Toyota: Budúcnosť je vo vodíku

Štvrtok, 30 august 2018

Očakáva sa, že v budúcnosti benzín a naftu nahradí vodík. Najďalej v aplikácii vodíkového pohonu hlavne pre osobné automobily sú Toyota a Honda. Prvým modelom Toyoty je sedan Mirai, ktorý japonský výrobca uviedol na trh už v roku 2014.

Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon, model uvedený do predaja v roku 2014

Nové modely osobných automobilov, SUV, vývoj autobusov a nákladných vozidiel na vodíkový pohon, lepšie technológie, nižšie výrobné náklady - to sú ciele ďalších investícií Toyoty do rozvoja vodíkovej technológie.

Toyota sa venuje výskumu elektrických áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá len niekoľko minút. Model uviedli v Japonsku na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Aj keď je predaj Mirai obmedzený na oblasti, kde sú v prevádzke čerpacie stanice vodíka, do dnešného dňa dosiahol takmer 6000 vozidiel a zoznam čakateľov na tento model je stále dlhý. V Európe jazdia vodíkové sedany v Paríži (100 taxíkov), v Londýne 52 v autopožičovni a Hamburgu 35 Toyot Mirai.

Aby do roku 2020 Toyota zvýšila počet predaných Mirai na plánovaných 30 000 áut ročne, musí zautomatizovať výrobu, znížiť náklady na materiál a podporovať rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka.

V súčasnosti sa modely Mirai montujú ručne v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde ručne vyrábali superšportiak Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka Toyota vyrobí priemerne 13 400 áut rôznych modelov.

Medzi ciele Toyoty patrí desaťnásobné zvýšenie produkcie modelu Mirai, čo si vyžiada aj zmeny v konštrukcii auta. Preto sa začiatkom budúceho desaťročia pravdepodobne objaví druhá, efektívnejšia a výkonnejšia generácia modelu. Navyše, do roku 2025 chce Toyota pri vodíkových pohonoch predĺžiť pri modeli Mirai dojazd na 1000 kilometrov na jednu nádrž.

Autor: janGold
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.