Piatok, 21 august 2009
Stretnutia s novým modelom pred jeho svetovou premiérou nebýva obvyklá udalosť. Opel túto výnimku s novou Astrou, ktorú predstaví na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte, urobil v nebývalom štýle neďaleko Budapešti. S novým modelom nemeckej automobilky sa tak postupne oboznamovali novinári prakticky všetkých európskych štátov. Za novou Astrou sme do blízkeho Maďarska vyrazili aj my.
Prototyp zo sklolaminátovou karosériou sme tu videli presne v podobe, ako má vyzerať pri svojej premiére na blížiacom sa autosalóne. Pri tejto statickej prehliadke nás budúci model nemeckej automobilky zaujal a obdivovali sme dizajn karosérie i technické riešenia Astry štvrtej generácie, ktoré novinárom veľmi detailne a precízne prezentovali prítomní nemeckí návrhári.
Snahu automobilky o to, aby nová Astra bola úspešná, bolo tu uprostred maďarských viníc cítiť práve tak, ako sa na novej Astre odzrkadľovalo stvárnenie každého detailu, ale aj odhodlanie a zodpovednosť dizajnérov, konštruktérov a technikov pri navrhovaní novej Astry.
Nový model zahalený plachou prezrádzal oblé tvary kombinované s ostrými hranami, zmenenú líniu prednej kapoty, čelného skla a nadväzujúcej strechy a pomerne ostrý sklon zadnej časti automobilu. Po odhalení sme potom mohli konštatovať, že nová Astra má najmä v prednej časti spoločné rysy s väčšou Insigniou. A keďže na vzhľade predstavenej Astry by sa už nemalo nič podstatné meniť, máme sa pri sériovom modeli na čo tešiť.
Príbuznosť novej Astry k značke Opel sa prejavuje na jej dizajne, ktorý nesie znaky väčšej Insignie. Najviac badateľné to je na mriežke chladiča, prednom nárazníku, prelisoch kapoty motora a predných adaptívnych bi-xenónových svetlometoch (s diódovými svetlami pre denné svietenie), ktoré viac zasahujú do blatníkov. Okrem toho je nová Astra oproti predchodcovi aj výrazne športovejšia. Spoločné so starším modelom má nová Astra aj to, že prvou verziou bude aj teraz päťdverový hatchback. Ďalšie verzie prídu postupne: kombi Sports Tourer v polovici roka 2010, neskôr aj trojdverová Astra GTC.
S vonkajším vzhľadom Astry štvrtej generácie držal krok aj interiér. Zaujali nás špičkové sedadlá s výraznejšie vystupujúcimi bokmi, nová palubná doska, stredový panel s množstvom odkladacích miest (s tromi nápojovými miestami pri parkovacej brzde), prístrojový panel s červeným podsvietením, multifunkčný kožou potiahnutý volant a dverová výplň s priestorom pre 1,5litrové PET fľaše.
Svoje si užijú aj cestujúci na zadných sedadlách, pre ktorých je dosť miesta tak na výšku, ako v priečnom sme i pre nohy. Aj batožinový priestor (jeho dno môže mať tri polohy), aj keď nepoznáme jeho objem, vyzerá o nejaký liter väčší v porovnaní so súčasnou Astrou. Navyše do zadného nárazníka bude možné integrovať praktický nosič bicyklov Flex Fix.
Vysoký jazdný komfort novej Astry je výsledkom novej konštrukcie podvozku, ktorému majú asistovať adaptívne tlmiče a kolesá väčších rozmerov. Predvádzaný exemplár stál na 19palcových ráfikoch, ktoré Astre veľmi pristali. Vo vzájomnej súčinnosti to vytvorí tie najlepšie predpoklady pre vynikajúce správanie sa Astry na ceste.
Paleta motorov sa bude začínať pri benzínových štvorvalcoch 1,4/100 k a 1,6/115, pokračovať bude novým preplňovaným motorom 1,4 Turbo (140 k) a známym 1,6 Turbo (180 k). Z naftových by mal byť základom 1,3 CDTi (95 k), chýbať nebudú 1,7 CDTi (110 k a 125 k) a 2,0 CDTi (160 k).
Sériová výroba sa má rozbehnúť koncom tohto roku a do predaja na Slovensko by prvé kusy mali doraziť začiatkom roku 2010.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor