Saab 9-5: nový sedan

Piatok, 04 september 2009

Vo švédskej automobilke Saab ani pri nejasnostiach okolo vlastníckych vzťahov neprestali myslieť na budúcnosť. Výsledkom snáh o oživenie je nový model 9-5, ktorý nahradí dvanásť rokov starý sedan. Premiéru bude mať onedlho na autosalóne vo Frankfurte, vyrábať sa bude vo švédskom Trollhättane, pravdepodobne už v réžii nového investora Koenigsegg Group a predávať sa začne na jar 2010.

Saab 9-5

Máloktorý model sa udrží na trhu tak dlho ako švédsky Saab 9-5. Na pohrabisko dejín odchádza starý model po neuveriteľných dvanástich rokoch. Prispela k tomu aj neľahká situácia donedávna najväčšieho svetového výrobcu automobilov Generals Motor, pod krídla ktorého Saab patril. Ak teraz dôjde k dohode so skupinou okolo výrobcu superšportov Koenigsegg, s ktorou prebiehajú rozhovory o prevzatí Saabu, bude švédsky výrobca za vodou. Prvý predpoklad úspešného napredovania – reštrukturalizácia podniku – má Saab už úspešne za sebou. Zmluva s Koenigsegom by mala byť pre Saab bezpečnou budúcnosťou.

Aj keď nový Saab 9-5 je postavený ešte na platforme GM Epsilon 2, podobne ako Opel Insignia, Saab 9-5 je výrazne dlhší a má aj väčší rázvor náprav. Nový štvordverový model bol však navrhnutý a skonštruovaný vo Švédsku a aj preto s Insigniou má veľmi málo spoločné. Saab 9-5 bude disponovať rázvorom 2840 mm, jeho celková dĺžka bude 5010 mm a stane sa jedným z najdlhších v strednej triede.Veľký bude aj batožinový priestor s objemom 513 litrov.

Saab 9-5

Dizajnovo nový Saab 9-5 vychádza zo štúdie Aero X predstavenej v roku 2006. Karoséria má typické dizajnové prvky značky Saab. Napríklad dlhá zadná časť so značným sklonom veľmi pripomína starší Saab 900, podobne masívne zadné C-stĺpiky. Miesta v priestrannom interiéri bude dostatok aj pre vyššie postavy. Ide o uhladený, sofistikovaný a nezameniteľný Saab, ktorý kombinuje jedinečný vzhľad s modernými technológiami.

Z ponúkaných moderných technických funkcií nový Saab 9-5 okrem iných obsahuje systém premietania informácií na predné sklo v štýle leteckých prístrojov, adaptívne bi-xenónové svetlomety, adaptívny tempomat a adaptívny podvozok Saab DriveSense so systémom tlmenia nerovností, bezkľúčový vstup a štartovanie, trojzónovú klimatizáciu so samostatne ovládanými zónami, značkovú audiosústavu s navigačným prístrojom a veľkým osempalcovým displejom, dynamický parkovací asistenčný systém, pohon všetkých kolies Saab XVD s elektronickým diferenciálom zadnej nápravy a rad ďalších vymožeností.

Saab 9-5

Pod kapotou nového Saabu 9-5 sa objavia výhradne preplňované motory. Najmenší so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonom 180 koní. Nízky objem motora je podľa Saabu potvrdením správnej stratégie automobilky Saab v oblasti znižovania objemu motorov pri súčasnom zvyšovaní výkonov. Ďalšími pohonnými jednotkami budú benzínový dvojliter s výkonom 220 koní a 2,8 V6 s výkonom 300 koní. Turbodiesel 2,0 TiD bude disponovať výkonom 180 koní. Na výber okrem benzínu a nafty bude aj ekologické palivo E85. Saab 9-5 so vznetovým motorom bude produkovať len 139 g CO2 na 1 km. Ku každému motoru si bude možné vybrať 6stupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku.

Nový model 9-5 bude vo výbavách Linear, Vector a Aero a jeho uvedenie má byť začiatkom novej éry pre značku Saab. Škandinávska jednoduchosť nebola podľa Saabu ešte nikdy takto progresívna.

Autor: J. Goldberger
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.