Streda, 16 jún 2010
Súčasná generácia Suzuki Swift predstavená pred šiestimi rokmi na parížskom autosalóne bola kľúčovým obratom k zásadnej modernizácii modelových radov japonskej automobilky. Nový Swift "zabral" u zákazníkov a stal sa najpredávanejším modelom značky. Nový zásadne modernizovaný Swift, ktorý prichádza a nahradí doterajší model, si ponecháva základné rysy predchodcu, pričom hlavné prvky exteriéru úspešne rozvíja.
Na prvých fotografiách je vidieť, že vysoké boky karosérie zostávajú. Nemenia sa ani krátke previsy, najmä zadný. Zmeny sa dotkli napríklad predných svetlometov, ktoré z užších a vertikálne orientovaných prešli pri novom modeli na mohutnejšie, oblejšie a viac do bokov pretiahnuté.
Nový Swift má novú štíhlejšiu masku chladiča a nový je aj predný nárazník. Zmenené vyzerajú byť aj zadné svetlá, zrejme v duchu úprav predných, z publikovaných fotografií sa však ich tvar nedá vyčítať. Nezmenené zostali čierne stĺpiky čelného skla i pre Swift typická spodná línia bočných okien.
Nový Swift má športovejší vzhľad aj vďaka väčším a širším nízkoprofilovým pneumatikám a precíznejším aerodynamickým tvarom. Vylepšená, tuhšia a zároveň ľahšia je karoséria, ktorá obsahuje viac plechov z ušľachtilej ocele. Spevnená karoséria, vpredu viac zaoblená, bude pri kolízii tak pre cestujúcich, ako aj pre chodcov bezpečnejšia.
Popri malých zmenách dizajnu zaznamenal nový Swift aj niektoré zmeny základných rozmerov. Narástol najmä do dĺžky. Celková dĺžka je teraz 3850 m (nárast + 90 mm); šírka 1695 mm (+ 5 mm) a výška 1510mm (+ 10 mm). Pri rázvore 2430mm (+ 50 mm) poskytne cestujúcim viac priestoru a aj pohodlia, najmä na zadných sedadlách. Vozidlo má aj menší polomer otáčania a tým aj vyššiu obratnosť.
Motory najnovšieho Swiftu majú nižší objem, sú však výkonnejšie, úspornejšie a ekologickejšie. Nový benzínový agregát s variabilným nasávaním a časovaním ventilov má 94 koní pri 6000 otáčkach, krútiaci moment 118 Nm pri 4800 otáčkach a spotrebuje v priemere 5 l/100 km. Turbodiesel s objemom 1,3 (75 /4000 otáčkach a 190 Nm pri 1750 otáčkach) so vstrekovaním common-rail spĺňa emisnú normu Euro 5 a spotrebuje v priemere 4,2 l/100 km.
Swift sa bude aj naďalej vyrábať v maďarskom Ostrihome, kde v týchto dňoch zišiel z výrobného pásu už prvý sériový model. Predávať na Slovensku, rovnako ako v celej Európe, sa bude od jesene 2010.
Autor: J. GoldbergerFoto: Suzuki