Piatok, 14 máj 2010
Renault je už dvanásť rokov číslom jeden na európskom trhu úžitkových automobilov. V uplynulom roku si z koláča predaných áut tejto kategórie ukrojil 14,8 percenta. Renault je úspešný aj vďaka permanentnému zvyšovaniu kvality, stále "zelenším" autám vďaka certifikovanej výrobe a znižovaniu splodín CO2 , používaniu biopalív a až 95 %-nej recyklovateľnosti dielov na konci životnosti automobilov. Teraz k nám Renault prichádza s treťou najdlhšou verziou Kangoo, novým modelom Express Maxi. Predstavil ho a uviedol na náš trh v uplynulých dňoch. Aj Expres Maxi zodpovedá nastúpenej ekologickej filozofii francúzskej značky. Súčasne s Expresom Maxi uviedol Renault do predaja aj väčšie úžitkové modely – nový Master a modernizovaný Trafic.
Najväčší z trojice Kangoo, Express Maxi, je oproti klasickému Kangoo Expressu a skrátenému Kangoo Compact značne väčší najmä vďaka dlhšiemu rázvoru až o 39 centimetrov a ponúka až o jeden kubický meter väčší nákladný priestor. Do predaja sa Kangoo Express Maxi dostáva práve v týchto dňoch, na Slovensku sa však bude predávať len jeho úžitková dvojmiestna verzia. A teraz bude mať Renault v Európe jedinečnú ponuku malých dodávok s tromi prepravnými kapacitami: Kangoo Express Maxi, Kangoo Express Compact a Kangoo Express. Na Slovensku budú v ponuke len verzie Kangoo Express a Kangoo Express Maxi.
Kangoo Express Maxi má celkovú dĺžku 4597 mm, čo je takmer o 39 cm viac ako má Kangoo Express. Rázvor Express Maxi je 310 cm a ten mu prepožičiava aj vylepšené jazdné vlastnosti. Dĺžka úložnej plochy je dlhšia o 39 cm a meria 2,1 metra, po sklopení sedadla spolujazdca až 2,9 metra. Celková výška 182 cm dovoľuje modelu Maxi využívať verejné garáže. Kangoo Express Maxi môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 1050 kg. Express Maxi ponúka ložný priestor s objemom 4,6 m3 a uvezie 800 kg. Päťmiestna verzia s druhým radom sedadiel, ktoré možno zložiť a zväčšiť tak nákladný priestor, sa u nás predávať nebude. Všetky verzie Kangoo sa už v základnej výbave dodávajú s pravými posuvnými dverami, ľavé posuvné dvere sú za príplatok.
Naftové motory použité na pohon modelov Kangoo sa vyznačujú nízkymi prevádzkovými nákladmi a oproti konkurentom vypúšťajú do vzduchu aj menej emisií CO2. Verzia 1,5 dCi s výkonom 85 koní spotrebuje v kombinovanom cykle 5,3 l/100 km a v mestskej prevádzke sa spotreba ustáli na hodnote šesť litrov na sto kilometrov. Motor vypustí do ovzdušia 140 g CO2 na kilometer. Express Maxi bude mať už v základnej výbave navigačný systém Carminat TomTom®, ktorého verzia 1.1 sa od januára tohto roka dodáva do modelového radu Kangoo. Vyrábať sa bude vo francúzskom závode v meste Maubeuge.
Trafic aj ako luxus
Pre väčšie rodiny a pohodlné cestovanie je ako stvorený Renault Trafic. Je zaujímavou alternatívou voči omnoho drahším MPV, pričom ponúka minimálne tak veľký alebo aj väčší vnútorný priestor, navyše môže byť vo svojom osobnom vyhotovení komfortným dopravným prostriedkom.
Modelom Trafic pokračuje Renault v obnove modelovej ponuky úžitkových vozidiel. Modernizovaný Trafic je pohodlnejší, má prepracovanú palubnú dosku, mnoho funkčných odkladacích priestorov a viacero prvkov výbavy, ktoré pochádzajú z osobných automobilov. O obľube modelov Trafic hovorí napríklad fakt, že od začiatku predaja v roku 2001 sa ich na celom svete predalo viac ako 1,1 milióna. Vrcholnou verziou je edícia Black Edition, ktorá má exkluzívny vzhľad a môže sa využívať aj na kyvadlovú dopravu pre významných hostí. Do predaja sa dostáva v týchto dňoch a vyrábať sa bude v španielskej Barcelone a Lutone vo Veľkej Británii.
Master – na všestranné využitie
Po 12 rokoch vynovil Renault aj svoj ďalší modelový rad Master. Je rovnako úspešný ako Trafic, keďže sa ho predalo viac ako milión kusov v 45 krajinách sveta. Tvarové riešenia nového Renaultu Master ukazujú nové štylistické smerovanie skriňových dodávok značky Renault.
Kabína, resp. dvojkabína poskytuje najviac úložných priestorov spomedzi všetkých konkurentov. Odkladacie priestory vznikali s dôrazom na čo najlepšie využitie. Master má výrazne prepracovanú ergonómiu miesta vodiča, vylepšený výhľad z vozidla a automobil dostal viacero prvkov pochádzajúcich z osobných vozidiel. Predaj modelu Master sa na Slovensku rozbieha práve v týchto dňoch.
Nová verzia s pohonom zadnej nápravy využíva techniku, ktorú kompletne vyvinul Renault a vyznačuje sa samonosnou konštrukciou, ktorá ponúka výborné parametre v oblasti dynamiky a záťaže. V ponuke je nová dĺžka L4 s využiteľným objemom až 17m³, verzie 3,5 t a 4,5 t sú dvojmontážou na zadnej náprave. Priamo z výroby sa Master bude dodávať vo verziách minibus, skriňová nadstavba (20 a 22 m3), valník a jedno a trojstranný sklápač.
K pohonným jednotkám modelu Master pribudol nový motor 2,3 dCi vyvinutý pre špecifické potreby úžitkových vozidiel. Bude sa dodávať v troch výkonových verziách – dCi/100 k, dCi/125 k a dCi/150k. Bude sa montovať do verzií s pohonom prednej (priečne uloženie) aj zadnej nápravy (pozdĺžne uloženie).
Nový Master sa môže pochváliť priemernou spotrebou od 7,1 l/100 km (187g CO2/km), čo je o liter menej ako mal jeho predchodca. Master vo verzii s pohonom prednej nápravy je podľa európskych testov v porovnaní s konkurenciou lídrom v spotrebe. Nižšie sú prevádzkové náklady nového modelu až o 40 percent.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor