Utorok, 14 január 2020
Pondelňajšia etapa Dakaru, v poradí ôsma, sa išla deň po tragickej nehode portugalského motorkára Paula Goncalvesa bez motoriek a štvorkoliek. Organizátori sa takto rozhodli po porade s jazdcami a uctili si tak jeho pamiatku portugalského jazdca. Na trať preto vyrazili len autá, kamióny a buginy SST.
V súvislosti s tragickou nehodou Francúz Stephane Peterhansel, mnohonásobný víťaz Dakaru v kategórii motocyklov i automobilov vyslovil vetu, vlastne si položil otázku, že čo tu vlastne robím. Asi tým chcel povedať aké nebezpečné je jazdenie na Dakare, ale aj to, že táto rallye je veľkým lákadlom a dobrodružstvom, ktoré sa nedá odmietnuť.
Do ôsmej etapy sa štartovalo z Wadi Al Dawasiru na trať dlhú 713 kilometrov, aby po ich absolvovaní sa sem znovu vrátili. Medzitým museli prejsť 451 kilometrov meraný úsek. Zvláštnosťou etapy bol štyridsať kilometrov dlhý a neskutočne rýchly rovný úsek, navyše spestrený dunovými poľami. Okrem toho posádky na trati čakali aj horské terény a kaňony a tak na nenáročnosť si posádky nemohli sťažovať.
Český automobilový jazdec Martin Prokop sa vyjadril, že tak rýchlo ako na tomto rovnom úseku trate na rallye ešte v živote nešiel, teda na plný plyn. Povedal tiež, že toľko smoly ako má na tomto Dakare, nemal nikdy. Do približne polovice trate tejto etapy sa držal okolo desiateho miesta, ale potom prišiel o plynovú klapku a stratil vyše dvadsať minút a v cieli bol až dvadsiaty druhý.
K Martinovi Prokopovi, ktorého poznáme viac z klasických rallye, hlavne WRC, sa viaže z ešte príbeh, ktorý treba spomenúť. Inému českému automobilovému jazdcovi, Borisovi Vaculíkovi, sa v 170 kilometrovej rýchlosti rozsypal (rozletela vačka) motor. Do cieľa etapy ho dotiahli iné posádky a Prokop mu potom požičal svoj náhradný motor, čo je veľký risk, lebo do konca Dakaru je ešte ďaleko. Navyše namontovať ho Vaculíkovi do auta pomáhali Prokopovi mechanici. Tak tomu sa povie skvelá ukážka solidárnosti!
Kto pravidelne sleduje tohtoročný Dakat ten vie, že medzi štartujúcimi je aj dvojnásobný majster sveta formuly 1 Španiel Fernando Alonso so spolujazdcom Marcom Comom, mnohonásobným víťazom Dakaru v kategórii motocyklov a vytvorili tak hviezdnu posádku.
Úvodné etapy začali celkom dobre a Alonso sa vyjadril, že Dakar s formulou má to spoločne, že aj tu v púšti sa točí volantom. Potom prišla veľká smola, keď utrhli koleso na svojej Toyote Hilux, stratili približne dva a pol hodiny a klesli dosť dozadu. Nevzdali sa, idú ďalej, a výborne. V ôsmej etape skončili Alonso s Comom druhí so stratou len 4:04 min a priebežne im patrí 13. miesto.
Traja najväčší rivali a favoriti na celkové víťazstvo dopadli v ôsmej etape takto: deviaty bol Peterhansel (X-Raid Mini), jedenásty All-Attiyah (Toyota Hilux) a pätnásty líder Sainz (X-Raid Mini). Slovák Marek Sýkora s českým jazdcom Zapletalom prišli do cieľa na 25. mieste a priebežne im patrí 18. priečka.
Nečakaným víťazom ôsmej etapy je čisto amatérska francúzsko-belgická posádka Serradori – Lurquin súkromného tímu SRT Racing. Pomáha im desaťčlenný tím priateľov, jazdcov otec ako manažér a ďalší dvaja ľudia. Serradori sa pekne rozjazdil a v zostávajúcich etapách si verí na ďalšie úspešné etapy.
V kamiónoch, kde kraľujú ruské kamazy, bol prvý Karginov pred Šibalovom a Čechom Lopraisom, ktorý sedlá značku Praga. Na čele priebežného poradia po ôsmich etapách je Karginov pred Šibalovom ((5:54 min) a Bielorusom Viazovičom na MAZe (1:05:17 hod). Loprais je štvrtý (2:04:27 hod).
Desiata etapa vedie z Wadi Al-Dawasiru do Haradhu, je v tomto roku druhá najdlhšia s 891 kilometrami, z čoho je 415 kilometrov meraný úsek.
Autor: J. GoldbergerFoto: dakar.com