Štvrtok, 14 december 2023
Najväčšia dodávka Renault Master je tu. Štvrtá generácia strieda po trinástich rokoch tú aktuálnu, ktorá jazdí u nás i po svetových cestách, keďže Master je globálny model, a jazdí aj v Amerike. Okrem úplne nového dizajnu karosérie ponúkne úsporné tri vznetové a dva elekrické pohony, a perspektívu má aj na vodíkový pohon.
Model Master za svojej 40 rokov trvajúcej bohatej histórie sa s viac ako tromi miliónmi predaných dodávok zaradil medzi lídrov svojej kategórie. Od začiatku výroby v roku 1980 sa Master vyrába vo francúzskom meste Batilly, a aj štvrtá generácia bude vznikať práve tu.
Renault si pri novej generácii modelu Master dal za cieľ zuásadne vylepšiť jeho spotrebu, čo sľubujú jeho tri dieselové verzie diesel blue DCI, a aj plne elektrický model. Uvezie dve tony náklady a svojimi dynamicky riadenými brzdami udržiava ich rovnakú účinnosť bez ohľadu na to, koľko má naložené.
Tvorcovia si okrem praktickosti a úspornosti dali záležať aj na dizajne nového modelu Master. Vzorom pre jeho vzhľad boli osobné renaulty, ktoré Master pripomína, samozrejme na osobitosti skriňových úžitkových vizidiel. Prednej časti novinky dominuje veľká maska a nové logo značky.
Na druhej strane má Master vyššie položené svetlomety, ktoré tak lepšie osvetlia cestu, a naopak, nízko v nárazníku hmlové svetlá. Nechýba oplastovanie bokov karosérie a samozrejmosťou sú posuvné dvere nákladového priestoru v celej výške karosérie a krídlové dvere na zadnom čele karosérie.
Vďaka lepšej aerodynamike a tým nižšiemu odporu vzduchu sľubuje Master vyššiu efektivitu, nižšie emisie CO2 a aj nižšiu spotrebu paliva, podľa Renaultu až o 39 %, pri elektrickom modeli Master má byť spotreba nižšia až o jednu pätinu.
Veľkým plusom nového modelu je aj to, že zadné krídlové dvere sa otvárajú až do 270°, čo uľahčuje nakladanie a vykladanie tovaru. Nad nimi je ešte umiestnená kamera, ktorá slúži vodičovi pri cúvaní ako virtuálne spätné zrkadlo.
Dôležitým údajom je objem ložného priestoru. Závislý je od jednotlivých verzií, ktorých obujem môže byť od 11 do 22 metrov kubických. Užitočným údajom je skrátený rázvor náprav, čo zlepšilo priemer otáčania až o 1,5 metra. V ponuke má Master dvadsať rôznych nástavieb, ktoré budú v ponuke.
Poteší priestor pre vodiča, pretože interiér sa blízky tým, ktoré ponúka Renault pri osobných autách. Rovnako sa budú páčiť aj anológové budíky, v elektrickej verzii zasa veľký displej so štandardným rozmerom 10 desať palcov.
Z osobných áut je aj volant nastaviteľný vo dvoch osách. Asistenčné systémy sú tie, ktoré poznáme v osobných autách, napríklad samočinné núdzové brzdenie a ďalšie, pridaným je asistentent stability prívesu a iné.
V kabíne okolo vodiča a spolujazdcov je plno odkladacích priestorov s objemom až 135 litrov. Sú všade, vo dverách, ale aj nad hlavami všetkých troch členov posádky. Prostredné sadadlo sa dá sklopiť do podoby pracovného stolíka a konfigurácie sadadiel obsahujú aj ich odpruženie a natáčanie.
Master ponúka štyri naftové motory s výkonmi od 77 , 96, 110 a 125 kW (102 až 170 k). Majú byť úspornejšie až o 1,5 l/100 km. Ich špecifikáciu však Renault zatial nezverejnil. Prevodovky môže byť 6stupňové manuálne, alebo 9stupňové automatické s hydrodynamickým meničom krätiaceho momentu.
Elektrický pohon Masteru má vo svojich útrobách dva pohony. Slabší s výkonom 96 kW/130k (batéria 40 kWh) s reálnym dojazdom 180 km (papierovým 229 km) podľa WLTP. Silnejší s výkonom 105 kW/143k (batéria 87 kWh) má dojazd 410 km. Ráta sa tiež s palivovými článkami a novinka na tento pohon je vraj už prichystaná.
Spotreba je na rozumnej úrovni (21 kWh/100 km s batériou 87 kWh WLPT). Rýchlonabíjanie DC s výkonom 130 kW navýši dojazd o 229 km za 30 minút. Domáca nabíjačka AC s výkonom 22 kW doplní batériu z 10 % na 100 % za menej ako 4 hodiny.
K uvedeniu modelu Master štvrtej generácie vedúci tohto projektu Hélène Carvalho: "Naším cieľom bolo čo najviac sa priblížiť ideálnej dodávke. Všetci čo sa na vývoji a tvorbe modelu Master podieľali, urobili s modelom veľký skok vpred, nech ide o ktorýkoľvek druh pohonu."
Autor: J. GoldbergerFoto: Renault