Štvrtok, 21 november 2013
Je tu nové Mini tretej generácie. Predstavilo sa včera na autosalóne v Los Angeles a od 23. novembra aj na Tokyo Motor Show. Silueta aj pre novú generáciu Mini zostala takmer navlas podobná dvom predchádzajúcim, nastupujú však nové motory a pribudli nové pokrokové technológie vyhradené skôr pre väčšie modely.
Novinka má kódové označenie F56 a základ má vo Frankfurte predstavenom koncepte Mini Vision. Oproti predchodcovi je dlhšia o 98 milimetrov (má 3821 mm – Mini Cooper S), širšia je o 44 milimetrov (1727 mm) a vyšší je o 7 milimetrov (1414 mm). Väčší je aj rázvor náprav o 28 mm (2495 mm) i rozchod kolies - vpredu o 42 mm, vzadu o 34 mm.
Väčší priestor je aj vo vnútri vozidla, a to na všetkých štyroch miestach. Interiér novinky ponúka aj vyšší komfort vďaka novej konštrukcii sedadiel s väčšími možnosťami nastavovania predných sedadiel a dlhším sedákom vzadu. Viac priestoru je v oblasti ramien, tiež pre nohy a lepšie je aj nastupovania pre zadných pasažierov. Objem batožinového priestoru je väčší o 51 litrov. Má 211 litrov a patrí medzi najmenšie v triede. Sklopné operadlo zadných sedadiel je delené v pomere 60:40.
Novémi Mini zostali charakteristické dizajnérske znaky ako mriežka chladiča v tvare šesťuholníka, široké chrómované lemovanie predných svetlometov a zadných svetiel, nová interpretácia bočných smeroviek a priebežného čierneho rámovania karosérie, vďaka ktorému sú plochy ešte viac zvýraznené.
Prepracovaný podvozok má nižšiu hmotnosť, vyššiu tuhosť a nastavovanie pruženia a tlmenia. Doplnkovo je prvýkrát k dispozícii aj dynamická kontrola tlmičov. Brzdná sústava je výkonnejšia kvôli vyšším jazdným výkonom. Sériové disky z ľahkých zliatin majú rozmer 15, prípadne 16 palcov (MINI Cooper S); na prianie až do 18 palcov. Nová predná náprava je typu McPherson a nové je aj viacprvkové zavesenie zadnej nápravy s odľahčenou konštrukciou. Sériovo sa dodáva dynamická kontrola stability (DSC), dynamická trakčná kontrola (DTC) a Electronic Differential Lock Control (EDLC), pri MINI Cooper S navyše s Performance Control.
Nová generácia prichádza s novými motormi s technológiou TwinPower Turbo. Ponúkne tri modelové varianty: Mini Cooper so 100 kW/136k benzínovým trojvalcom, Mini Cooper S so 141 kW/192k s benzínovým štvorvalcom a Mini Cooper D s trojvalcovým naftovým motorom 85 kW/116k. Základom je šesťstupňová prevodovka s manuálnym radením, ale zákazník môže mať aj šesťstupňovú automatickú prevodovku, prípadne aj novú športovú s automatom a radením páčkami pod volantom.
Interiér má vyšší komfort známy z väčších modelov. V novom Mini sa po prvý raz objaví hed-up displej, adaptívny tempomat na báze kamery, cúvacia kamera a parkovací asistent. Samozrejmosťou je navigácia ovládaná otočným prvkom ako má BMW iDrive. Nechýba volič jazdných režimov s možnosťami Mid, Sport a Green. Tu sa môže meniť charakteristika adaptívnych tlmičov, odozva plynového pedála i akustický prejav motora.
Mini Cooper S je poriadny rýchlik - s dvojlitrovým štvorvalcovým preplňovaným benzínovým motorom s priamym vstrekovaním paliva, s výkonom 192 koní a 280 Nm zrýchli z 0–100 km/h za 6,8 sekundy a dokáže ísť rýchlosťou 235 km/h. Priemerná spotreba je 5,7 – 5,8 litra na sto kilometrov a emisie CO2 133 – 136 g/km a spĺňa emisnú normu EU6.
Mini Cooper trojvalcovým benzínovým motorom s objemom 1499 cm³ a turbom a priamym vstrekovaním paliva má výkon136 koní, najvyšší krútiaci moment: 220 Nm.
Zrýchľuje na stovku za 7,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 210 km/h, priemerná spotreba 4,5 – 4,6 l/100 km a emisie CO2 105 – 107 g/km.
Mini Cooper D je rekordér značky v spotrebe. Jeho trojvalcový naftový motor s technológiou Mini TwinPower Turbo so zdvihovým objemom 1496 cm³ má výkon: 116 koní, 270 Nm, na zrýchlenie z 0–100 km/h potrebuje len 9,2 sekundy, dosahuje najvyššiu rýchlosť 205 km/h, priemerne spotrebuje 3,5 - 3,6 l/100 km, do vzduchu vypúšťa CO2 len 92 – 95 g/km a spĺňa emisnú normu EU6.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mini