Pondelok, 05 január 2015
Dakarský maratón už odštartoval. Francúzsky Peugeot pripravil pre Dakar 2015 tri špeciály 2008 DKR, ktoré si po náročných testoch v Maroku zamierili rovno do Argentíny. Na dakarskej rallye ich sedlajú Stephane Peterhansel, Cyril Despres a Carlos Sainz.
Návrat Peugeota na dakarské trate by mal byť veľkolepý. Predovšetkým však úspešný a mal by nadviazať na tri celkové prvenstvá z minulosti. Nemusí to byť utópia, veď už vyjadrenia jedenásťnásobného víťaza Dakaru Stephana Peterhansela po testoch v Maroku, že ešte nikdy neriadil rýchlejšie auto ako je Peugeot 2008 DKR, vlievajú do predsavzatí francúzskeho výrobcu značné nádeje.
Popri Peterhanselovi sú za volantmi nových dakarských špeciálov ďalšie dve esá. Španiela Carlosa Sainza netreba osobitne predstavovať. El Matador je majstrom sveta z rallye a vyhral už aj Dakar. Podobne možno hovoriť aj o Cyrilovi Despresovi, ktorý päťkrát vyhral Dakar v jednej stope a teraz sa môže pokúsiť o podobný kúsok aj na štyroch kolesách.
Prvú etapu na Dakare 2015 máme už za sebou. Peterhansel v nej skončil desiaty, Sainz ôsmy a Despres tridsiaty tretí. Bol to však iba začiatok, jazdci tímu Peugeot si len zvykajú na to, aby ho dostali "do ruky". Pre Despresa sú štyri kolesá predsa len niečo iné ako jazda na motocykli, kde bol úžasný. Peterhansel priznal, že za volantom 2008 DKR je o to iné než na čo bol zvyknutý. Zato El Matador si robí svoju prácu a v ďalšom priebehu určite ukáže svoje kvality i skúsenosti.
"Náš nový Peugeot 2008 DKR už počas testov ukázal," vyjadril sa Peterhansel po testoch v Maroku, "že je úžasný aj napriek tomu, že má len pohon dvoch kolies. Je naozaj veľmi rýchly. Zrodilo sa úžasné auto. A keďže je s pohonom iba dvoch kolies, je nutné, aby jazdec mal čistý štýl jazdy."
Nováčik za volantom je Cyril Despres. "Mám sa ešte veľa čo učiť, ale v Peugeote 2008 DKR sa cítim ako doma. Technika jazdy nie je príliš odlišná v porovnaní s motorkou. Som však zvedavý ako adaptujem svoje skúsenosti z motorky na auto. V niektorých úsekoch by som bol určite rýchlejší s motorkou, ale aj s autom som bol naozaj veľmi rýchly."
Dakarský špeciál 2008 DKR má pod kapotou vidlicový šesťvalcový motor s objemom 2993 cm³, výkonom 340 koní a krútiacom momentom 800 Nm, s ktorým vie uháňať rýchlosťou 200 km/h. Jeho silu prenáša šesťstupňová manuálna sekvenčná prevodovka na 17palcové kolesá zadnej nápravy. Pohon jednej nápravy zvolil Peugeot pre isté výhody, ktoré dovoľujú pravidlá pre autá cross-country. Napríklad oproti pohonu 4x4 má auto povolenú nižšiu hmotnosť. Tiež väčšie kolesá a tým väčšiu svetlú výšku, čo je pri jazde v teréne výhodné proti jeho nástrahám.
Autor: J. GoldbergerFoto: dakar.com