Pondelok, 19 január 2009
Najťažší Dakar je už históriou. Historickým faktom je aj skutočnosť, že z doterajších tridsať jeden ročníkov, od roku 1979, to bola najťažšia diaľková rallye, akú kedy motocykle, automobily, štvorkolky a kamióny absolvovali. Aj keď na africkom kontinente to bolo veľmi náročné, v Argentíne a Chile, kam rallye z bezpečnostných dôvodov premiestnili, bola v mnohých jej častiach doslova peklom.
O tom, že tohtoročný Dakar nebol prechádzkou ružovou záhradou, svedčí aj fakt, že z tých, ktorý sa postavili na štart 31. ročníka Rallye Dakar, prešla cieľom sotva tretina. Argentínske a čílske peklo, extrémne rýchle a prašné cesty, náročné prejazdy cez pohorie Ánd a suché piesky púšte Atacuma, si aj v tomto roku, žiaľ, vyžiadali svoje obete. Už v úvodných etapách zaplatil životom francúzsky motocyklový jazdec, neskôr sa ťažko zranil ďalší, ktorému sa však nehodu podarilo prežiť.
Cieľ v argentínskom Buenos Aires po štrnástich vyčerpávajúcich etapách, počas ktorých náročné trate vysali z jazdcov takmer všetku silu, bol pre všetkých vytúženým vykúpením. Napriek enormným výkonom na trase, keď museli odjazdiť za štrnásť dní vyše deväť tisíc kilometrov, v niektorých etapách za deň aj viac ako osemsto, napriek vyčerpaniu z jazdy, ale aj z nedostatku spánku, každý mal v cieli úsmev na tvári, radosť v očiach a zaslúžený pocit šťastia pri srdci.
Veľmi ťažké a jazdecky i fyzicky náročné podujatie absolvoval aj slovenský motocyklový jazdec Ivan Jakeš. Na štart nastupoval so skromným cieľom prísť do cieľa v Buenos Aires. Mal aj smolu a nevyhol sa ani technickým problémom, najmä v úvodných etapách, schytal viachodinovú penalizáciu, ktorá ho odsunula ďaleko dozadu vo výsledkovej listine. Nevzdával sa však a najmä v záverečných etapách sa slovenský endurový reprezentant predviedol v skvelom svetle, keď v silne nabitom štartovom poli prechádzal cieľom hneď za prvou desiatkou najlepších. A čo je podstatné, len s malou časovou stratou. Ovládol ťažkú čílsku i argentínsku krajinu i zložitú navigáciu, a ak by do konca zostávalo ešte niekoľko etáp, určite by sa v ich cieli klasifikoval v desiatke najlepších.
Ivan Jakeš splnil v Argentíne a Čile, na "novom Dakare", svoje predsavzatie prísť do cieľa. Skončil na celkovom 43. mieste spomedzi tých 113, ktorý z približne 350 členného štartového pola preťali cieľovú pásku v poslednej 14. etape. Nebyť smolného začiatku, bolo by jeho umiestnenie určite aspoň v prvej dvadsiatke. Svojou húževnatosťou a bojovnosťou dosiahol však skvelý úspech. Osamotený v jazdeckom poli, v ktorom mu určite chýbal zo zdravotných dôvodov Dakarom ostrieľaný Jaroslav Katriňák. Zato nechýbala pomoc a spolupráca s českým tímom Davida Pabišku, za ktorý jazdil. Aj vďaka tomu reprezentoval Slovensko skvele. Bravo Ivan!
Výsledky Rallye Dakar
Motocykle - konečné poradie
1. Marc Coma | Špan./KTM 690 Rally | 52:14:33 hod |
2. Cyril Despres | Franc./KTM 690 Rally | +1:25:38 hod |
3. David Fretigne | Franc./Yamaha | +1:38:56 hod |
4. David Casteu | Fran./KTM 690 Rally | +2:17:54 hod |
5. Helder Rodriguez | Port./KTM690 Rally | +2:22:11 hod |
6. Pal Anders Ullevalseter | Nór./KTM 690 Rally | +2:25:02 hod |
7. Jordi Viladoms | Špan./KTM 690 Rally | +2:28:29 hod |
8. Frans Verhoeven | Hol./KTM 690 Rally | +2:50:39 hod |
9. Henk Knuiman | Hol./KTM 690 | +3:22:41 hod |
10. Paulo Goncalves | Hol./Honda CRF 450X | +4:12:42 hod |
... | ||
43. Ivan Jakeš | Slovensko/KTM 690 Rally Replica | +16:55:56 hod |
Automobily – konečné poradie
1. De Villiers / Von Zitzewitz | Volkswagen Motorsport Volkswagen | 48:10:57 hod |
2. Miller / Pitchford | Volkswagen Motorsport Volkswagen | + 8:59 min |
3. Gordon / Grider | Team Dakar USA Hummer | + 1:46:15 hod |
4. Tollefsen / Evans | Overdrive Racing Nissan | + 6:04:34 hod |
5. Holowczyc / Fortin | Orlen Team Nissan | + 6:37:49 hod |
6. Depping / Gotschalk | Volkswagen Motorsport VW | + 8:43:29 hod |
7. Zapletal / Ouerdniček | Offroadsport.cz Mitsubishi | + 11:03:08 hod |
8. Novitsky / Tyupenkin | X-Raid Russia BMW | + 13:15:13 hod |
9. Chicherit / Baumel | X-Raid GMBH BMW | + 14:49:49 hod |
10. Roma / Cruz Senera | Repsol Mitsubishi Rallyart Mitsubishi | + 17:27:46 hod |
Štvorkolky – konečné poradie
1. J. Macháček | KM Racing Yamaha | 68:22:06 hod |
2. M. Patronelli | BRP Can-Am Team Can-Am | + 2:34:00 hod |
3. R. Sonik | ATV Polska Yamaha | + 7:42:34 hod |
4. H. Deltrier | Polaris Racing Polaris | + 11:13:31 hod |
5. O. Bražina | Bodro Team Yamaha | + 15:59:51 hod |
6. C. Avendano | Suzuki Motorrad Suzuki | + 16:44:15 hod |
7. E. Carlini | Polaris Racing Polaris | + 25:10:45 hod |
8. E. Kraft | Polaris Racing Polaris | + 26:12:39 hod |
9. O. Pottier | MD Rallye Sport Can-Am | + 40:20:38 hod |
10. J. Pena | JM Pena Yamaha | + 46:46:05 hod |
Kamióny – konečné poradie
1. Kabirov/Belysev/Mokejev | Kamaz-Master Kamaz | 49:34:46 hod |
2. Chagin/Savostin/Nikolajev | Kamaz-Master Kamaz | +3:39 min |
3. De Rooy/Colsoul/Van Melis | De Rooy Ginaf | + 59:56 min |
4. Mardejev/Mizjukajev/Mardejev | Kamaz-Master Kamaz | + 6:46:30 hod |
5. Echter/Ruf/Klein | MAN Race MAN | + 7:19:41 hod |
6. De Azvedo/Justo/Martinec | Petrobras Tatra | + 8:19:52 hod |
7. Vila Roca/Torrellardona/Busoms | Epsilon Team Mercedes-Benz | + 16:06:40 hod |
8. Van Ginkel/Tusterman/De Rooy | Ginaf Rally Power Ginaf | + 16:29:47 hod |
9. Juvanteny/Criado/Roman | Epsilon Team MAN | + 19:53:54 hod |
10. Szaller/Pocsik/Csitari | P&T Racing Team MAN | + 20:27:01 hod |