Pondelok, 29 december 2008
BMW pri modeli Z4 zásadne mení svoju stratégiu. Namiesto dvoch doterajších verzií roadster a kupé prichádza s modelom 2 v 1 (dva v jednom), keď doterajšie kupé a roadster nahradí jediný variant roadster s pevnou skladacou strechou.
Ani bavorskú značku neobišla vlna pevných skladacích striech, a tak nový model Z4 už nebude mať klasickú plátennú. Model Z4 vo verzii roadster s plátennou strechou debutoval v roku 2002 a kupé o tri roky neskôr. Roadster Z4, podobne ako jeho predchodca Z3 mali klasickú plátennú strechu. Pevná strecha je dvojdielna, ľahkej hliníkovej škrupinovej konštrukcie a ovláda sa elektrohydraulicky. Strecha sa plne otvorí alebo zatvorí v priebehu 20 sekúnd.
Prvú generáciu zetštvorky, ktorej výroba sa skončila v septembri tohto roku, nahradí model novej generácie s pevnou skladacou strechou a bavorská automobilka tak upúšťa od dvoch samostatných modelov roadster a kupé. Zetštvorka druhej generácie je prvým roadsterom BMW s pevnou skladacou strechou a nahradí Z4 Roadster i Coupé prvej generácie. Novinkou je aj skutočnosť, že sa nebude vyrábať v americkom závode v Spartanburgu, ale v Nemecku v meste Regensburg.
Vonkajšie rozmery nového modelu sa menili veľmi málo. Okrem dĺžky, kde nová generácia je takmer o 15 centimetrov dlhšia. Nové Z4 je tiež širšie o necelý centimeter, ale nižšie o 8 milimetrov, pričom rázvor náprav (+ 1 mm) zostal takmer nezmenený. Zväčšilo sa presklenie, vďaka čomu je z auta lepší výhľad. Batožinový priestor pri zloženej streche má objem 180 litrov, pri rozloženej narastie na 310 litrov.
Na výber sa pod kapotu môže montovať jeden z trojice benzínových radových šesťvalcov. Základným je benzínový s objemom 2,5 litra a výkonom 204 koní (250 Nm pri 2750 ot/min), výkonnejšie trojlitre budú mať výkon 258 koní (310/2600) a 306 koní (400/1300-5000). Označené budú mať sDrive23i, sDrive 30i a sDrive35i. Všetky tri verzie budú vybavené systémom EfficientDynamics (zahŕňa napríklad systém Valvetronic, systém priameho vstrekovania paliva, riadený nižší odber výkonu pre pomocné agregáty, pneumatiky s nižším valivým odporom a ďalšie) s poslaním ovplyvňovať spotrebu paliva a tým aj zníženie škodlivých emisií. Vďaka tomu všetky tri pohonné jednotky spĺňajú emisné podmienky normy Euro 5.
Štandardom pre všetky verzie bude šesťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, pre menej výkonné pohonné jednotky bude k dispozícii aj automat s rovnakým počtom prevodov. Najvýkonnejšia verzia môže mať aj dvojspojkovú sedemstupňovú automatickú prevodovku, ktorá rovnako ako šesťstupňové automaty bude mať pádla pod volantom na voľbu prevodov.
O zábavu za volantom sa postarajú jazdné výkony, ktoré nenechajú chladným žiadneho milovníka výkonných áut. Maximálna rýchlosť najslabšej verzie sDrive23i je 242 km/h (s automatom 239 km/h), pri dvoch výkonnejších verziách sDrive30i a sDrive35i je to 250 km/h. Stovku dosiahne Z4 s s menším motorom za 6,6 sekundy, s najvýkonnejším 306 koňovým a dvojspojkovou prevodovkou za 5,1 sekundy. Vynikajúca je aj spotreba – 8,5 litra pre najmenší motor a 9,0 litrov benzínu pre najvýkonnejší.
Povestne výborné jazdné vlastnosti zabezpečí skvelý podvozok, na konštrukciu ktorého sa v hojnej miere použil hliník. Kvalitu jazdy vylepšuje elektromechanický posilňovač riadenia, ale aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. A aby si každý vodič mohol zvoliť pre seba ten najvyhovujúcejší jazdný režim, má možnosť vybrať si ho hneď z troch: Normál, Sport a Sport+ a pre bezpečnejšiu jazdu aj stabilizačný systém iDrive novej generácie.
Nové Z4 sa začne predávať koncom prvého polroka 2009. Svetovú premiéru bude mať nový model na blížiacom sa januárovom autosalóne v americkom Detroite. Známe sú už aj ceny pre nemecký trh. Najslabšia verzia sDrive23i sa bude predávať za 35 900 eur, najvýkonnejšia sDrive35i za 47 450 eur.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW