Piatok, 05 júl 2019
Keď približne pred desiatimi rokmi sa automobilka BMW rozhodla spojiť dizajnové prvky kategórie Sports Activity Vehicle s DNA klasického kupé, mnohí nad týmto krokom ohrňovali nosom a len málokto považoval tento krok za správny. Bavori tak vytvorili novú kategóriu Sports Activity Coupé (SAC). A na svete bolo BMW X6. Teraz prichádza pod rovnakým označením jeho tretia generácia.
Pochybovačné predpovede o modeli novej kategórie SUV kupé sa nenaplnili, keď z dvoch generácií modelu BMW X6 sa doteraz predalo viac ako 443 000 vozidiel. Obľúbenosť zákazníkov si model X6 získal vďaka svojmu dominantnému vzhľadu, výnimočným výkonom a jedinečnému dizajnu. Samozrejme aj novým najmodernejším technológiám, novým špičkovým motorom.
Nové BMW X6 medzigeneračne narástlo na dĺžku o 26 milimetrov (na 4935 mm) a na šírku o 15 mm (na 2004 mm). Na výšku má menej o 6 mm (1696 mm) a spája dynamicky natiahnuté proporcie s extrémne výrazným vzhľadom, ktorý podčiarkuje aj o 44 mm širší rozchod predných kolies (1684 mm). Rázvor náprav narástol o 42 mm na 2975 mm. Novinka má oproti predchodcovi nižšie ťažisko, čo by novému modelu X6 malo výrazne prispieť k výnimočnej obratnosti a lepšej ovládateľnosti.
Na vzhľade sú najvýraznejším prvkom prednej časti jednodielne obličky mriežky chladiča. Vonkajšia hrana obličiek sa približuje k hlavným svetlometom, ktoré sa štandardne dodávajú s LED technológiou. BMW X6 však môže mať aj laserové Laserlight s adaptívnou funkciou a funkciou Selective Beam s dosahom do vzdialenosti 500 metrov.
Nové X6 je po prvý raz v histórii dostupné aj s podsvietenými obličkami masky chladiča, čo dodáva exteriéru nový nádych exkluzivity. Podsvietenie sa aktivuje pri otvorení či zatvorení vozidla. Tento dizajnový prvok dodá vzhľadu nového BMW X6 ďalší lesk.
Tretia generácia X6 prichádza vo dvoch výrazne odlišných verziách, ako xLine a M Sport. Odlišujú sa najmä dizajnovými prvkami. Verzia xLine má matné hliníkové lamely obličiek, ochranu spodnej časti, strešné nosiče a orámovanie okien lešteným hliníkom. Má tiež chrómové prvky s perlovým efektom, ktoré zvýrazňujú jeho terénne vlastnosti.
Verzia M Sport dostala lemy blatníkov, zadnú ochranu spodnej časti a bočné prahy nalakované vo farbe vozidla. Dynamický potenciál umocňujú hliníkové matné lamely.
Na začiatku predaja sa nové X6 predstaví s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi aktuálnej generácie. Vrcholným modelom bude X6 M50i s novým motorom V8. Ďalším je X6 M50d s radovým 6-valcovým naftovým motorom so štvoricou turbodúchadiel. Radový 6-valec bude pod kapotou X6 xDrive40i a X6 xDrive30d.
Všetky sa spájajú s 8-stupňovým automatom Steptronic, prenos výkonu na vozovku bude obstarávať inteligentný pohon všetkých kolies BMW xDrive. Nový model X6 môže mať poháňanú iba zadnú nápravu. Jazdným vlastnostiam napomáha elektronicky riadený M diferenciál zadnej nápravy.
Interiér sa môže chváliť bohatou príplatkovou výbavou s multifunkčnými sedadlami a masážnou funkciou pre vodiča a spolujazdca, štvorzónovou klimatizáciou, audiosystémom Bowers & Wilkins Diamond a presklenou panoramatickou strechou. Batožinový priestor s objemom 580 litrov uspokojí asi každého. Po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40 narastie objem na 1530 litrov.
Novinkou je kľúč BMW Digital Key. V yužíva technológiu komunikácie blízkych polí Near Field Communication (NFC). Vďaka tomu sa dá vozidlo odomykať a zamykať pomocou mobilného telefónu, čím odpadá nutnosť klasického kľúča od vozidla.
Komfort interiéru rozšiřuje i bohatá příplatková výbava, která zahrnuje i multifunkční sedadla s masážní funkcí pro řidiče a spolujezdce, čtyřzónovou klimatizaci, paket vůní Ambient Air, audiosystém Bowers & Wilkins Diamond + 3D Surround nebo prosklenou panoramatickou střechu Sky Lounge. Vynechat
Aktualizácia softvéru pri BMW X6 funguje automaticky pomocou služby Remote Software Upgrade. Tá umožňuje neustálu aktualizáciu softvéru vozidla. Všetky aktualizácie sa dajú stiahnuť vzduchom rovnako akoby boli určené pre mobilné telefóny. To udržiava všetky vozidlá značky BMW v neustálom kontakte s aktuálnym technologickým vývojom.
Nové X6 je pre zaistenie maximálnej bezpečnosti štandardne vybavený systémom pre automatické udržiavanie rýchlosti s brzdnou funkciou a varovaním pred zrážkou s chodcom a upozornením na cyklistov. Za príplatok najmodernejšie a sofistikovanejšie systémy ako asistent riadenia, asistent jazdy v kolóne či asistent udržiavania vozidla jazdnom pruhu s aktívnou ochranou proti bočnému nárazu.
Pre jazdu do terénu je určený nový terénny balík s ochrannými prvkami v prednej časti auta. Nechýba vzduchové odpružení na oboch nápravách a elektronicky riadená uzávierka zadného diferenciálu. K dispozícii sú štyri jazdné režimy pre jazdu na jazdu na snehu, piesku, štrku alebo kameňoch. Pri voľbe režimu jazdy sa automaticky aktivuje svetlá výška, pohon všetkých kolies a systém DSC. Tomu sa prispôsobujú reakcie motora na pohyb plynového pedála.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW