Pondelok, 22 február 2010
Ďalším krokom do budúcnosti automobilky Opel po modeloch Insignia a nová Astra je štúdia Flextreme GT/E, ktorú nemecká automobilka predstaví už o týždeň na autosalóne v Ženeve. Ide o päťdverové kupé s dĺžkou až 4,8 metra s prvkami najnovších modelov značky Opel. Štúdiu charakterizuje nízko položená predná dlhá kapota, výrazne široká maska chladiča v rohoch s diódovými svetlometmi, malá čelná plocha a z toho prameniaci mimoriadne nízky koeficient aerodynamického odporu vzduchu a malá energetická náročnosť.
Dizajn štúdie Flextreme GT/E je nielen atraktívny, ale aj mimoriadne funkčný, keďže koeficient odporu vzduchu cD je iba 0,22, čo sa odrazilo aj v maximálnej rýchlosti až 200 km/h, v nízkej energetickej náročnosti a teda aj na dlhom dojazde. Na prvý pohľad zaujme nízka a široko rozkročená čelná silueta vozidla, krídlové svetlá, originálna "tvár", splývavý C- stĺpik karosérie alebo muskulatúrne boky karosérie.
Malá čelná plocha konceptu, výška iba 1 308 mm a plochá podlaha prispievajú k ľahkému obtekaniu karosérie vzduchom. Aerodynamiku vozidla optimalizuje ešte množstvo ďalších prvkov, napríklad zliatinové 21palcové pomerne úzke kolesá, čo spolu so špeciálnymi pneumatikami 195/45 znižuje valivý i aerodynamický odpor.
Výrazná línia bokov vyniká najmä pri pohľade zozadu. Styling a'la kupé dopĺňa extrémne mierne sklonený kryt batožinového priestoru, do ktorého sú začlenené i koncové svetlá z LED diód, pričom koncové svetlá svojim dizajnom nadväzujú na tvar hlavných svetlometov.
Štúdia Flextreme GT/E, podobne ako štúdia Meriva, má protismerné otváranie dverí. V záujme "čistoty" exteriérového dizajnu nemajú dvere tradičné kľučky – tie nahrádzajú svetelné senzory. Po priložení ruky na senzor sa zámky dverí odistia. Pre zníženie turbulencií vzduchu chýbajú taktiež vonkajšie spätné zrkadlá, ich funkciu nahrádzajú malé kamery v dolnej časti A-stĺpika.
Pohon štúdie je elektrický s riešením E-REV, ktoré bude používať aj Opel Ampera i sesterský model GM – Chevrolet Volt. E-REV je technológia s predĺženým dojazdom. O pohon sa stará elektromotor s výkonom 120 kW (163 k) a najvyšším krútiacim momentom 370 Nm. Elektromotor poháňa predné kolesá a energiu odoberá z 16 kW li-ionových batérií (menovité napätie 350 V, nabíjajú sa zo siete 230 V počas 3 hodín). Vďaka tomuto zdroju pohonu štúdia dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 9 sekúnd a vyvinúť najvyššiu rýchlosť 200 km/h. S výlučne elektrickým pohonom prejde 60 km.
V porovnaní s konvenčnými elektromobilmi však koncept Flextreme GT/E nezastavia vybité akumulátory, pretože malý zážihový motor poháňa generátor a v prípade potreby sa postará o dobíjanie akumulátorov počas jazdy. V tomto režime sa akčný rádius predlžuje na viac ako 500 km. Priemerná spotreba paliva v tomto režime je prepočítaná na 1,6 l/100 km, pričom emisie CO2 sú menej ako 40 g/km. Až potom je nutné akumulátory dobiť zo siete, alebo dotankovať benzín pre palubný generátor.
Podľa viceprezidenta automobilky Opel Franka Webera, ktorý je zodpovedný za produktové plánovanie, koncept Flextreme GT/E naznačuje štýl budúcich modelov automobilky Opel. Podľa neho tento výrazný a vysoko efektívny koncept reprezentuje produktovú stratégiu, ktorú bude automobilka uplatňovať pri všetkých svojich budúcich modeloch a vo všetkých segmentoch.
Autor: J. GoldbergerFoto: Opel