres 7:31:42 hod
2. Coma +10:12 min
3. Casteu +17:16 min
4. Francisco López (Čile) Aprilia +17:37 min
5. Rodrígues +19:49 min
6. Goncalves +26:00 min
...
14. Svitko +41:51 min
21. Ivan Jakeš +57:48 min
83. Čipka +3:01:33 hod
107. Zaťko +5:05:47 hod

Automobily

1. Joan Roma (Šp.) Mini 2:26:51 hod
2. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +1:09 min
3. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Hummer +1:29 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Holowczyc 5:51:06 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +54 s
3. Giniel de Villiers (JAR) +1:40 min

Štvorkolky

1. Sebastian Copetti (Arg.) Yamaha 4:47:53 hod
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +5:36 min
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +7:28 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Alejandro Patronelli 9:32:31 hod
2. Marcos Patronelli +55 s
3. Maffei +2:41 min

Kamióny

1. Miki Biasion (Tal.) Iveco 2:50:53 h
2. Artur Ardavičus (Kaz.) Kamaz +1:09 min
3. Andrej Karginov (Rus.) Kamaz +2:19 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Ardavičus 6:47:33 hod
2. Gerard de Roy (Hol.) Iveco +28 s
3. Biasion +1:51 min

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer K. Holowczyc - Mini 22-b A. Ardavichus A. de Azevedo - Tatra Gerard de Rooy A. Patronelli - Yamaha Raptor 700 Nasser Al-Attiyah Cyril Despres - Red Bull KTM A. Ullevalseter - KTM D. Casteu - Yamaha 450 Francisco Lopez - Aprilia 450
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.