Piatok, 13 január 2023
Vlajková loď nového modelového radu Ford Ranger, nový Raptor, je prvým variantom tohto modelového radu, ktorý prišiel do Európy a na Slovensko. Prvé kusy by k predajcom slovenskej dílerskej siete mali prísť v priebehufebruára 2023.
Priaznivci či obdivovatelia tohto modelového radu Ranger sa už teraz môžu tešiť, pretože úplne nový Ranger Raptor je prvým modelom z radu Ranger, ktorý prichádza do Európy. Splní sa im tak sen a budú si ho môcť konečne dopriať.
Ranger Raptor vychádza zo štvrtej generácie radu Ranger a vyvinula ho športová divízia Ford Performance. Ide o výkonovo najlepší derivát najnovšieho modelu Ford Ranger. Vďaka inteligentnejšej technológii, ktorá ovláda odolnejší hardvér novej generácie, sa v modeli Ranger Raptor spojil hrubý výkon s mechanickou a technickou precíznosťou, a vznikol najnadupanejší Ranger v histórii.
Pohonnú jednotku pre Ranger Raptor vyvinula divízia Ford Performance. Je ňou trojlitrový motor EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami s výkonom 292 k a krútiacim momentom 491 Nm, ktorý poskytuje vozidlu fenomenálne schopnosti tak na ceste ako aj v teréne.
Elektronicky riadený aktívny výfukový systém exkluzívny v tejto triede vozidiel poskytuje nastaviteľný zvuk motora so štyrmi režimami výfuku pre rôzne scenáre jazdy.
Ranger Raptor disponuje siedmimi voliteľnými režimami jazdy a prepracovaným odpružením s 2,5-palcovými vnútornými obtokovými tlmičmi Fox Live Valve z dielne, ktorý vyvinula tiež divízia Ford Performance.
Novinka Fordu má nový pokročilý permanentný pohon všetkých štyroch kolies. Tvorí ho elektronicky riadená voliteľná dvojstupňová rozdeľovacia prevodovka a samosvorný predný a zadný diferenciál, vďaka ktorým s ľahkosťou zdoláva takmer všetky nástrahy terénu.
Verzia Raptor je vlajkovou loďou nového modelového radu Ranger a prvým variantom, ktorý príde do Európy ešte predtým, ako všetkých zákazníkov uspokojí kompletná rodina pickupov Ford Ranger.
Ford už po príchode základného modelu Ranger začal prijímať objednávky aj na mimoriadne žiadané verzie Wildtrak a Limited, rovnako na pracovné modely Ranger XL a XLT. Všetky patria do najkomplexnejšieho a najzdatnejšieho európskeho modelového radu Ranger.
Nový Ranger Raptor má v porovnaní s inými variantmi z rodiny Ranger jedinečný rám podvozka a odpruženie. Rad výstuží špecifických pre Raptor, ako aj jedinečné rámy pre nárazník, vežu tlmičov a držiak zadného tlmiča sú zárukou, že tento extrémny pickup zvládne náročné terénne podmienky.
Vysokovýkonný motor terénneho automobilu Ranger Raptor, potrebuje tomu zodpovedajúci podvozok, preto konštruktéri kompletne prepracovali zavesenie kolies. Pevné, no pritom ľahké hliníkové horné aj spodné priečne rameno nápravy, predné a zadné odpruženie s dlhým zdvihom a zdokonalená zadná časť Wattovho priamovodu sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu nad nerovným terénom vo vysokej rýchlosti.
Dave Burn, hlavný konštruktér Ford Performance o Raptore: "Pri novom modeli Ranger Raptor sme sa zamerali na vytvorenie výkonného vozidla. Je výrazne rýchlejší, vyzerá neuveriteľne, je nabitý novými funkciami a je to najodolnejší Ranger, aký sme kedy vyrobili."
Autor: J. GoldbergerFoto: Ford