Streda, 23 január 2019
Na autosalóne v americkom Detroite sa pred necelými dvoma týždňami predstavila dlho a netrpezlivo očakávaná Toyota Supra piatej generácie. Automobil so športovými génmi a bez kompromisov, stvorený pre potešenie z jazdy.
Nová Supra, inak dvojča BMW Z4, auto s klasickým pohonom zadných kolies, využíva pohonnú jednotku so silným trojlitrovým šesťvalcovým motorom preplňovaným turbodúchadlom twin-scroll s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, Nová Supra disponuje výkonom 250 kW/340k a najvyšším krútiacim momentom 500 Nm. Výkon na kolesá zadnej nápravy prenáša osemstupňová samočinná prevodovka s rýchlym preraďovaním a vynikajúcou akceleráciou.
Športové kupé so zadným pohonom a šesťvalcovým motorom uviedla Toyota v roku 1965, a bol to model 2000 GT. Pohon obstarával dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 152 koní. S kotúčovými brzdami a posilňovačom riadenia bola Toyota 2000 GT v tom čase doslova revolučným vozidlom. Kupé vyhrávalo preteky a preslávilo sa aj v bondovke Žiješ len dvakrát. Vyrobilo sa v počte 351 kusov.
Názov Supra sa objavil až v roku 1978. Toyota takto pomenovala väčšiu a výkonnejšiu verziu Celica. Pod jej kapotu sa dostali radové šesťvalcové motory s objemom 2 litre, 2,6 a 2,8 litra. Kupé bolo navyše vybavené nezávislým zavesením kolies zadnej nápravy, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a posilňovačom riadenia.
Supra druhej generácie prišla v roku 1981, dostala nezávislé zavesenie kolies prednej nápravy typu MacPherson, výkonnejšie brzdy a zdokonalený systém riadenia. Neskôr pribudol stabilizátor s podielom britskej značky Lotus.
Tretia generácia modelu Toyota Supra sa objavila v roku 1986 ako samostatný model, už z jej názvu vypadlo pomenovanie Celica. Aj naďalej s radovými šesťvalcovými motormi. Jedným z nich bol s objemom tri litre a mal výkon 235 koní. V Supre A70 bol 2,5 litrový motor twin turbo s výkonom 280 koní a dostupná bola výlučne v Japonsku. Z tohto modelu sa vyrobilo 500 kusov limitovanej edície Supra Turbo-A s motorom 7M-GTEU s výkonom 277 koní.
V roku 2002 predstavila Toyota 4. generáciu vlajkového kupé. V porovnaní s predchodcom bolo auto širšie a kratšie a vodič sa cítil v kabíne ako v nadzvukovej stíhačke. Tvorcovia modelu Supra A80 stavili na trojlitrové šesťvalcové motory. Verzia s atmosférickým plnením mala výkon 223 koní a verzia preplňovaná dvojicou turbodúchadiel 330 koní. Auto zrýchľovalo na 100 km/h za 4,6 s. Tuneri dosiahli s ňou výkon aj 650 koní. Vďaka filmu Rýchlo a zbesilo sa Supra stala ikonou.
Najnovšiu generáciu modelu GR Supra koncipovali ako športové auto v tej najrýdzejšej forme a bez kompromisov. Je klasickej koncepcie s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies. Fanúšikovania silných motorov a vysokých rýchlostí sa môžu tešiť na dynamické auto s precíznou ovládateľnosťou s krátkym rázvorom, širokým rozchodom kolies, nízkou hmotnosťou a tuhou karosériou.
Autor: J. GoldbergerFoto: Toyota