Streda, 12 december 2012
Česká Škoda oficiálne predstavila novú Octaviu tretej generácie. Oproti predchádzajúcim dvom generáciám je väčšia – dlhšia i širšia, má aj väčší rázvor náprav, čo znamená viac komfortu na zadných sedadlách. Svojou veľkosťou nová Octavia mieri takto do strednej triedy.
Nová Octavia III meria 4659 mm, široká je 1814 mm a rázvor má 2686 mm. Oproti súčasnej Octavii je dlhšia o 90 mm a širšia o 45 mm. Rázvor narástol o 108 mm. Je aj podstatne ľahšia, a to až o 102 kg. V Boleslavi pridali aj na bezpečnosti, keď nová Octavia má teraz deväť airbagov, po prvý raz aj kolenný.
Novej Škode pribudli aj inteligentné bezpečnostné systémy, napríklad s funkciami núdzového brzdenia, udržania sa v jazdnom pruhu, automatického brzdenia pred nehodou, rozpoznávaním únavy vodiča, ale má aj aktívnu kapotu na ochranu chodcov.
Tretia generácia Octavie ponúkne škálu štyroch benzínových a rovnaký počet naftových pohonných jednotiek. Benzínové motory od základného 1,2 TSI s výkonom 86 koní po špičkový benzínový 1,8 TSI/180 k. Medzi nimi budú zrejme motory s objemom 1,4 litra, ktorých špecifikáciu teraz nepoznáme.
Vznetové motory so vstrekovaním common rail sú s objemom 1,6 až 2,0 litra. Najúspornejší 1,6 TDI má výkon 110 koní, normovanú spotrebu 3,4 l/100 km a emisie CO2 len 89 g/km. Ďalšie naftové motory tlačová správa neuvádza. Neskôr má pribudnúť aj motor na stlačený zemný plyn (CNG).
Verzie s motormi do 150 koní majú vlečenú zadnú nápravu, modely s vyššími výkonmi viacprvkovú. Použité sú 6stupňové prevodovky s ručným radením, alebo dvojspojkové DSG.
S výnimkou základnej benzínovej a naftovej motorizácie majú ostatné k dispozícii vo variante Green tec aj systém Stop/Start a rekuperáciu brzdnej energie. V budúcnosti sa ráta aj so športovo ladenou Octaviou RS s pohonom všetkých kolies.
Napriek väčším rozmerom novej Octavie sa Škode podarilo medzigeneračne znížiť jej hmotnosť o 102 kilogramov, a to vďaka novej platforme MQB a novým použitým materiálom. Úspora hmotnosti jednotlivých verzií sa líši v závislosti od konkrétnej konfigurácie vozidla.
Pri novej Octavii sa pridalo aj výbave. Po prvý raz má adaptívny tempomat, je tu aj asistent diaľkových svetiel, voľba jazdného režimu, automatický parkovací asistent alebo rozpoznávanie dopravných značiek. Novinkou je panoramatická strecha a vo výbave je aj bezkľúčový vstup a štartovanie. Nechýba ani dotykový displej so senzorom priblíženia či viacdotykovým ovládaním.
Ceny novej Octavie budú známe až v priebehu budúceho roku.
Autor: J. GoldbergerFoto: Škoda-Auto