Piatok, 20 február 2009
Saab predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve nový model 9-3X s plastovými doplnkami a vzhľadom SUV. Verzia s pohonom všetkých kolies a označením XWD bude s benzínovým motorom a verzia BioPower, tiež s pohonom 4x4, bude používať bioetanol E85. S naftovým motorom sa Saab 9-3X bude dodávať len s pohonom 4x2.
Nový model švédskej automobilky vychádza z existujúceho modelu Saab 9-3 SportCombi a má byť alternatívou k veľkým crossoverom alebo automobilom triedy SUV. Viditeľnými zmenami sú zvýšená svetlá výška, kolesá s priemerom sedemnásť palcov, nové nárazníky vpredu i vzadu a plastové časti na karosérie – olemované okraje blatníkov a podbehy, ktoré pre model 9-3X dodávajú vzhľad športovo úžitkového automobilu.
Nový Saab 9-3X bude k dispozícii so zážihovým dvojlitrovým motorom a po prvý raz v histórii ponúkne aj vyspelé motory BioPower spaľujúce bioetanol v kombinácii s inovatívnym systémom pohonu všetkých kolies XWD. Oba tieto motory sú preplňované turbodúchadlom a majú výkon 210 koní. Pod kapotou sa objaví aj vznetový motor 1,9 TTiD s dvoma turbodúchadlami s výkonom 180 koní, ten však výhradne iba s pohonom predných kolies. Všetky tri motorizácie sa vyznačujú nízkou spotrebou paliva.
V porovnaní so štandardným modelom 9-3 SportCombi má nový Saab 9-3X pri verzii s pohonom všetkých kolies zvýšenú svetlú výšku o 35 mm, pri pohone 4x2 len o 20 mm. Zvýšený podvozok má Saabu 9-3X napomôcť zvládať i nespevnený terén. Nový model je totiž určený predovšetkým pre vodičov, ktorí často jazdia po takýchto cestách, ale zároveň sa nechcú vzdať jazdných vlastností typických na klasickom asfaltovom povrchu.
Hojné použitie plastových dielov karosérie má uchrániť poškodenie laku pri jazde na nespevnených cestách. Vpredu i vzadu nechýbajú kryty podvozku v matne hliníkovej farbe. Na bočných dverách dekoratívne lišty s povrchom z nelesklého hliníka. Čierne strešné nosiče sú už v základnej výbave, chrómované za príplatok. Dvojité koncovky výfuku budú súčasťou štandardnej výbavy. Predné hmlové svetlá sú zasadené do chromovaných rámčekov. Sedemnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin s novým dizajnom majú zdôrazniť schopnosti Saabu 9-3X.
Interiér modelu 9-3X vychádza z najluxusnejšej výbavy pôvodného modelu SportCombi. Jedinečné športové sedadlá kombinujú sivú látku s čiernou kožou.
Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a možno ich zložiť jednoduchým spôsobom. Sklopné predné sedadlo spolujazdca umožňuje prepravu predmetov s dĺžkou až 2,5 metra. Batožinový priestor má rovnú a nízko položenú podlahu, pravidelný tvar a základný objem 477 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1331 litrov. Saab 9-3X ponúka tiež dvojitú podlahu.
Saab 9-3X používa systém pohonu všetkých kolies XWD. Ide o inteligentný aktívny systém, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Využíva k tomu aj elektronicky riadený diferenciál, ktorý za príplatok môže byť samosvorný a rozdeľovať tak krútiaci moment medzi kolesá zadnej nápravy podľa toho, ktoré má aktuálne lepšiu trakciu.
K preplňovanému dvojlitrovému zážihovému motoru sa bude dodávať šesťstupňová manuálna alebo samočinná prevodovka, etanolová verzia na palivo E85 bude mať len manuálnu šesťstupňovú. Verzia so vznetovým motorom a pohonom predných kolies (CO2 menej než 145 g/km) môže mať podobne ako zážihová šesťstupňovú manuálnu alebo šesťstupňovú samočinnú prevodovku.
Do predaja nový Saab 9-3X príde v priebehu roku 2010.
Autor: J. GoldbergerFoto: Saab