Utorok, 16 december 2008
Druhá generácia nového Mini sa dočkala aj verzie kabriolet. Prichádza po dvoch rokoch od uvedenia novej generácie novodobého Mini. V čom sa bude líšiť od svojho predchodcu?
Pri pohľade na nové Mini Cabrio veľký rozdiel oproti prvej generácii nezistíme. Svojou dĺžkou necelých 370 cm, šírkou 168 cm, výškou 141 cm a rázvorom náprav takmer 247 cm sa radí medzi najmenšie štvormiestne otvorené automobily. Zmeny na vonkajšom vzhľade sú oproti uzavretej verzii viac menej iba v menších detailoch. Už strohý Aj laik spozná, že na novom Cabrio absentuje ochranný oblúk za zadnými sedadlami. Nahradil ho nový hliníkový vystreľovací ochranný oblúk, ktorý v prípade prevrátenia aktivuje čidlo a uvedie do činnosti v priebehu 150 ms elektromechanický systém ako súčasť bezpečnostnej výbavy nového Mini Cabrio.
Strecha nového kabrioletu je podobne ako u predchádzajúceho modelu klasická plátenná z nepremokavého materiálu natiahnutá na konštrukcii z hliníkových profilov. Strecha sa ovláda samočinne pomocou elektrohydraulického systému a na jej natiahnutie alebo zloženie je potrebných len pätnásť sekúnd. Ovláda sa tlačidlom na ráme čelného skla alebo tlačidlom na kľúči. Podľa výrobcu je konštrukcia strechy natoľko masívna, že aj pri vyšších rýchlostiach odoláva vibráciám z prúdenia vzduchu. Vynechaním pevného ochranného oblúka sa zlepšil výhľad z auta dozadu a zväčšeným bočným sklám aj výhľad do strán. Zmenené je aj zadné vyhrievané okno (na prianie môže byť vyhrievané aj čelné sklo), ktoré plynule nadväzuje na líniu strechy. Príjemným konštatovaním je, že napriek zvýšeniu tuhosti karosérie sa celková hmotnosť modelu Mini Cabrio znížila o desať kilogramov.
Nové Mini Cabrio sa bude dodávať v základnej verzii ako Cooper Cabrio s benzínovým štvorvalcom s objemom 1598 cm3, výkonom 120 koní a krútiacim momentom 160 Nm pri 4250 ot/min. Zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,8 s, pôjde najviac 198 km/h, spotreba bude 5,7 l/100 km a CO2 137 g/km. Výkonnejšou verziou bude Cooper S Cabrio s rovnakým objemom motora, ale s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním paliva. Výkon sa zvýši na 175 koní, krútiaci moment na 240 Nm (260 Nm s funkciou Overboost). Z nuly na 100 km/h zrýchli za 7,4 sekundy a najvyššia rýchlosť sa posúva na 222 km/h. Spotreba bude tiež príjemne nízka 6,4 l/100 km a emisie CO2 153 g/km.
Ak to zhrnieme, tak Mini Cabrio druhej generácie okrem evolučného dizajnu má výkonnejšie a úspornejšie motory, sofistikovanejšiu technológiu podvozku, optimalizovanú bezpečnostnú techniku, nové farby a materiály, ale poskytne aj viac zábavy za volantom. To sú hlavné zmeny na novom Mini Cabrio, jedinom prémiovom kabriolete vo svojom segmente.
Autor: J. Goldberger