Štvrtok, 21 marec 2013
Dnešným dňom vstupuje na slovenský trh Renault Clio Grandtour, praktickejšia verzia základného modelu. Nové kombi vychádza z päťdverového hatchbacku, jeho dĺžka 4267 mm je oproti základnému modelu dlhšia o 204 mm, zachováva so však rovnaký rázvor 2589 mm. K verzii kombi sa Renault vracia hlavne preto, že na Slovensku je o autá tohto typu stále záujem.
Názov Grandtour používala už predchádzajúca generácia Clia. A darilo sa jej, keď sa jej na Slovensku predalo spolu 3072 kusov a podiel verzie kombi v segmente B na Slovensku v roku 2012 činil až 17 %. Modelu Grandtour budú konkurentmi Fabia kombi a Seat Ibiza ST, keďže Peugeot verziu kombi v tomto segmente už nemá. Nové kombi od Renaulta je vhodné najmä pre rodiny dvomi deťmi. Tomu zodpovedá aj batožinový priestor s objemom 443 litrov (má navyše dvojité dno), po sklopení zadných operadiel vznikne rovná plocha a objem až 1380 litrov.
Clio Grandtour bude ponúkať dva benzínové motory a dva turbodiesely. Základným je štvorvalec 1,2 s výkonom 75 koní, ktorý dopĺňa preplňovaný trojvalec s objemom 0,9 litra s výkonom 90 koní. Rovnaký výkon 75 a 90 ponúkajú aj dva naftové 1,5litrové motory. Oba s nízkou spotrebou 3,6 litra na sto kilometrov (83 gramov CO2 na 100 km), zatiaľ čo benzínové 5,5 (1,2 16V) a 4,5 l/100 km (0,9 TCe).
Konštrukcia podvozku kombi je podobná hatchbacku, keď vpredu sú vzpery McPherson a vzadu torzná priečka. Bezpečnostní elektronickí pomocníci ako ABS, EBD, ESP, kontrola trakcie, asistent rozjazdu do kopca, štyri airbagy, tempomat a ďalšie má Gandtour už v základnej výbave. Zato prvky komfortu, napríklad klimatizácia v základnej výbave chýba a už na manuálnu sa pripláca 800 eur. Podobne na autorádio – tu je príplatok 200 eur. Disky z ľahkých zliatin má Grandtour len v najvyššej výbave Dynamic. Dve nižšie výbavy sú: základná Authentique a prostredná Expression.
Súčasne s Cliom Grandtour sa začínajú predávať aj ďalšie dve verzie: športové Clio GT a Clio RS Turbo. Prvé má štvorvalcový preplňovaný motor 1,2 TCe s výkonom 120 koní a dvojspojkovou prevodovkou EDC. Udávaná spotreba je 5,2 l/100 km, najvyššia rýchlosť 199 km/h a zrýchliť z nuly na 100 km/h dokáže za 9,4 sekundy. Cena je 15 190 eur.
Clio RS Turbo je pokračovaním predchádzajúceho RS, ktoré však bolo bez preplňovania. Tento model má už množstvo nových technológií, ktoré poznáme z formuly 1. Používa napríklad systém telemetrie, radenie pádlami pod volantom alebo systém Launch Control (na bleskové štarty).
Motor Clio RS Turbo má objem 1,6 litra a výkon 147 kW/200 k dosahuje pri 6000 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 240 Nm už pri 1750 otáčkach. Zdobí ho dvojité variabilné časovanie ventilov, priame vstrekovanie benzínu a optimalizované spaľovanie. Udávaná spotreba je 6,3 l/100 km a 144 gramov CO2 na 100 km. Cena je 22 290 eur.
Renault Clio Grandtour – základné technické parametre
Motor | 1,2 16V 75 | TCe 90 | dCi 75 | dCi 90 |
Zdvihový objem (cm3) | 1149 | 898 | 1461 | 1461 |
Valce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/2 | 4/2 |
Naj. výkon (k/min-1) | 75/5500 | 90/5250 | 75/4000 | 90/4000 |
Naj. krút. mom. (Nm/min-1) | 107/4250 | 135/2500 | 200/1750 | 220/1750 |
Max. rýchlosť [km/h] | 167 | 182 | 168 | 178 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 15,4 | 12,2 | 14,3 | 11,7 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,5 | 4,5 | 3,6 | 3,6 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1030 | 1065 | 1119 | 1121 |
Renault Clio Grandtour – ceny
Motor/Výbava | 1,2 16V/75 | 0,9 TCe/90 | 1,5 dCi/75 | 1,5 dCi/90 |
Authentique | 9 790 | 12 190 | ||
Expression | 10 990 | 12 190 | 13 390 | 14 590 |
Dynamique | 11 590 | 12 790 | 15 190 |
Renault Clio Grandtour – rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4267/1732/1445 |
Rázvor náprav (mm) | 2589 |
Objem batož. priestoru (l) | 443/1380 |
Objem paliv. nádrže (l) | 45 |
Foto: Autor