Utorok, 17 september 2024
BMW i4 Racing je prvý elektrický pretekársky automobil postavený na báze produkčného modelu BMW i4 M50. Navrhol a vyvinul ho pretekársky tím Engage Engineering.
Pretekársky unikát BMW i4 Racing s menom Elsa je dielom rovnakého tímu ako pred štyrmi rokmi stál za iným svetovým prvenstvom v podobe projektu Mini Electric Racing s názvom Mini Racing. Obdobne teraz nový pretekársky BMW i4 rovnako z dielne rumunského tímu Engage Engineering chce nadviazať na športové úspechy Mini Electric Racing.
Produkčné BMW i4 bavorskej automobilky je úplne prvý čisto elektricky poháňaný prémiový automobil segmentu strednej triedy. Ním spoločnosť BMW sprostredkováva typickú radosť z jazdy, suverénnu dynamiku a vysoký komfort typický pre limuzíny v novom lokálne bezemisnom vyhotovení.
Nové pretekárske vozidlo Elsa je prvý pretekársky automobil vyvinutý na základe sériového modelu BMW i4 M50. Engage Engineering sa pripravoval na projekt rozsiahlymi úpravami sériového produkčného modelu. Bez zmien však zostal sériový pohon s dvojicou elektromotorov, vysokonapäťovou batériou a výkonnou elektronikou.
Sériový BMW i4 M50, s ktorým pracoval rumunský tím, je výkonnejší z dvoch variant, ktoré mníchovská automobilka produkuje. Tým slabším je i4 M40. Silnejší variant, ktorý si pre svoj koncept zvolil rumunský úpravca, disponuje jedným elektromotorom na prednej aj zadnej náprave a spolu dosahujú najvyšší výkon 400 kW (544 k). Ponúka úžasnú jazdnú dynamiku v spojení s dojazdom do 510 kilometrov.
Slabší produkčný variant i4 eDrive40 kombinuje jeden elektromotor s výkonom 250 kW (340 k) a klasickým pohonom zadných kolies s lokálne bezemisnou jazdou. Dojazd tohto variantu je 590 kilometrov.
Rumunský konštruktérsky tím navrhol a vyvinul nový unikátny plne elektrický pretekársky model využitím vlastných riešení, vysvetľuje Horia Platona, hlavný inžinier projektu, ktorého tím Engage Engineering pozostával z deviatich inžinierov z rôznych oblastí, ktorí celý jeden rok pracovali na návrhu, vyhotovení a montáži nového konceptu.
Koncept modelu konceptu Elsa vznikol podľa špeciálne vyhotovenej aerodynamickej štúdie, ktorú konštruktérsky tím Engage Engineering vyrobil pre preteky v Pikes Peak, ktoré sa jazdia do vrchu v predhorí Skalnatých vrchov v rezervácii Pike National Forest v americkom štáte Colorado.
Intenzívne sa pracovalo aj na znížení hmotnosti, napríklad na odľahčení dverí a veka batožinového priestoru, na oknách z plexiskla, prepracovaní palubnej dosky, odstránení zvukovej izolácie, na stredovej konzole z uhlíkových kompozitov a iných.
Tím Engage Engineering zabudoval do konceptu tiež konvenčné ovládacie prvky pre zjednodušené pretekárske použitie. Špeciálne navrhnutá stredová konzola a volant s programovateľnými tlačidlami tak umožňujú vodičovi rýchly prístup k dôležitým funkciám počas pretekov. K niektorým telemetrickým funkciám a výbave vozidla možno pristupovať na diaľku prostredníctvom aplikácie v mobilnom telefóne.
Viaceré úpravy konštruktéri konceptu Elsa zrealizovali v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Drexler, ktorá vyrobila pre obe nápravy diferenciály s obmedzenou svornosťou. Holandská spoločnosť Intrax dodala podvozok so špeciálnymi pružinami a tlmičmi. Ochranný rám podľa špecifikácií FIA pre Pikes Peak vyrobili v Poľsku.
Iný špeciálny projekt predstavoval vývoj zvuku pre pretekársky automobil. Ten nielen dopĺňa celkový obraz vozidla, ale má aj praktický účel, keď poskytuje priamu akustickú spätnú väzbu a súčasne divákom signalizuje prítomnosť vozidla na trati pretekov.
Projekt pretekárskeho unikátneho elektrického pretekárskeho BMW i4 Racing vznikol s podporou BMW Group Romania, Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin a ďalších.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW