Dakar 2012 (10. etapa): Svitko už celkove piaty

Štvrtok, 12 január 2012

Usporiadatelia nadelili dakarským pretekárom už tri dni po sebe poriadny balík kilometrov. Desiata etapa z Iquique do Aricy merala necelých 700 kilometrov a z toho 377 sa išlo v meranom úseku. V cieli ju niektorí jazdci hodnotili ako jednu z najťažších na tohtoročnom Dakare.

Štefan Svitko - KTM
Tak jazdí Slovák Štefan Svitko na dakarských piesočnatých vlnách južnej Ameriky

10. etapa: Iquique/Chile – Arica/Chile (meraný úsek 377 km)

Cesty boli aj v tejto "erzete" opäť prašné, miestami to bol fesh-fesh (veľmi jemný piesok) a asi tridsať kilometrov sa išlo v dunách. Tie na štartové pole čakali asi v polovici rýchlostnej skúšky a podľa jazdcov v nich bola náročná navigácia.
Množstvo jazdcov a posádok urobilo navigačné chyby, medzi nimi napríklad Coma, Despres, De Rooy a ďalší. Dlho sa išlo po otvorených, rozľahlých pláňach, kde sa dalo ľahko zísť na zlú cestu.

Motocykle

Výsledky deviatej etapy zamiešalo udelenie penalizácie, keď usporiadatelia pričítali niekoľkým jazdcom na popredných priečkach 15 minút za výmenu motora. Postihnutý bol pôvodný víťaz deviatej "erzety" Španiel Joan Barreda Bort, ďalej jeho krajan Marc Coma, dodatočný víťaz 9. etapy Francúz Cyril Despres, Portugalec Paulo Gonçalves a Nór Pal Anders Ullevalseter.

Táto udalosť trochu nahrala do kariet priebežne tretiemu jazdcovi Helderovi Rodriguesovi na Yamahe, ktorého strata na druhého Comu sa stenčila na pol hodinu. Avšak pri súčasnom pretekárskom tempe a fakte, že ako Coma, tak doterajší líder Despres vyhrali Dakar na motocykli už trikrát, to bude mať Portugalec ťažké.

V 10. etape zaznamenal veľký úspech pre továrenský tím Husqvarna mladý Španiel Joan Barreda Bort, ktorý v rýchlostnej skúške zvíťazil pred Comom (o jednu minútu a tridsaťdva sekúnd) a Despresom (+3:39 min). Podarilo sa mu to aj napriek tomu, že v stodvadsaťkilometrovej rýchlosti trafil nohou kameň a myslel si, že mu to odtrhlo nohu. Tak sa aspoň vyjadril na oficiálnych stránkach rallye. Po dojazde na tankovací bod si zobral lieky proti bolesti a "rýchlostku" v pretekárskom tempe dokončil.

Medzi motocyklistami naďalej vedie Despres na stroji KTM pred Comom s motocyklom rovnakej značky, obidvoch však delí zanedbateľných dvadsaťjeden sekúnd. Tretí je Rodrigues s viac ako trištvrte hodinovým mankom (+45:56 min).

Reprezentant Slovenska Štefan Svitko opäť zajazdil v ťažkej konkurencii (s ani nie desaťminútovou stratou) skvelé šieste miesto a dokázal, že nie náhodou je trojnásobným majstrom Európy a deväťnásobným víťazom Slovenska v country crosse. Celkovo sa posunul už na 5. priečku (+1:24:38 hod). Na tretieho Rodriguesa mu chýba štyridsať minút, ten však až na výnimky dokončuje etapy pred ním. Bude to mať ťažké, ale len tak ďalej!

Ďalší slovenský zástupca Dušan Čipka dokončil desiatu etapu na 82. pozícii s viac ako dvojhodinovou stratou (+2:10:23 hod), v priebežnej klasifikácii si pohoršil o štyri miesta na 64. (+13:20:21 hod). Malou mierou k tomu prispela aj dvadsaťštyriminútová penalizácia.

V pretekoch zatiaľ statočne bojuje aj český motocyklový jazdec Jan Veselý. Tentoraz so svojou Yamahou cieľom prešiel na 61. pozícii s mankom 1,5 hodiny, aj on však inkasoval penalizáciu (i keď iba pätnásťminútovú). Celkovo je na 67. mieste (+14:12:55 hod).

Quady

Desiatu rýchlostnú skúšku z Iquique do Aricy vyhral pre zmenu Argentínčan Tomas Maffei, ktorý sa vyhol technickým problémom z deviatej etapy. Bratov Patronelliovcov za sebou nechal zhruba o trinásť minút, keď ich dvoch delila iba pol minúta. V celkovom hodnotení však iba dokázal znížiť stratu na druhého Marcosa Patronelliho na sedemnásť minút. Prvý zostáva jeho starší brat Alejandro s takmer 1,5 hodinovým náskokom.

Automobily

Francúz Stéphane Peterhansel s vozidlom Mini si v desiatej "erzete" výrazne poistil celkové prvé miesto tejto kategórie, pretože dokázal Američanovi Robbymu Gordonovi s Hummerom nadeliť štrnásť minút. Gordon totiž pri svojej stíhacej jazde skončil mimo cesty a vletel do väčšej terénnej nerovnosti.

Gordona napokon v cieli evidovali na štvrtej pozícii. Na tretej priečke skončila juhoafricko-nemecká dvojica Giniel De Villiers/Dirk Von Zitzewitz (Toyota Hilux) a druhý Peterhansel bol iba o 21 sekúnd pomalší než jeho stajňový kolega Joan "Nani" Roma zo Španielska. V celkovom poradí dvojlístok Gordon/Champbell (Hummer) klesol na tretiu pozíciu s dvadsaťminútovým mankom na francúzsku dvojicu Peterhansel/Cottret (Mini). Na druhé miesto sa posunul Roma tiež s Mini, jeho strata však činí iba devätnásť minút – boj je teda stále otvorený. De Villiers s Toyotou je už štvrtý.

O možnosť zapojiť sa do bitky o víťazstvo prišiel v tejto etape ďalší pilot vozidla Mini All 4 Racing, Poliak Krzysztof Holowczyc. Porucha na posilňovači riadenia na trati ho zrejme vyradila z pretekov. Poliaka to môže mrzieť o to viac, že doposiaľ figuroval na 3. priečke.

Kamióny

V kategórii kamiónov sa v tejto etape diali neobvyklé veci. Po nešťastnej havárii Lopraisovej Tatry z predošlej "erzety", ktorá znamenala jej koniec v pretekoch, si to rozdávajú na ostrie noža už iba Iveca a Kamazy.

Vedúce kamióny Iveco Holanďanov (a súčasne bratrancov) Gerarda De Rooya i Hansa Staceyho však tentoraz mali na trati problémy. Okolo 237. kilometra, navyše spoločne s ďalším Ivecom, s Talianom Massimom Biasionom za volantom, vyrazili zlým smerom. Na čelo sa tak dostal Kamaz kazašského pilota Artura Ardavičusa, ktorý etapu napokon vyhral. Na druhé miesto sa "prešmykol" aj Andrey Karginov s druhým kamiónom Kamaz. Doterajší líder De Rooy tak došiel až tretí, avšak ani nie s dva a pol minútovým mankom.

Ani toto drobné zaváhanie De Rooya však nič nezmenilo – naďalej si udržiava vedenie pred Staceym, pred ktorým má takmer hodinový náskok. Ardavičus je tretí, k Staceymu sa však priblížil na necelých päť minút.

Z českých značiek stojí najvyššie Martin Kolomý s pastelovo zelenou Tatrou, na celkovom ôsmom mieste (+5:24:09 hod). Ten sa v tejto etape dlho pohyboval v prvej desiatke, dokonca na šiestom mieste a na vedúce Iveca strácal iba sedem minút. V dunovom poli ho však neminuli technické problémy, pretože na ďalšom kontrolnom bode bol tridsiaty so stominútovou stratou a v cieli sa objavil až na 17. mieste. Viac-menej, osme miesto si udržal.

V tomto ročníku sa do prvej desiatky v "erzete" dokázala prebiť aj značka LIAZ. Jaroslav Valtr so spolupútnikmi Davidom Pabiškom a Janom Bervicom zajazdili ôsmy najrýchlejší čas s 54 minútovou stratou na víťaza, čo im v priebežnej klasifikácii kamiónov zabezpečilo ďalší postup o tri priečky – z 19. na šestnástu (+12:19:47 hod). Brazílčan André De Azevedo s ďalšou tatrovkou, v etape pätnásty, je celkovo desiaty (+6:23:35) a Tomáš Vrátný (Bonver Dakar Team), v "erzete" dvadsiaty šiesty, osemnásty (+13:40:33 hod).

Výsledky 10. etapy

Motocykle

1. Joan Barreda Bort (Šp.) Husqvarna 4:18:43 h
2. Marc Coma (Šp.) KTM +1:32 min
3. Cyril Despres (Fr.) KTM +3:39
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +5:16
5. Jordi Viladoms (Šp.) KTM +8:48
6. Štefan Svitko (SR) KTM +9:49
...
74. Dušan Čipka (SR) BMW +1:50:23 h

Priebežné poradie

1. Despres 33:07:39 h
2. Coma +21 s
3. Rodrígues +45:56 min
4. Viladoms +1:18:52 h
5. Svitko +1:24:38
6. Gérard Farres Guel (Šp.) KTM +1:35:21
...
63. Čipka +13:00:21

Automobily

1. Joan Roma (Šp.) Mini 3:59:37 h
2. Stéphane Peterhansel (Fr.) Mini +21 s
3. Greg De Villiers (JAR) Toyota +7:44 min

Priebežné poradie

1. Peterhansel 28:41:12 h
2. Roma +19:05 min
3. Robby Gordon (USA) Hummer +19:51

Štvorkolky

1. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha 5:10:08 h
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +12:56 min
3. Alejandro Patronelli +13:26

Priebežné poradie

1. Alejandro Patronelli 40:29:55 h
2. Marcos Patronelli +1:19:29 h
3. Maffei +1:36:46

Štefan Svitko - KTM Erik Hamel - Yamaha 450 C. Despres G. De Rooy - Iveco G. DE Villiers - Toyota Hilux H. Rodrigues - Yamaha WRF 450 J. B. Barreda - Husqvarna Rally 450 RR J. G. Pedrero J. Zhou - Prodo Dessoude K- Andrejev - Kamaz M. Coma - KTM 450 R. Gordon - Hummer 3 2
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.