Pondelok, 05 január 2009
Dnes štartuje najväčšia a najpopulárnejšia diaľková Rallye Dakar. Aj keď sa tohtoročný 31. ročník po minuloročných komplikáciách s bezpečnosťou jazdcov na africkom kontinente presťahoval do Južnej Ameriky, svoj názov nezmenil.
Od 3. do 18. januára čaká na jazdcov v Argentíne a Čile vyše deväť a pol tisíca veľmi náročných kilometrov, z ktorých je vyše päť a pol tisíc rýchlostných špeciálov. Organizátori ich rozdelili do 14 etáp, z ktorých najdlhšia meria 837 km a najkratšia 488 km. Štart i cieľ je v argentískom Buenos Aires. Kým sa jazdci a posádky dostanú do cieľa v hlavnom meste Argentíny, musia prejsť vysokými pohoriami Ánd a zradnými pieskami juhoamerickej púšte Atacama. Aj tento rok sa na štart postavia motocykle, osobné automobily i kamióny.
V kategórii automobilov sa predstaví aj tradičný účastník a každoročne veľký favorit na víťazstvo – Mitsubishi. V tomto roku s úplne novým špeciálom Racing Lancer s dieselovým motorom. Tím Repsol Mitsubishi Ralliart tak odštartuje v Argentíne svoju prvú sezónu s preplňovaným dieselovým motorom a do náročnej rallye nasadí až štyri tieto súťažné automobily. Do ich kokpitov si sadne zostava jazdcov, ktorá sa na tejto diaľkovej rallye zúčastňuje už od roku 2005 – Francúzi Stéphane Peterhansel a Luc Alphand, Japonec Hiroshi Masuoka a Španiel Joan Roma.
Nový Mitsubishi Racing Lancer pre Dakar má pod kapotou turbodiesel V6 s objemom 2997 cm³ s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail, výkonom 280 koní a najvyšším krútiacim momentom 650 Nm. Karoséria s dĺžkou 447,5 cm, šírkou 199 cm a rázvorom náprav 290 cm je na trubkovom ráme z leteckej ocele a vyrobená je uhlíkových vlákien. Rozchod kolies vpredu a vzadu 175 cm je zárukou vysokej stability. Päťstupňová manuálna mechanická prevodovka typu Ricardo s možnosťou sekvenčného radenia prenáša výkon motora na všetky štyri kolesá. Vpredu i vzadu je nezávislé odpruženie kolies s vinutými pružinami a nastaviteľnými tlmičmi BOS. Riadenie je hrebeňové s posilňovačom, brzdy šesťpiestikové Brembo a diferenciál Ricardo s automatickou uzávierkou. Základné pneumatiky BF Goodrich majú rozmer 245/80 R16.
Štvorica jazdcov Mitsubishi sa pokúsi v Argentíne a Čile o svoje prvé víťazstvo na automobile poháňanom dieselovým motorom, ale aj o celkové 13. víťazstvo značky a od roku 2001 ôsme víťazstvo na tomto podujatí v rade. Špeciál Racing Lancer mal svetovú premiéru na autosalóne v Paríži 2008, kde ho vystavovali spoločne s modelom Lancer Sportback, z ktorého vychádza.
Na prestížnom Dakare bude mať účasť aj Slovensko. Zastupovať ho bude dlhoročný úspešný motocyklový reprezentant endura Ivan Jakeš. Mechanika a asistenta mu bude robiť bývalý úspešný slovenský enduro jazdec Ján Hrehor. Obaja približne pred poldruha rokom práve v Čile reprezentovali slovenský Trophy Team na Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaži. V súťaži motocyklistov by malo byť na štarte 235 jazdcov. Cieľom Ivana Jakeša je prísť do cieľa na čo najlepšom mieste, čo je na tak náročnej súťaži veľkým úspechom. Jaroslav Katriňák, úspešný reprezentant endura, pravidelný účastník Dakaru, je necelý mesiac po operácii a rallye tak bude sledovať len na obrazovke televízora.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mitsubishi