Streda, 27 december 2023
V prvej polovici septembra tohto roku uvádzal Peugeot svoj úplne nový model 3008 a s ním aj nové elektrické SUV e-3008 s karosériou fastbacku. Francúzska automobilka tak posunula dizajn nového modelu z hľadiska kreativity na vyššiu úroveň, lepšie dojmy z jazdy a elektrickú verziu na novú vyššiu úroveň.
Automobilka sa pochválila, že znovu objavila efektívny dizajn fastback SUV. V novom modeli e-3008 predstavil Peugeot aj nové ergonomické riešenie kokpitu Panasonic i-Cockpit novej generácie. Nový model prináša do portfólia Peugeotu v novom modeli vysoký výkon a plne elektrický pohon s deklarovaným dojazdom posunutým na 700 kilometrov.
Peugeot novým elektrickým modelom e-3008 nadväzuje na aktuálny Peugeot 3008, ktorý je mimoriadne úspešný a ktorý si za posledných sedem rokov kúpilo už viac ako 1,3 milióna zákazníkov v 130 krajinách sveta. V tomto trende by s podobnými ambíciami mal štartovať aj elektrický variant.
Tretia generácia obľúbeného kompaktného SUV narástla do dĺžky na 4,54 metra a väčší je aj rázvor náprav s 2,73 metra. Nový model 3008, a teda aj elektrický e-3008, svojou karosériou pripomína kupé. Aj vďaka tomu a lepšiemu obtekaniu vzduchu koeficient odporu vzduchu je teraz nižší a má hodnotu 0,28. Budúcich majiteľov určite uspokojí aj veľkosťou kufra, ktorý má objem 520 litrov.
Nový Peugeot 3008 ako prvý model koncernu Stellantis je postavený na novej platforme STLA Medium, čím môže lepšie využiť elektrický pohon. Okrem plne elektrického pohonu má Peugeot v budúcnosti na niektorých trhoch ponúkať aj mild hybridný pohon, ale tiež zo zásuvky nabíjateľný plug-in hybrid. Či to bude aj pre Európu, to ukáže čas.
Model e-3008 bude v ponuke s tromi variantmi elektrického pohonu. Základný s pohonom predných kolies má batériu s kapacitou 73 kWh a spája sa s elektromotorom s výkonom 157 kW/213k. S touto batériou na jedno nabitie e-3008 prejde podľa výrobcu 525 km.
Pri štvorkolke sa na zadnú nápravu pridáva elektromotor s výkonom 83 kW/113k. Pri jazde sa tento zadný elektromotor má pripájať pri preklze predných kolies, alebo pri prudkej akcelerácii. Batérie u tohto i predchádzajúceho variantu sú lítium-iontové a majú 400V architektúru.
Najsilnejší variant bude s batériou 98 kWh, ten však výhradne s pohonom prednej nápravy. Pohon obstará elektromotor s výkonom 170 kW/231k. Predpokladaný dojazd podľa WLTP je až 700 km.
Na nabíjanie môže poslúžiť striedavý prúd z nabíjačky s výkonom 11 kW, alebo 22 kW, resp. s jednosmerný prúd rýchlonabíjačkou s výkonom 160 kW – v tomto prípade má nabitie z 20 na 80 % trvať približne 30 minút.
Zaujímavosťou peugeot-ťáckej novinky je, že batéria auta sa bude dať použiť napríklad aj na pohon elektrického náradia alebo iného spotrebiča, napríklad elektrickej vŕtačky. Limit je do odberu 16 A a výkon do 3 kW.
Novinka Peugeot e-3008 by sa mala začať predáva od marca budúceho roku.
Autor: J. GoldbergerFoto: Peugeot