Štvrtok, 21 október 2010
Znovu je tu MINI! Teraz v podobe dosť netypickej. Po znovuoživení, keď nemecký BMW zobral britskú značku pod svoje krídla, došlo v malej značke k veľkému rozmachu a nepribrzdila ho ani súčasná kríza. Ešte pred ňou pribudli do portfólia MINI nové modely i verzie súčasných modelov. Teraz prichádza britská miniznačka s ďalšou novinkou, ktorá zároveň oživuje históriu. Na svete je Mini Countryman WRC, veľký prísľub ďalšieho zatraktívnenia svetových rallye.
Mini sa chce vrátiť tam, kam patrilo v šesťdesiatych rokoch minulého storočia – k víťazstvám na svetových automobilových súťažiach. Vtedy spôsobil malý Mini Cooper S svetovú senzáciu, keď v rokoch 1964, 1965 a 1967 pokoril na legendárnej Rallye Monte Carlo kompletnú svetovú elitu a zvíťazil. V roku 1966 zaznamenal malý Mini úplný zázrak, keď obsadil všetky tri miesta na stupni víťazov. Diplomatická mašinéria však zaúradovala a Mini diskvalifikovali, vraj kvôli nepovoleným svetlám.
Realizovať svoj comeback začne MINI už v roku 2011, v skutočnosti už o pár mesiacov. Zúčastní sa na vybraných svetových rallye. Tím ešte neoznámil, ktoré zaradil do svojho programu, s veľkou pravdepodobnosťou to však bude približne v polovici roku 2011. Takmer s určitosťou bude Mini WRC chýbať na januárovej Rallye Monte Carlo, tam, kde tento malý automobil získal pred takmer polstoročím svetovú slávu.
MINI ohlásil svoj comeback na trate svetových rallye na autosalóne v Paríži v októbri tohto roku, kde predstavil nový Mini Countryman WRC. Prípravu Mini WRC si vzala na starosť britská spoločnosť Prodrive, ktorá takmer dve desaťročia, až do roku 2008, pripravovala automobily Subaru WRC. Na novom Mini WRC začali v Prodrive pracovať koncom roku 2009. Ako základ nového súťažného auta poslúžil Mini Countryman, ktorý má už v základe pohon 4x4.
Do kariet zahrali pre MINI aj nové predpisy svetovej automobilovej federácie FIA. Nové rallye autá budú od roku 2011 povinne používať motory s objemom do 1600 cm³, práve také, aké montuje MINI do svojich modelov. Radový štvorvalec 1,6 s priamym vstrekovaním pod kapotou WRC pochádza od BMW Motorsport a bude sa používať aj v seriáli majstrovstiev sveta WTCC. Mini WRC bude už podľa nových predpisov bez poloautomatického radenia pod volantom a medzinápravového diferenciálu, ktoré sú od sezóny 2011 zakázané.
Sedlať nové Mini WRC by s určitosťou mal britský pilot Kris Meeke, ktorý v tomto roku úspešne účinkoval v seriáli IRC. Meno druhého jazdca ešte nie je známe. Spomína sa bývalý majster sveta Fín Marcus Grönholm, kto to však bude naozaj, o tom sa rozhodne zrejme až neskôr.
Autor: J. GoldbergerFoto: MINI