Piatok, 25 február 2011
Už v letných mesiacoch minulého roka bolo isté, že francúzsky Peugeot pripraví do jesene 2010 nový model strednej triedy ako náhradu za presluhujúce modely 407 a 607. Premiéra sa konala začiatkom októbra minulého roka na autosalóne v Paríži. Predaj nového automobilu s modelových označením 508 naplánoval Peugeot na začiatok roka 2011, na Slovensku sa predaj rozbehol začiatkom februára. Takže – Peugeot predviedol, ako sa plnia sľuby a nový elegantný Peugeot 508 je už tu.
Na modeli 508 si v Peugeote dali sakramentsky záležať. Nielen preto, že 508 sa stáva jeho oficiálnou vlajkovou loďou. Skôr z dôvodu, že francúzska automobilka nastúpila na novú cestu, ktorú charakterizuje nová dizajnová filozofia Motion and Emotion. Avizoval ju už koncept 5 by Peugeot, od ktorého sa sériový model líši len málo. Peugeot 508 nadväzuje na nový štýl značky s levom v znaku, ktorým automobilka vstúpila do reálneho sveta už skôr modelom MPV 5008. Nový dizajn prispel aj k špičkovým hodnotám koeficienta aerodynamického odporu cx, keď sedan má 0,25 a kombi 0,26. Prispeli k tomu viaceré technické inovácie, napríklad ukrytie prvkov, ktoré vytvárajú nežiaduce turbulencie.
Nový model 508 sa predstavil hneď na začiatku v karosárskych verziách sedan a kombi (SW). Vo vyhotovení sedan zapadá svojou dĺžkou 4792 mm (kombi je dlhšie o 20 mm) presne do vyššej strednej triedy. Je dlhší ako odchádzajúci model 407, ale veľkosť 607 nedosahuje. Na šírku je 508 väčší o 42 mm a rozchod kolies narástol vpredu o 20 mm, vzadu o 40 mm. Oproti modelu 407 má 508 dlhší rázvor náprav o 92 mm, pričom predný previs je kratší o 43 mm. Peugeot 508 má tak elegantnejšie proporcie a väčší vnútorný priestor. Napriek väčším rozmerom je nový 508 ľahší ako 407 – sedan o 25 kg a kombi o 45 kg.
Peugeot 508 má priestrannejší nielen interiér, ale poteší aj väčším batožinovým priestorom. Sedan pojme do svojich útrob 515 litrov batožín, kombi 560 litrov. Pri oboch verziách ho možno ešte zväčšiť sklopením zadných operadiel – sedan má potom objem 1381 litrov a kombi 1598 litrov. Ak je v aute namiesto súpravy na opravu pneumatík rezervné koleso, priestor je potom menší o 42 litrov.
Obe siluetové verzie uvádza Peugeot do predaja naraz aj preto, že záujem zákazníkov o sedany a kombi sa v Európe štatisticky blíži k pomeru jedna ku jednej. Takto chce Peugeot vyjsť v ústrety obom záujmovým skupinám zákazníkov hneď od začiatku uvedenia nového modelu. Obnovenie päťkového radu môže byť aj pripomenutím si legendárnych rodinných modelov 504 a 505 značky Peugeot z druhej polovice minulého storočia.
Zákazník si môže vyberať zo štyroch stupňov výbav. Už základná Access ponúka okrem iného ABS, ESP, ASR, šesť airbagov, automatické rozsvietenie výstražných svetiel v prípade prudkého brzdenia, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, palubný počítač, elektrické nastavovanie a vyhrievanie spätných zrkadiel s integrovanou smerovkou, rádio s CD a MP3 s ovládaním na volante, USB, aux, hmlové svetlomety s prisvecovaním do zákrut, výškovo a osovo nastaviteľný volant, 16palcové oceľové disky kolies, diaľkové centrálne zamykanie, automatické uzamknutie vozidla po rozjazde, elektricky ovládané predné okná a iné. Druhým stupňom je Active, ďalším Allure a vrcholným GT.
Trend zvýšeného dopytu po vznetových motoroch akceptoval pri novom modeli aj Peugeot, keď "nasadil" do flotily 508 päť naftových motorov a len dva benzínové. Výkony sa pohybujú v rozmedzí od 112 koní (82 kW) do 204 koní (150 kW). Základnou pohonnou jednotkou je 1,6 HDi/112 k. Ako jediný sa dodáva len s 5stupňovou prevodovkou. Z benzínových motorov je základom 1,6 VTi/120 k. Na vrchole stojí turbodiesel 2,2 HDi/204 k.
Silnejší benzínový je 1,6 THP/156 k. Agregát 1,6 e-HDi patrí so spotrebou 4,4 l/100 km k najúspornejším, ktoré Peugeot používa. Novinkou v stratégii downsizingu je pohonná jednotka 2,2 HDi/204 k a 450 Nm. Nahrádza v 407ke používaný najsilnejší motor V6 HDi, oproti ktorému má novinka nižšie emisie CO2 o 73 g (- 33 %) - len 150 g/km. Samozrejmosťou u všetkých okrem základného modelu s 5stupňovou prevodovkou je systém Stop/Start.
Cenník a ponuka motorov verzie sedan
Motor a prevodovka | Výbava | Výkon (kW/k) | Cena (€) | Uvádzacia cena |
1,6 VTi BMP6 | Access | 88/120 | 22 900 | 21 900 |
1,6 HDi BVM5 | Access | 82/112 | 23 900 | 22 900 |
1,6 e-HDi BMP6 STT | Access | 82/112 | 24 700 | 23 700 |
1,6 THP BVM6 | Active | 115/156 | 25 900 | 24 900 |
1,6 HDi BVM5 | Active | 82/112 | 25 900 | 24 900 |
1,6 e-HDi BMP6 STT | Active | 82/112 | 26 700 | 25 700 |
2,0 HDi BVM6 | Active | 103/140 | 27 900 | 26 900 |
2,0 HDi BVA6 | Active | 120/163 | 30 400 | 29 400 |
1,6 THP BVM6 | Allure | 115/156 | 29 400 | 27 900 |
1,6 THP BVA6 | Allure | 115/156 | 30 900 | 29 400 |
2,0 HDi BVM6 | Allure | 103/140 | 31 400 | 29 900 |
2,0 HDi BVA6 | Allure | 120/163 | 33 900 | 32 400 |
2,2 HDi BVA6 | GT | 150/204 | 37 800 | 36 300 |
Vysvetlivky:
- BMP5 - manuálna 5stupňová prevodovka
- BMP6 - manuálna 6stupňová prevodovka
- BVA6 - automatická 6stupňová prevodovka
- BMP6 STT - robotizovaná 6stupňová prevodovka so systémom Start and Stop
- FAP - Filter pevných častíc
Zvýhodnená uvádzacia cena nižšia o 1000 a 1500 eur platí pre prvých 50 zákazníkov. Súčasťou uvádzacej ceny je zmluva Peugeot Optiway o predĺžení záruky na 4 roky alebo 100 000 km. Cena verzie kombi (SW) je oproti sedanu vyššia o 1200 až 1700 eur.
Cieľom Peugeota je predať v tomto roku vo svete 120 tisíc nových modelov 508, v roku 2012 až 200 tisíc. Na Slovensku je v tomto roku cieľovým číslom predaj 450 kusov nových modelov. Z nich 300 by mali byť sedany a 150 verzia kombi. Zaujímavým je podiel nafta/benzín, kde až 95 % predaných modelov 508 by malo byť s naftovým motorom a len 5 % s benzínovým.
Autor: J. GoldbergerFoto: Peugeot a autor