Štvrtok, 17 marec 2011
Jaguar XKR S predstavil svoj najvýkonnejší a najrýchlejší model XKR-S. Je to prvý sériovo vyrábaný Jaguar, ktorý sa dostal do exkluzívneho klubu "300 km/h", za čo vďačí úžasnej sile preplňovaného 5,0-litrového vidlicového osemvalca, ktorý má najvyšší výkon 550 koní. Jaguar XKR S mal svetovú premiéru pred pár dňami v Ženeve a vznikol pri príležitosti 50. výročia vzniku legendárneho modelu Jaguar E-Type.
Model XKR-S je podľa Jaguara najvýkonnejší a najrýchlejší sériovo vyrábaný automobil v histórii značky. Dosahuje maximálnu rýchlosť 300 km/h, dokonale vyjadruje filozofiu športového automobilu. Vďaka modernému kompresorom preplňovanému motoru s výkonom 550 koní a 680 Nm atakuje rýchlosť 300 km/h, z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 4,2 sekundy a ako jediný automobil v danej triede dosahuje emisie CO2 pod 300 g/km. Športový výfuk vydáva zvuk pripomínajúci pravý pretekársky automobil.
Nový Jaguar využíva ľahkú a pevnú hliníkovú konštrukciu karosérie základného modelu XK a aj vďaka nej zaujme úžasnou dynamikou a hospodárnosťou. Špeciálne úpravy prednej a zadnej nápravy znamenajú maximálnu presnosť riadenia, skvelú ovládateľnosť, čo potom prináša veľký pôžitok z jazdy.
Podľa hlavného konštruktéra Mikea Crossa má Jaguar XKR-S všetky vlastnosti športového Jaguara: je rovnako výkonný, precízny a vzrušujúci na mokrej vidieckej ceste aj na Nürburgringu. Tímu konštruktérov sa podľa neho podarilo minimalizovať každé oneskorenie reakcií a vodič má pocit užšieho prepojenia s vozidlom pri zatáčaní, manévrovaní, brzdení aj rozbiehaní. XKR-S ponúka bezkonkurenčný mix športového vzrušenia a luxusného komfortu.
Solídnym základom pre nový podvozok s vylepšenou prednou aj zadnou nápravou je ich hliníková konštrukcia. Kompletne prepracovaná predná náprava výrazne zvyšuje tuhosť nápravy v priečnom aj pozdĺžnom. Riadenie je vďaka tomu presnejšie a vodič má lepšiu spätnú väzbu a pocit väčšej spätosti s vozidlom. Systém aktívneho riadenia diferenciálu bol preprogramovaný tak, aby sa pri najvyšších rýchlostiach znížila jemnosť riadenia a tým sa zlepšila stabilita a ovládateľnosť.
Úpravy sa dotkli aj geometrie zadnej nápravy. Systém adaptívneho tlmenia obsahuje softvér, ktorý bol vytvorený špeciálne pre model Jaguar XKR S; ten zaručuje absolútnu kontrolu nad vozidlom pri maximálnej trakcii a priľnavosti k vozovke.
Zmeny sú aj v interiéri. Použili sa nové materiály, napríklad ebenové drevo, a novú lesklú čiernu povrchovú úpravu má stredová konzola. Ako alternatíva k dreveným dyhám bude exkluzívne pre tento model k dispozícii hliníkové obloženie. Nový je aj kožou potiahnutý multifunkčný volant, ktorý spolu s pedálmi zo svetlej nehrdzavejúcej ocele s vystupujúcim logom Jaguar tvorí estetické rozhranie medzi vozidlom a vodičom.
Autor: J. GoldbergerFoto: Jaguar