Piatok, 05 jún 2009
Insignia je presne takým modelom, aký automobilky túžia mať vo svojom fortfóliu. Prianie Opla dostať sa medzi najlepších sa naplnilo. Nový model Insignia sa stal európskym Autom roka 2009 a vynikajúco sa aj predáva. V týchto dňoch k sedanu a liftbacku pribudla aj verzia kombi, v reči Opla sa mu hovorí Sports Tourer a nahrádza doterajšie pomenovanie Caravan.
Po verziách sedan a litfback, ktoré sa už predávajú pár mesiacov, uviedol Opel aj verziu kombi – Sports Tourer. Nejde však o model s pribaleným veľkým kufrom v jeho zadnej partii. Designéri Insignie harmonicky napojili sofistikované zadné partie verzie Sports Tourer na dynamické línie sedana. Štýlová karoséria ponúka dostatok miesta pre päť pasažierov i pre ich batožinu.
V zadnej časti sú unikátne a veľmi prakticky riešené veľké piate dvere, ktoré zasahujú do bokov karosérie. Zadné koncové svetlá sú na rozdiel od predchodcu Vectra Caravan orientované nie vertikálne, ale horizontálne, ďalšia dvojica koncových svetiel je prekrytá zavretými dverami batožinového priestoru, ktorá po ich otvorení preberá funkciu "náhradných" koncových svetiel.
Nové kombi sa svojimi rozmermi radí k tým väčším. Je dlhé 491 cm, široké 185,5 cm, vysoké 152 cm a vzdialenosť osí náprav je 273,5 cm. Batožinový priestor s objemom 540 litrov je tiež úctyhodný, pričom ho možno rozšíriť až na 1530 litrov.
Pod kapotu Sports Tourer pribudli dva nové motory, takže ponuka teraz obsahuje celkom deväť pohonných agregátov. Nový zážihový štvorvalec s prepĺňaním 1,6 Turbo sa môže pochváliť výkonom 180 koní a krútiacim momentom 230 Nm a bude sa dodávať do modelov s pohonom predných kolies. Druhou novinkou je turbodiesel s dvojitým prepĺňaním 2,0 BiTurbo s výkonom 190 koní a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý bude najskôr k dispozícii pre verzie s pohonom všetkých kolies Adaptive 4x4. Neskôr sa turbodiesel 2,0 CDTI BiTurbo bude dodávať i do modelov s pohonom len predných kolies. Dve nové pohonné jednotky rozširujú pôvodnú ponuku modelov sedan a liftback: benzínové 1,6 (115 k, 155 Nm), 1,8 (140 k, 175 Nm), 2,0 Turbo (220 k, 350 Nm) a 2,8 V6 Turbo (260 k, 350 Nm), a tri dvojlitrové turbodiesely CDTI (110 k/260 Nm, 130 k/300 Nm a 160 k/350 Nm).
Modelový rad Insignia onedlho obohatí ešte verzia Insignia ecoFLEX, poháňaná turbodieselom s výkonom 160 koní, ktorého krútiaci moment vrcholí na hodnote 350 Nm. Emisie CO2 modelu Insignia Sedan ecoFLEX sú výrazne pod hranicou 140 g/km, takže tento model patrí k najekologickejším predstaviteľom svojej triedy bez toho, aby akokoľvek utrpeli jeho dynamické parametre.
Podvozok modelu Sports Tourer bol navrhnutý tak, aby ponúkal maximálnu mieru komfortu a bezpečnosti. Vylepšiť ho môže ešte inovatívny podvozkový systém FlexRide, ktorý prispôsobuje charakteristiky podvozka okamžitým jazdným podmienkam a požiadavkám vodiča. Adaptívny podvozok FlexRide umožňuje vodičovi voľbu jedného z troch jazdných režimov – popri štandardnom vyváženom nastavení podvozka môže vodič jednoduchým stlačením tlačidla voliť komfortný režim Tour alebo výrazne športový Sport.
Záujemcovia o model Insignia si môžu zvoliť i sofistikovaný systém pohonu všetkých kolies Adaptive 4x4, ktorý je spolu s adaptívnym podvozkom FlexRide a elektronicky riadeným diferenciálom s obmedzenou svornosťou zárukou maximálnej stability jazdy za všetkých podmienok.
Modely Sports Tourer môžu mať vo svojej výbave aj inovatívny kamerový systém Opel Eye, ktorý vie "čítať" a rozoznávať dopravné značky a varovať vodiča pri mimovoľnom opustení jazdného pruhu. Ďalším inovatívnym prvkom sú adaptívne svetlomety novej generácie AFL+. Potešia aj cenovo dostupné sedadlá s certifikátom Nemeckej komory ortopédov.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor