Piatok, 29 október 2010
V týchto dňoch sa začína predaj nového SEATu Alhambra druhej generácie. Je to potešujúca správa najmä pre tých, ktorí tento na Slovensku obľúbený van už vlastnili a starší model im už dosluhuje, prípadne túžia mať nový a modernejší, ale z rovnakého španielskeho rodu ako ten predchádzajúci. Šanca na to je teraz tu. Nová Alhambra je krásavec s novým kabátom, ale aj novou kvalitou pod ním.
Veľkopriestorový van Alhambra k nám prišiel pred trinástimi rokmi a získal si pozornosť a záujem motoristov. Doteraz sa ho na Slovensku predalo tritisíc exemplárov a počtom predaných kusov je Alhambra kráľom vo svojom segmente. Priemerný ročný predaj prevyšoval 230 predaných kusov. Obľubu si získal pre svoj priestranný a variabilný interiér, spoľahlivú techniku a pomerne pestrú ponuku vcelku úsporných benzínových i naftových motorov.
Medzičasom prešla prvá generácia modelu Alhambra inovatívnymi procesmi, fabrike však bolo jasné, že druhá generácia s novým moderným zovňajškom, technikou, materiálmi a riešením interiéru musí prísť čo najskôr. Ten čas prišiel a nová Alhambra je tu s novým dizajnom, zhodnou technikou akú má koncernový súrodenec VW Sharan, posuvnými zadnými bočnými dverami na oboch stranách a päť- alebo sedemmiestnym interiérom z kvalitných materiálov a výborným spracovaním.
Tak ako prvá generácia bola plnohodnotným MPV, o čom vypovedá jej dlhý životný cyklus, aj nová Alhambra je pripravená pokračovať v tradícii jedného z najúspešnejších modelov španielskej značky. Novú Alhambru predurčujú k tomu nielen jej väčšia dĺžka o 22 centimetrov (teraz má 485,4 cm), šírka o 9 cm (190,4 cm) a rázvor zväčšený na 291,9 cm. Novými rozmermi prekonáva Alhambra napríklad Ford Galaxy a len o málo zaostáva za Renaultom Grand ESpace.
Premenou prešiel aj interiér, ktorý je vďaka zmeneným vonkajším rozmerom teraz ešte priestrannejší, variabilnejší a praktickejší. Zmena sa dotýka aj uchytenia a uloženia sedadiel. Prostredný rad samostatných sedadiel je posuvný v pozdĺžnom smere a zadný rad namiesto vyberateľných sedadiel ich má ponorené do podlahy, takže aj pri päťmiestnom usporiadaní ich Alhambra má vždy so sebou. Zákazník si na prianie môže objednať krajné sedadlá v druhom rade s integrovanými detskými sedačkami.
Zásadnou zmenou oproti predchádzajúcemu modelu sú zadné bočné dvere teraz posuvné, kým doterajší model ich mal uchytené v pántoch. Nový systém posuvných dverí môžu byť na prianie zákazníka ovládaný elektricky. Veľkosť batožinového priestoru pri päťmiestnej verzii po jeho kryt je 809 litrov, po strechu 1339 litrov, po sklopení druhého radu sedadiel, teda pri dvojmiestnom usporiadaní, 2430 litrov.
Nová Alhambra k nám prichádza v dvoch stupňoch výbav: Reference a Style. Už prvá z nich zahŕňa ABS + ASR + ESP a EBA + signál zmeny tlaku v pneumatikách, imobilizér, sedem airbagov, poloautomatickú klimatizáciu, predné hmlovky, rádio s CD a MP3, elektrickú ručnú brzdu, palubný počítač, systém Stop/Start, elektricky ovládané predné a zadné okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a ďalšie prvky bezpečnosti a komfortu.
Výbava Style pridáva 16palcové kolesá z ľahkej zliatiny, tempomat, automatickú klimatizáciu a iné. Z príplatkovej výbavy si zákazník môže objednať napríklad kožený interiér, automatický parkovací systém alebo bi-xenónové svetlomety a rôzne akčné balíky.
Ponúkané motory sú výhradne preplňované TSI a TDI. Benzínový 1,4 TSI/150 koní doplní onedlho výkonnejší 200 koňový. Naftové TDI sú vo dvoch výkonových verziách – 140 a 170 koní. K nim dodávané prevodovku môžu byť buď 6stupňové manuálne alebo dvojspojkové 6stupňové automatické DGS.
Najlacnejšou Alhambrou je 1,4 TSI/150 k vo výbave Reference, ktorá má cenu 25 900 eur. Najlacnejším dieselovým modelom je 2,0 TDI CR/40 k vo výbave Reference – stojí 29 900 eur. Výkonnejšia 170 koňová dieselová verzia je len vo vyššej výbave Style a jej cena je 33 900 eur. Obe dieselové verzie sa môžu pochváliť jednými z najnižších hodnôt kombinovanej spotreby, ale aj nízkymi emisiami CO2 - len 5,5 l/100 km a 143 g/km (2,0 TDI/140 k), resp. 5,9 l/100 km a 154 g/km (2,0 TDI/170 k). Benzínová 1,4 TSI/150 k má tiež veľmi nízku kombinovanú spotrebu, len 7,2 l/100 km a emisie 167 g/km.
Autor: J. Goldberger