Sobota, 13 jún 2015
Po tom ako unikli prvé fotografie novej Astry, pristúpil Opel k oficiálnemu odhaleniu nového modelu a prezradil aj jej niektoré technické informácie jedenástej generácie svojho kompaktného modelu. Nová Astra bude vďaka úspešnej odtučňovacej kúre ľahšia, úspornejšia, agilnejšia i komfortnejšia.
Opel Astra jedenástej genegácie je úplne nový model a do nižšej strednej triedy pribudne veľmi silný konkurent. Oproti predchodcovi nová Astra "schudla" a je ľahšia o celých 200 kg. To jej dáva v premávke väčšiu agilitu a ušetrí aj na palive a vďaka motorom novej generácie bude aj tichšia. Jej dizajn nabral na elegancii i vzhľadnosti aj preto, že nový model zmenšil svoje vonkajšie rozmery, hoci na druhej strane má v interiéri viac priestoru a vyšší komfort.
Konektivitu jej konštruktéri zvýšili novým systémom Opel OnStar. Premiéru má v novej Astre infotainment IntelliLink R 4.0 s Apple CarPlay a Android Auto. Astra novej generácie má ako prvé auto vo svojej triede inteligentné adaptívne svetlomety IntelliLux LED, ale aj technológie a asistenčné systémy z vyšších segmentov. Pre vyšší komfort posádky má sedadlá s masážnou funkciou a ventiláciu s nastavovaním v bočných častiach interiéru.
Zmenšenie vonkajších rozmerov bol krokom k väčšej kompaktnosti päťdverového hatchbacku. Oproti súčasnej generácii je nová Astra kratšie približne o päť centimetrov a meria 437 centimetrov. Nižšia celková výška o 26 mm, 146 centimetrov, priaznivo ovplyvnila tiež súčiniteľ odporu vzduchu, ktorý je teraz pod hranicou 0,30. Na zníženie hmotnosti malo najväčší vplyv použitie vysokopevnostnej ocele tak na karosérii ako aj na ostatných častiach automobilu.
Nová Astra dostáva motory s najnovšieho vývoja, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6. Základnou benzínovou jednotkou je litrový turbodúchadlom preplňovaný trojvalec Ecotec s priamym vstrekovaním a výkonom 77 kW/105 k. Vyššieho radu je štvorvalcový celohliníkový motor 1,4 litra, ktorý má výkon 107 kW/145 k a najvyšší krútiaci moment 250 Nm v rozsahu otáčok od 1800 do 4000. Ďalším má byť bližšie nešpecifikovaný motor s výkonom blízko 147 kW/200 k. So vznetových má istú zelenú základný motor 1,6 CDTI s výkonom 70 kW/95 k.
Napriek menším vonkajším rozmerom je interiér novej Astry priestrannejší, a to aj napriek tomu, že rázvor náprav je menší o dva centimetre. Úpravou predných sedadiel sa konštruktéri postarali o to, že cestujúci na zadných sedadlách majú teraz až o tri a pol centimetra väčší priestor pre nohy. Masážnu funkciu sedadiel sme už skôr spomenuli.
Multimediálny Opel OnStar systém s dotykovým 8palcovým displejom dokáže okrem iného privolať pomoc v prípade nehody. Iný systém umožní pripojiť mobil na internet a ovládanie rádia je aj na volante, ale dá sa ovládať aj hlasovými povelmi. Novej Astre nechýba ani asistent na čítanie dopravných značiek, stráženie mŕtveho uhla či kontrola vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla. Samozrejmosťou je tempomat i samočinné brzdenie v prípade hroziacej nehody alebo prekročenia rýchlostného limitu. Nechýba ani parkovací asistent a zadná kamera na bezpečné cúvanie.
Spomeňme ešte, že hlavné svetlomety s Matrix LED technológiou sú absolútnou novinkou v nižšej strednej triede a majú užitočnú a veľmi praktickú funkciu automatického vypínania diód napríklad pri stretávaní sa áut, čím odpadá prepínanie diaľkových svetiel na stretávacie a naopak. Navyše svietivosť skupiny LED diód je vyššia ako halogénových alebo xenónových žiaroviek.
Nový Opel Astra bude mať svetovú premiéru na jeseň na autosalóne IAA vo Frankfurte.
Autor: J. GoldbergerFoto: Opel