Nedeľa, 03 január 2010
Presne na Nový rok 2010 slávnostne odštartovali v argentínskom Buenos Aires najpopulárnejšiu, zároveň však aj najťažšiu rallye na svete. Tentoraz, podobne ako tomu bolo aj v uplynulom roku, sa nebude jazdiť po náročných afrických terénoch a púšťach, ale za Atlantickým oceánom na juhoamerickom kontinente, kam sa povestná Rallye Dakar presunula po tom, čo jej v Afrike hrozilo nebezpečenstvo teroristických útokov.
Už minuloročný "Dakar" (názov diaľkovej rallye zostal nezmenený, aj keď cieľ už nie je v Dakare) ukázal, že v náročnosti sa ani po premiestnený na iný kontinent a do iných krajín nič nezmenilo. Skôr možno konštatovať, že niektoré úseky tratí na území Argentíny a Chile, sú ťažšie a náročnejšie ako tomu bolo na africkom kontinente.
Na štart 32. ročníka divokých tratí argentínskeho a chilského Dakaru sa postavilo 138 posádok automobilov, 52 nákladných automobilov (kamiónov), 28 štvorkoliek a 161 motocyklistov. Počas tohto maratónu absolvujú posádky i jednotlivci za pomoci navigačných prístrojov trať s celkovou dĺžkou 9030 kilometrov, z ktorých až 4810 tvoria rýchlostné špeciály. V predchádzajúcich ročníkoch, keď sa ešte jazdilo v Afrike, sme u nás s napätím sledovali boj nášho úspešného vyslanca Jaroslava Katriňáka na tejto náročnej súťaži.
Tento rok budeme držať palce Ivanovi Jakešovi, ktorý skúšal dakarskú trať aj na africkom kontinente, a v uplynulom roku aj v Argentíne a Chile. Svoju účasť korunoval úspešných dojazdom do cieľa na 45. mieste. V tomto roku sa rodák z Brezovej pod Bradlom pokúsi byť v cieli na svojej KTM 690 medzi 15timi najlepšími. Druhým našim motocyklovým jazdcom je Štefan Svitko (majster Európy v endure v triede E3), ktorý je nováčikom na Dakare. V kabíne českého kamiónu je Jaroslav Miškolci, tretí účastník zo Slovenska.
Všetkých troch našich zástupcov čakajú náročné trate vo veľhorách Ánd, kde musia zdolať najvyšší bod vo výške približne 4000 metrov. Druhým extrémov tohtoročnej trate je prejazd pieskami púšte Atacama. Dnes 2. januára je na programe prvá súťažná etapa dlhá 684 km s meraným rýchlostným špeciálom dlhým 251 kilometrov. Cieľ je 17. januára v Buenos Aires.
Autor: J. Goldberger