Nedeľa, 01 január 2012
Dnešným článkom o Dakare 2012 uzatvárame predštartové zoznamovanie sa s tým, čo od práve dnes začínajúceho megamaratónu na dvoch i štyroch kolesách môžeme očakávať. Náš spolupracovník Andrej Haverda, jeden z najväčších znalcov Dakaru, analyzoval podrobne a dôkladne všetky kategórie, ktoré na tohtoročnej diaľkovej rallye štartujú a poskytol každému návštevníkovi nášho webového portálu prehľad o jednom z najväčších motoristických podujatí roka. Už onedlho pošle štartér postupne na trať dlhú 8500 km 459 súťažiacich v argentínskom meste Mar del Plata. Zaželajme im do ich zápolenia veľa športového šťastia a čo najväčšiemu počtu z nich zdarný dojazd do cieľa 15. januára.
V kategórii automobilov sa na štart Dakaru 2012 postaví 167 posádok tridsiatich značiek. Najpočetnejšie zastúpenie budú mať Toyota (51) a Mitsubishi (20), treťou značkou bude Nissan (13). Po rokoch chýba na tomto podujatí rýdzo továrenský tím. Pre jedných je to pozitívna správa, pretože mamutie zázemie superstroja menom Volkswagen vytváralo v popredí štartovej listiny značný dojem nerovnováhy síl. Pre iných je to naopak negatívny signál o tom, že Dakar nie je pre výrobcov v súčasnej podobe tak zaujímavý – náklady na vývoj, testovanie aj účasť sú astronomické, zato výsledok neistý a priama väzba medzi súťažnými úpravami a sériovou produkciou rovnako.
Podobne ako kedysi francúzsky Citroën, aj nemecký koncern Volkswagen po sérii úspechov prehodil výhybku ku klasickým rallye. Pripomeňme, že automobilka s dvojicou véčok v znaku sa na niekdajšej trase z Paríža cez Alžír do Dakaru objavila už v roku 1980 a jej vojenské terénne automobily Iltis 1600 zaznamenali prvý historický triumf: kraľoval gróf Freddy Kottulinsky pred Francúzom Zanirolim. Bol to práve Patrick Zaniroli, ktorý v roku 1979 nemeckých konštruktérov presvedčil, aby sa na Dakare angažovali.
Dodajme, že zásluhou Juhoafričana De Villiersa, Španiela Sainza a Katarčana Al Attiyaha táto automobilka v novodobej histórii Dakaru trikrát vyhrala (2009-2011), štyrikrát skončila druhá (v rokoch 2006 a 2011 vďaka De Villiersovi, 2009 Američanovi Millerovi a 2010 Al Attiyahovi) a trikrát bola tretia (2005-Kleinschmidtová, 2010-Miller, 2011-Sainz).
MINI, Toyota, Hummer
Dakar spozná určite iného víťaza medzi značkami a potom prvá tridsiatka jazdcov obsahuje iba tri mená, ktoré už chuť dakarských vavrínov okúsili (Peterhansel, De Villiers a Roma, posledne menovaný však iba v kategórii motocyklov). Najväčším favoritom sa vidí byť stajňa Monster Energy X-Raid BMW. Vlani debutujúci "špeciál" Mini Countryman tentoraz budú riadiť Francúz Peterhansel, Poliak Holowczyc, Španiel Roma, Portugalec Dos Santos a Rus Novitski. S trojicou rýchlych BMW X3 sa vo farbách energetického nápoja objavia aj súkromníci Alexander Mironenko, Stefan Schott a Boris Garafulic.
Prelomiť obranný val "miníkov" sa pokúsi predovšetkým Giniel de Villiers, ktorý prijal angažmán juhoafrického tímu Toyoty. Sekundovať mu budú skúsení Argentínčania Orlando Terranova a Lucio Alvarez. Američan Robby Gordon sa opätovne pokúsi o úspech s monštruóznou buginou menom Hummer H3 (v roku 2009 skončil tretí). Američanove obrovské "špeciály" s jednou poháňanou nápravou postavené podľa amerických predpisov však so skutočnými sériovými hummermi alebo s inými "špeciálmi" obdobného razenia nemajú nič spoločné. Sú výsledkom práce veľkého vývojového tímu, ktorý pre neho vyvíja aj vozidlá pre preteky NASCAR alebo americké púštne rallye typu Baja.
Robby Gordon i jeho nový tímový kolega Saleh Nasser Al Attiyah predstavujú absolútnu jazdeckú extratriedu. Bude teda zaujímavé sledovať, ako vydrží technika, ktorá Gordona v posledných dvoch rokoch sklamala. Schopnosť jazdy na hrane adrenalínovým spôsobom obidvom jazdcom dodáva celosvetovú popularitu. Bude to však stačiť na obratné stroje z X-Raidu?"Vyhrať etapu bolo skvelé, ale byť prvým Američanom, ktorý vyhrá Dakar, by znamenalo ďaleko viac," uviedol Gordon."So skúsenosťami tiež človek pochopí, že najskôr musí poraziť samotnú rallye, než bude môcť poraziť svojich súperov."
Ženy za volantom
Tradičným členom prvej desiatky je Christian Lavielle – tentoraz sa predstaví s prototypom z dielne tímu Dessoude. Vo výpočte bugín je nutné pokračovať stajňou SMG, ktorá má zakaždým nielen vysoké ambície, ale aj skutočne rýchle stroje. Tentoraz sa do nich posadia Francúzi Ronan Chabot (víťaz posledného ročníka triedy 4×2), Bernard Erradonea a Nemec Matthias Kahle, ktorý v kategórii pohonu jednej nápravy skončil vlani hneď za Chabotom druhý.
V tejto kategórii sa predstaví aj šestica žien – tri ako pilotky a tri v úlohe navigátoriek. Budú to Francúzska Isabelle Patissierová (Oryx Buggy), Nemka Stephanie Mannsová (McRae Enduro) a Annie Seelová (Volvo), všetky tri ako pilotky. Navigátorskú pozíciu si vyskúšajú Švajčiarka Eugénie Decreová (Mitsubishi), Francúzska Christine Favreová (Toyota) a Argentínčanka Adriana Andreaniová (Polaris Buggy).
Z lyží na kolesá
Jedným z nováčikov v nasledujúcom ročníku Dakaru bude bývalý skvelý skokan na lyžiach, Poliak Adam Malysz."Milióny Poliakov ho velebia. Všetci si myslia, že ho poznajú. Ale až teraz prídu na to, kým je v skutočnosti," znie leitmotív RMF Caroline, stajne, ohlasujúcej príchod Malysza."Je to môj dávny sen, ktorý si teraz môžem splniť," povedal Adam Malysz.
Štvornásobný majster sveta a majiteľ rovnakého počtu krištáľových glóbusov za celkové prvenstvo v seriáli Svetového pohára v skokoch na lyžiach si nekladie žiadne konkrétne športové ciele."Ja si naozaj chcem iba splniť sen. Cieľ je prejsť celú Rallye Dakar. Budú to dva ťažké súboje - s traťou aj so sebou samým," dodal 34-ročný debutant, ktorý sa koncom marca definitívne rozlúčil s kariérou skokana na lyžiach.
"Nie je to žiadna náhla zmena, už nejakú dobu sa zaujímam o terénne motoristické podujatia, Dakar bol pre mňa vzorom," uviedol najobľúbenejší poľský športovec a držiteľ troch strieborných medailí (i jedného bronzu) z olympijských hier."Dlho som skákal na lyžiach, moje motoristické sny preto zostali stranou."
Autor: Andrej Haverda