Nedeľa, 25 júl 2010
Obmena prostredného SUV bavorskej automobilky visela vo vzduchu a predstavenie nového X3 sa očakávalo ešte pred októbrovým autosalónom v Paríži. Tá chvíľa je tu a BMW po siedmich rokoch strieda súčasné X3 za nové. Hranatejší starší model nahrádza oblejší a uhladenejší. Prichádzajúce X3 je oproti súčasnému väčšie v každom smere, menšie o pár centimetrov je len na výšku.
BMW pre druhú generáciu svojho SUV (Sports Activity Vehicle) sľubuje podstatne zväčšený vnútorný priestor, optimalizovanú funkčnosť a zvýšený jazdný komfort. Ponúkne nové motory, osemstupňovú automatickú prevodovku, inovatívne technológie podvozku a prvky BMW EfficientDynamics. Po prvý raz aj funkciu Auto Start Stop v kombinácii so šesťvalcovým motorom a automatickou prevodovkou.
Dizajnu nového BMW X3 nechýba elegancia a ladnosť. Kombinácia plochej prednej časti a vysokých zadných partií formuje pri pohľade zboku dynamický klinovitý tvar, naznačujúci športové ambície vozidla. Konvexné a konkávne povrchy sú zvýraznené markantnými líniami, čo dáva karosérii vzhľad starostlivo vymodelovanej skulptúry. Čierne lemovanie dolnej časti vozidla je typické pre modely BMW X.
Vysoká kvalita použitých materiálov dodáva interiéru nového BMW X3 modernú prémiovú atmosféru a inteligentnú funkčnosť. Horizontálna orientácia palubnej dosky zdôrazňuje šírku interiéru. Pre značku BMW typická orientácia na vodiča je viditeľná napríklad z asymetricky usporiadanej stredovej konzoly. Vyššia pozícia sedenia uľahčuje nasadanie a zlepšuje výhľad z vozidla. Displej ovládacieho systému BMW iDrive je harmonicky integrovaný do palubnej dosky. Obrazovka s vysokým rozlíšením, príslušná k navigačnému systému Professional s rozmerom 22 centimetrov, je najväčším palubným monitorom v tomto segmente.
V prednej aj zadnej časti interiéru nového BMW X3 je aj množstvo rozmerných úložných priestorov a držiakov na nápoje. Trojmiestne zadné sedadlo ponúka vynikajúci komfort aj na dlhé cesty s podstatne väčším priestorom v oblasti nôh aj lakťov oproti predchodcovi. Batožinový priestor nového BMW X3 s objemom od 550 do 1600 litrov je najväčší vo svojom segmente. Pozoruhodná je variabilita za operadlami predných sedadiel: zadné operadlá sú delené a sklopné v pomere 40/20/40, pričom jednotlivé diely možno sklápať samostatne aj spolu. Takto sa dá batožinový priestor zväčšovať podľa stúpajúcich prepravných nárokov.
Jazdné vlastnosti aj tentoraz podporí technológia pohonu všetkých kolies BMW xDrive, ktorá sa bude dodávať v štandardnej výbave. Nová pri X3 funkcia Performance Control, (v zákrutách pribrzdí vnútorné zadné koleso a pridaním plynu uľahčí prechádzanie zákrut) bude ako doplnková. Novou je aj technológia podvozka, po prvýkrát v modeli X3 aj elektrický posilňovač riadenia a doplnkovo variabilné športové riadenie.
BMW X3 je prvý model z radu BMW X s doplnkovými systémami Dynamic Damper Control (elektronicky riadené tlmiče) a Dynamic Drive Control. Unikátnou ponukou v tomto segmente sú prvky zo súboru BMW ConnectedDrive, ako Head-Up displej, prístup na internet, cúvacia kamera a Top View.
Porovnanie rozmerov modelov BMW X
Model | Dĺžka/šírka/výška | Rázvor (mm) | Batož. priestor (l) |
Nové X3 | 4648/1881/1661 | 2810 | 550/1600 |
Terajšie X3 | 4569/1853/1674 | 2795 | 480/1560 |
X1 | 4454/1798/1545 | 2760 | 420/1350 |
X5 | 4857/1933/1776 | 2933 | 620/1750 |
Spočiatku sa BMW X3 bude dodávať s dvoma základnými pohonnými jednotkami: naftovým dvojlitrom (vstrekovanie common-rail) a šesťstupňovým manuálom, prípadne osemstupňovým automatom, alebo benzínovým radovým šesťvalcom (prepĺňanie BMW TwinPower Turbo, priame vstrekovanie paliva a VALVETRONIC), už v základe s 8stupňovým automatom. Ďalšie motory pribudnú neskôr.
Základné pohonné jednotky
Motor | xDrive20d | BMW X3 xDrive35i |
zdvihový objem (cm3) | 1995 | 2979 |
max. výkon (kW/k) | 135/184 | 225/306 |
max. krútiaci moment (Nm/ot) | 380/1750-2750 | 400/1300 |
zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 8,5 | 5,7 |
maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 245 |
kombinovaná spotreba (l/100 km) | 5,6 | 8,8 |
emisie CO2 (g/km) | 149 | 204 |
Nové BMW X3 sa bude vyrábať v USA v továrni BMW v meste Spartanburg.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW