Piatok, 04 september 2009
Vo švédskej automobilke Saab ani pri nejasnostiach okolo vlastníckych vzťahov neprestali myslieť na budúcnosť. Výsledkom snáh o oživenie je nový model 9-5, ktorý nahradí dvanásť rokov starý sedan. Premiéru bude mať onedlho na autosalóne vo Frankfurte, vyrábať sa bude vo švédskom Trollhättane, pravdepodobne už v réžii nového investora Koenigsegg Group a predávať sa začne na jar 2010.
Máloktorý model sa udrží na trhu tak dlho ako švédsky Saab 9-5. Na pohrabisko dejín odchádza starý model po neuveriteľných dvanástich rokoch. Prispela k tomu aj neľahká situácia donedávna najväčšieho svetového výrobcu automobilov Generals Motor, pod krídla ktorého Saab patril. Ak teraz dôjde k dohode so skupinou okolo výrobcu superšportov Koenigsegg, s ktorou prebiehajú rozhovory o prevzatí Saabu, bude švédsky výrobca za vodou. Prvý predpoklad úspešného napredovania – reštrukturalizácia podniku – má Saab už úspešne za sebou. Zmluva s Koenigsegom by mala byť pre Saab bezpečnou budúcnosťou.
Aj keď nový Saab 9-5 je postavený ešte na platforme GM Epsilon 2, podobne ako Opel Insignia, Saab 9-5 je výrazne dlhší a má aj väčší rázvor náprav. Nový štvordverový model bol však navrhnutý a skonštruovaný vo Švédsku a aj preto s Insigniou má veľmi málo spoločné. Saab 9-5 bude disponovať rázvorom 2840 mm, jeho celková dĺžka bude 5010 mm a stane sa jedným z najdlhších v strednej triede.Veľký bude aj batožinový priestor s objemom 513 litrov.
Dizajnovo nový Saab 9-5 vychádza zo štúdie Aero X predstavenej v roku 2006. Karoséria má typické dizajnové prvky značky Saab. Napríklad dlhá zadná časť so značným sklonom veľmi pripomína starší Saab 900, podobne masívne zadné C-stĺpiky. Miesta v priestrannom interiéri bude dostatok aj pre vyššie postavy. Ide o uhladený, sofistikovaný a nezameniteľný Saab, ktorý kombinuje jedinečný vzhľad s modernými technológiami.
Z ponúkaných moderných technických funkcií nový Saab 9-5 okrem iných obsahuje systém premietania informácií na predné sklo v štýle leteckých prístrojov, adaptívne bi-xenónové svetlomety, adaptívny tempomat a adaptívny podvozok Saab DriveSense so systémom tlmenia nerovností, bezkľúčový vstup a štartovanie, trojzónovú klimatizáciu so samostatne ovládanými zónami, značkovú audiosústavu s navigačným prístrojom a veľkým osempalcovým displejom, dynamický parkovací asistenčný systém, pohon všetkých kolies Saab XVD s elektronickým diferenciálom zadnej nápravy a rad ďalších vymožeností.
Pod kapotou nového Saabu 9-5 sa objavia výhradne preplňované motory. Najmenší so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonom 180 koní. Nízky objem motora je podľa Saabu potvrdením správnej stratégie automobilky Saab v oblasti znižovania objemu motorov pri súčasnom zvyšovaní výkonov. Ďalšími pohonnými jednotkami budú benzínový dvojliter s výkonom 220 koní a 2,8 V6 s výkonom 300 koní. Turbodiesel 2,0 TiD bude disponovať výkonom 180 koní. Na výber okrem benzínu a nafty bude aj ekologické palivo E85. Saab 9-5 so vznetovým motorom bude produkovať len 139 g CO2 na 1 km. Ku každému motoru si bude možné vybrať 6stupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku.
Nový model 9-5 bude vo výbavách Linear, Vector a Aero a jeho uvedenie má byť začiatkom novej éry pre značku Saab. Škandinávska jednoduchosť nebola podľa Saabu ešte nikdy takto progresívna.
Autor: J. GoldbergerFoto: Saab