Štvrtok, 02 marec 2017
Namiesto doterajších štvorvalcových motorov 1,2 TSI sa odteraz v útrobách modelov Fabia a Fabia Combi udomácňuje menší trojvalec s menším litrovým objemom. Na výber budú dve výkonové verzie: 95 koní (70 kW) alebo 110 koní (81 kW).
Doterajší motor 1,2 TSI pod kapotou fabie disponoval výkonom 90 koní (66 kW) a 110 koní (81 kW). Teraz od základu nový motor 1,0 TSI napriek menšiemu objemu a menšiemu počtu valcov má v prvej verzii vyšší výkon o päť koní silnejšia zostala na prechádzajúcom výkone 110 koní. Slabšia nová 95 koňová verzia má krútiaci moment 160 Nm v rozsahu otáčok od 1500 do 3500, silnejšia 110 koňová verzia má krútiaci moment zvýšený zo 175 Nm na 200 Nm. To podľa výrobcu má vplyv na spotrebu, ktorá má byť nižšia o šesť percent.
Nový litrový motor s blokom valcov z hliníkovej zliatiny je v porovnaní s doterajším štvorvalcom ľahší o desať kilogramov. Konštruktéri mu navyše dali vyvažovací hriadeľ, ktorý sa používal pri trojvalcoch aj predtým.
Nový motor 1,0 MPI má vŕtanie 74,5 mm, zdvih 76,4 mm, priame vstrekovanie benzínu a novú hlavu valcov. Samozrejmosťou je preplňovanie s chladičom stlačeného vzduchu. Rozvodový systém je riadený remeňom.
Aké jazdné výkony má teraz fabia s novým motorom 1,0 STI? Verzia s menej výkonným motorom dosahuje najvyššiu rýchlosť 185 km/h (+ 3 km/h), s výkonnejším motorom 196 až 199 km/h. Zrýchlenie z nuly na sto km/h je 10,6 sekundy (kombi 10,8), resp. pri výkonnejšom motore 9,5 sekundy (kombi 9,6). Udávaná kombinovaná spotreba v prvom prípade je 4,3 l/100 km, pri silnejšom motore 4,5 l/100 km.
Cena pre novú Škodu Fabia 1,0 TSI zatiaľ nie je určená.
Autor: J. Goldberger