Piatok, 02 október 2009
Tokio je síce pre nás viac ako na hony vzdialené, ale novinky predstavené na tokijskom autosalóne nám môžu byť blízke. Najmä ak ide o výnimočné modely, ktoré majú šancu presadiť sa aj v Európe. Dve svetové premiéry Mitsubishi, ktoré japonská značka v Tokiu predstaví, sú zatiaľ len v podobe konceptov, ale s reálnym výhľadom na sériový model. Hovoríme o koncepte Mitsubishi PX-MiEV, ktorý poháňa nový hybridný systém Mitsubishi Plug-in napájateľný z rozvodnej siete, a koncepte i-MiEV CARGO, ktorý je odvodený z elektromobilu i-MiEV. Obe novinky uvidia návštevníci autosalónu od 24. októbra do 4. novembra 2009, kedy sa autosalón v Tokiu koná.
Koncept Mitsubishi PX-MiEV (PX: Hybridný crossover, i-MiEV: Mitsubishi innovative Electric Vehicle, v preklade – inovatívne elektrické vozidlo Mitsubishi) poháňa nový hybridný systém Mitsubishi Plug-in napájateľný z rozvodnej elektrickej siete, čím sa výrazne zvyšuje využiteľnosť vozidla v režime EV, čo výrazne posúva úsporu paliva za hranicu 50 km/liter. Koncept Mitsubishi PX-MiEV je stelesnením novej generáciu konceptov, ktoré dosahujú rovnováhu medzi ekologickým dopadom a jazdným výkonom. Koncept využíva diferenciálové motory a úplne nový systém Mitsubishi S-AWC (Super All Wheel Control – Integrovaný systém riadenia pohonu všetkých kolies), vybavený systémom E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control – Elektricky ovládaný zadný aktívny diferenciál), ktorý prenáša krútiaci moment na pravé a ľavé zadné koleso. Ďalšie funkčnosti zahŕňajú interiér cocochi (cocochi je slovná hračka, ktorá vznikla z japonského výrazu útulný) spoločnosti Mitsubishi, ktorý cestujúcim ponúka pohodlné prostredie kabíny, ako aj celý rad najmodernejších bezpečnostných technológií.
Druhou novinkou je koncept i-MiEV CARGO, ktorý je odvodený z elektromobilu i-MiEV a spája výnimočnú ekologickú výkonnosť s efektívnymi nákladmi na prevádzku typickými pre elektromobily. Koncept i-MiEV CARGO zároveň ponúka štedrý batožinový priestor v zadnej časti vozidla, ktorý rozširuje rozsah jeho využiteľnosti v podnikateľskej sfére, ale najmä u užívateľov z radov malých a stredných podnikateľov. Zadný nákladný priestor sa vyznačuje priestorovo efektívnymi rozmermi s pôdorysom kocky a užívateľom umožňuje prispôsobiť ho presne ich potrebám ako aj celému radu situácií: od pracovného využitia, kde je potrebný čo najväčší batožinový priestor, až po rekreačné či iné účely.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mitsubishi