Pondelok, 19 december 2011
Nový naftový dvojlitrový štvorvalec, dve turbodúchadlá, výkon takmer dvesto koní a enormný krútiaci moment. Tým všetkým sa môže pochváliť nová verzia modelu Opel Insignia. A môžete ju mať aj s pohonom všetkých štyroch kolies.
Doteraz najsilnejší turbodiesel používaný modelom Insignia mal 160 koní 350 Nm. Opel ponúkal na výber ešte zo svojej palety vznetových motorov slabšie 110 a 130 koňové, všetky radové štvorvalce. Z benzínovej ponuky najvýkonnejším je vidlicový šesťvalec s objemom 2,8litra preplňovaný turbodúchadlom s výkonom 260 koní. Pestrosť pohonných jednotiek Insignie dopĺňajú ďalšie zážihové motory – základný 1,6/115 k, 1,6/180 k Turbo, 1,8/140 k a 2,0/220 k Turbo.
Nový špičkový dvojlitrový štvorvalcový turbodiesel s dvojitým preplňovaním sa bude dodávať so 6stupňovou manuálnou alebo automatom s rovnakým počtom prevodov. Zákazník ho môže mať aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Pri manuálnej prevodovke má pridaný systém Stop/Start, aj vďaka ktorému sa Insignia 2,0 Biturbo môže pýšiť kombinovanou spotrebou len 4,9 litra na sto kilometrov, dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy a vyvinúť najvyššiu rýchlosť 230 km/h.
Cieľom pri vývoji motora 2,0 CDTI Biturbo bolo dosiahnuť rýchly nárast prepĺňaného tlaku v oblasti nízkych otáčok a skrátiť reakčný čas motora pri zmene polohy pedála akcelerátora v oblasti stredných otáčok. Tomu slúži malý prídavný chladič stlačeného vzduchu a je súčasťou inovatívnej koncepcie dvojitého chladenia, ktorý Opel použil ako prvý automobilový výrobca.
Malý chladič funguje ako kvapalinový výmenník s vysokou účinnosťou. Schladený vzduch rýchlejšie plní spaľovacie priestory motora, čím sa zvyšuje objemová účinnosť prepĺňania. V oblasti stredných otáčok motora sa postupne do prepĺňania zapája väčšie turbodúchadlo - a vtedy stlačený vzduch prúdi cez väčší, klasický chladič komprimovaného vzduchu.
Inováciou pre všetky verzie modelu Insignia s pohonom všetkých kolies je na želanie dodávaný podvozok SuperSport, technológia pôvodne vyhradená pre špičkový športový model OPC. SuperSport obsahuje mechatronický podvozok FlexRide s elektronicky regulovanými adaptívnymi tlmičmi pruženia, vysoko výkonné brzdy Brembo a špeciálnu prednú nápravu HiPerStrut (High Performance Strut) z modelu Insignia OPC (325 k), čo ďalej zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla.
Insignii sa dostalo aj vylepšení v oblasti aktívnej bezpečnosti. Príplatkovou výbavou je adaptívny tempomat ACC, systém, ktorý na báze radaru automaticky udržiava zvolenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu. Radarový systém má aj ďalšie možnosti. Tak funkcia Following Distance Indication vizuálne informuje vodiča o vzdialenosti od vozidla idúceho vpredu, Forward Collision Alert vizuálnym a akustickým signálom upozorňuje vodiča na bezprostredné nebezpečenstvo kolízie s vozidlom idúcim vpredu a funkcia Collision Imminent Braking automaticky spomalí vozidlo ak hrozí riziko kolízie.
Ceny modelu Insignia s najvýkonnejším vznetovým motorom 2,0 CDTI Biturbo Opel ešte neoznámil, v Nemecku sa však začína na sume necelých 33 a pol tisíc euro a verzia Sports Tourer (kombi) je približne o vyše tisíc euro drahšia.
Autor: J. GoldbergerFoto: Opel