Streda, 05 máj 2021
Škoda Fabia štvrtej generácie sa svetu kvôli pandémii koronavírusu predstavila vo virtuálnej podobe. Na internete si tak priaznivci Škody mohli svetovú premiéru nového škodováckeho modelu prezrieť na internete z pohodlia domova. Po odmaskovaní utajovaného nového modelu vieme ako nová Fabia vyzerá.
História modelu Fabia sa začala písať v roku 1999, keď nahradila predchádzajúci malý model Felicia. Doteraz sa Fabii tretej generácie vo svete predalo približne 4,5 milióna kusov. Pre fabriku je Fabia po Octavii druhým najžiadanejším modelom.
Každá z troch predchádzajúcich generácií Fabie prinášala nové emócie, nové riešenia, viac miesta pre posádku a nový pútavejší vzhľad. Inak tomu nie je ani pri štvrtej generácii. Stojí na novej koncernovej platforme MQB A0, ktorú už používajú koncernoví súrodenci, ktorých však do jedného nová Fabia prerástla, podobne ako aj ostatnú svetovú konkurenciu.
Väčšia vo všetkých smeroch
Nová Fabia po prvý raz svojou dĺžkou prekročila hranicu štyroch metrov. Svojou dĺžkou 4108 mm je teraz o 111 mm dlhšia ako jej predchodca, rázvor má o 94 mm väčší (2564 mm), na šírku meria 1780 mm (viac oproti "trojke" o 48 mm), ale na výšku má o sedem milimetrov menej (zmenšil sa tak súčiniteľ odporu vzduchu cx na 0,28). Lepšia aerodynamika znižuje spotrebu paliva i vypúšťané emisie. Väčší je rozchod kolies (vpredu o 62 mm, vzadu o 52 mm), pôsobí tak "rozkročnejšie", čo novej Fabii pridáva na väčšej jazdnej stabilite.
Zväčšenie prakticky v každom smere sa prejavuje aj vo veľkosti vnútorného priestoru, takže cestujúci budú mať viac pohodlia. Väčší o 50 litrov je aj batožinový prieator, ktorý má objem 380 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1190 litrov.
Nový interiér
Interiér novej Fabie v porovnaní s treťou generáciou je značne vylepšený. Má vyšší komfort a mnoho asistenčných systémov. Komfort a štýl interiéru novej Fabie sa viac podobá štýlu jej súrodencov. Použité materiály pôsobia lepším dojmom, páčia sa aj textilné doplnky. Analógové riešenie prístrojov zostalo, za príplatok však môže byť aj digitálne. Po prvý raz má Fabia dvojzónovú klimatizáciu.
Nová Fabia ponúkne viacero verzií multimediálneho systému. Od rádia Swing cez Bolero s 8" displejom po systém Amundsen s 9,2" plne dotykovým displejom a vstavanou navigáciou. Po prvý raz je v modelovom rade Fabia na želanie digitálny združený prístroj s displejom 10,25".
Pridáva sa aj štvorvalec
Pod kapotou sa objavia v novej Fabii okrem litrových trojvalcov aj štvorvalcový 1,5 TSI, ale žiadny diesel. V základe sa bude spoliehať na litrový trojvalcový motor MPI Evo (Evo = Etkinsonov cyklus) vo výkonových verziách 48 kW (65 k) a 59 kW (80 k) v kombinácii s päťstupňovou prevodovkou.
Chýbať nebude preplňovaný trojvalec TSI vo verziách 70 kW (95 k) s 5stupňovou a 81 kW (110 k) so šesťstupňovou prevodovkou, prípadne za príplatok 7stupňovou dvojspojkovou. Vrcholovou výkonovou verziou je štvorvalec 1,5 TSI so 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm.
Bude aj Fabia Combi
Na škodováckom obzore popri novej Fabii zatiaľ chýba verzia kombi. Tá bude, predstaví sa na budúci rok, ale na cesty vyštartuje až v roku 2023. Dovtedy sa bude vyrábať a predávať doterajšia Fabia Combi označovaná Tour.
Kedy príde nová Škoda Fabia na trh? Predpredaj sa začne v lete tohto roku, následne sa Fabia dostane k zákazníkom. Slovenský cenník novej Fabie zatiaľ nemáme. Vieme však, že v Českej republike bude Fabia vo výbave Ambition s motorom 59 kW/80k stáť 329 900 českých korún, vo vyššej výbave Style začína na sume 359 900 Kč.
Autor: J. GoldbergerFoto: Škoda Auto