Nedeľa, 21 február 2010
Švajčiarsky konštruktér Frank M. Rinderknecht, zakladateľ a spolumajiteľ spoločnosti Rinspeed a skvelý organizátor siahol aj tentoraz do svojich nevyčerpateľných inšpirácií a tak ako každý rok pripravil pre ženevský autosalón ďalší svoj tromf. Po dvoch unikátnych výtvoroch vystavovaných v Ženeve pred rokoch – iChange a E2Abarth – pripravil inšpiratívny Švajčiar tentoraz malý automobil nazvaný Rinspeed UC?. Otáznik neznamená v tomto prípade koniec opytovacej vety, ale vzťahuje sa na označenie modelu.
Modely Rinspeed budia v Ženeve každoročne, keďže Frank M. Rinderknecht pripraví na švajčiarsky autosalón zakaždým nový výtvor, mimoriadne veľkú pozornosť. Občas záujmom návštevníkov o svoje modely tromfne aj veľké automobilky. Zaujímavým bol napríklad aj pred dvoma rokmi vystavovaný koncept sQuba, ktorý okrem jazdy po ceste vedel aj plávať i potápať sa. Iný model, E2 Abarth, predstavený v roku 2007, jazdil na rozdiel od sQuba len v dvoch režimoch – pri úspornom s výkonom 60 koní spotrebovával len 4 litre benzínu na sto kilometrov a pri "ostrom" mal až 160 koní pri spotrebe 7 l/100 km. Aj tento rok Švajčiar predstaví nemenej zaujímavý model.
Rinspeed UC? – názov môže znamenať Urban Commuter (dopravný prostriedok), alebo You see? (Vidíš?) – je dvojmiestny elektromobil s črtami Fiata 500, prototyp zhotovený konštrukčnou kanceláriou Esoro. Predstavuje kompletný koncept vhodný do mestskej a prímestskej premávky, ktorý svojou dĺžkou len 2,6 metra je do mesta ako stvorený. Riadi sa joystickom, poháňa ho elektromotor s najvyšším krútiacim momentom 130 Nm, s ktorým dokáže vyvinúť najvyššiu rýchlosť 120 km/h a prejsť na jedno nabitie 105 kilometrov . Napriek tomu, že ide viac-menej o účelový malý automobil, nemožno mu uprieť nápaditý dizajn. Vzhľadom na jeho minimálne rozmery môže mať koncept Rinspeed UC? "kufor" napríklad na batožiny umiestnený na streche.
Autor: J. GoldbergerFoto: Rinspeed