Streda, 28 január 2009
Opel chcel v strednej triede preraziť na vrchol. Pokúšal sa o to s modelom Vectra. Neuspelo však niekoľko jej generácií. Až teraz, so zmenou mena a štýlu, keď Vectru nahradila Insignia. A je to trefa ako hrom. S týmto modelom je Opel takmer v cieli. Bude tomu tak naozaj?
Od polovice decembra minulého roku sa Opel Insignia predáva aj na Slovensku. Premiéru mala v Londýne začiatkom druhej polovice minulého roku. Insignia sa tu predstavila ako klasická štvordverová limuzína i vo vyhotovení päťdverového liftbacku. Obe karosárske verzie sú dlhé 4830 mm a rázvor náprav je 2737 mm. Už na jar tohto roku však príde na trh aj kombi Insignia Sports Tourer. Veľkou poctou pre nový model Opel Insignia je titul európske Auto roka 2009, ktorej sa Insignii dostalo v závere minulého roka.
Nový model má v ponuke pohonných jednotiek päť benzínových a tri naftové motory. Základnou pohonnou jednotkou je benzínový motor 1,6 s výkonom 115 koní, rovnaký objem má aj preplňovaná verzia, ale výkon 180 koní. Medzeru medzi týmito dvomi jednotkami vypĺňa nepreplňovaný motor s objemom 1,8 a výkonom 140 koní. V ponuke sú ďalej dva turbo motory. Prvým je dvojliter s výkonom 220 koní a druhým najsilnejší 2,8V6 s výkonom 260 koní. Tri dvojlitrové turbodieselové pohonné jednotky ponúkajú 110 koní, 130 koní a 160 koní. Paletu ponúkaných motorov posilní ešte v tomto roku nový dvojlitrový turbodiesel s dvoma turbami a s výkonom 190 koní.
Všetky motory – zážihové i vznetové – majú štvorventilový rozvod a sú štandardne prepojené so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Najvýkonnejšie verzie potom môžu byť prepojené so šesťstupňovým automatom. Modely poháňané zážihovými motormi 2,0 Turbo a 2,8 V6 Turbo môžu mať aj stály pohon všetkých kolies Adaptive 4x4, neskôr bude pohon Adaptive 4x4 k dispozícii i pre výkonnejšie vznetové verzie.
Insignia má klasický pohon predných kolies. Okrem predného pohonu ponúka aj s pohonom 4x4 s dvoma aldex spojkami. Z nich jedna slúži ako medzinápravový diferenciál, druhá ako zadný diferenciál. Insignia má úžasný dizajn a skvelú aerodynamiku (cx = 0,27) a pochváliť sa môže aj adaptívnym podvozkom FlexRide, inteligentným pohonom všetkých kolies Adaptive 4x4, svetlometmi AFL+ alebo kamerovým systémom Opel Eye a jej motory, ktoré plnia emisné limity normy Euro 5 a aj vďaka svojim vysokým výkonovým parametrom ponúkajú i pozoruhodný pôžitok z dynamickej jazdy, o čom sme sa mohli presvedčiť pri predvádzaní modelu Insignia pred pár dňami v Bratislave.
Insignia hatchback | Insignia sedan | |
Dĺžka (mm) | 4830 | |
Šírka (mm) | 1856 | |
Výška (mm) | 1498 | |
Rázvor (mm) | 2737 | |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 | 500 |
Cena nového modelu Insignia vo verzii sedan s motorom 1,6/115 k začína na 22 480 eurách, liftback je o 400 eur drahší. V ponuka sú štyri stupne výbav – Insignia, Edition, Sport a najvyššou je Cosmo.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor